Är det någon som testat AL-KO 32 VLE Combi Care? Är den nått att ha? Hur står den sig mot Gardena EVC 1000?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av de mindre eldrivna vertikalskärarna, men med tanke på att det är ett ganska så tungt jobb att vertikalskära så skulle jag tippa på att de fullstora bensindrivna modellerna gör ett bättre jobbb.

Själv hyrde jag en "proffsmaskin" (Viking, bensindriven) när jag vertikal skar förra säsongen och jag planerar att fortsätta med det ver 3:e - 4:e år och med det intervallet känner jag inte att jag behöver köpa på mig en egen maskin.
 
Vad kostar det att hyra?
 
HUr upplevde du skillnaden i gräsmattan efter du har vertikalskärt den? Har funderat på att göra det under flera år nu men liksom inte blivit av...
 
Gräsmattan fortsatte att vara lika fin som tidigare, men jag fick upp en jäkla massa filt/dött gräs som på sikt annars riskerat att kväva gräsmattan. Hyra ligger väl kring 500:- per dygn.
 
känns som att det kan vara värt att göra det någon gång varannat år eller liknande.

Vet du om det hjälper mot ogräs och så vidare.
 
Snarare tvärtom faktiskt, då du klyver/delar på alla rötter (både gräs & ogräs) och då stimuleras tillväxten oavsett grästyp.
Så det kan ju vara bra att rensa bort så mycket ogräs som möjligt innan vertikalskärningen och då manuellt snarare än att använda något starkt ogräsmedel (Stroller T Kombi etc).

Det känns spontant som att vertikalskärningen i sig utgör en viss belastning för gräsmattan - kanske dumt att ytterliggare spä på det med starkt ogräsmedel (tänker jag).
 
hmm, det är ju bra att känna till.... svårt det där. Åt andra sidan torde ju ett stimmulerat gräs växa mer än ogräset och med tiden ta över och döda det, eller tänker jag fel?
 
En gräsmatta är en s.k monokultur och inget du hittar naturligt ute i naturen, mao får du dras med ogräs oavsett. Däremot håller du ogräset bättre stången genom att fingräset trivs och frodas.
 
Åter till trådens huvudfråga: Är det någon som testat AL-KO 32 VLE Combi Care?
 
Jag har inte testat AL-KO:s maskin, men har goda erfarenheter av den liknande Bosch AVR 1100 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555548). Jag köpte den inför förra säsongen då gräsmattan var årsgammal, och körde över gräsmattan i maj och augusti (och återigen i maj i år). Samtliga gånger var det otroligt mycket dött gräs och annat som kom upp. Om det är något jag skall klaga på är att uppsamlaren är ganska liten. Enligt prisjakts info är den på 50 liter, och den har på de ställen där gräset växer mest blivit full på ca 50 meter.

Om gräset blivit bättre vet jag inte eftersom jag inte vet hur det hade varit om jag inte använt vertikalskäraren, men gräsmattan känns nu mindre vattensjuk.
 
Jag har Gardenas vertikalskärare. Jag har innan jag köpte denna, vilket var ett rent spontaninköp, använt bensindriven hyresmaskin. Resultatskillnaden är minimal. Den skillnad som är, är arbetsbredd. Det blir fler vändor med elskäraren då den har typ 30 cm arbetsbredd. Sedan skriver ni verikalskärning 1 ggr/4 år. Jag har redan hunnit 2 gånger detta år och ska köra minst 1 gång till i kampen mot mossan. Grannarna börjar berömma gräsmattan min...
 
Kul att höra att skillnaden är så liten.. Jag var och kollade på både al-ko och Gardena idag och jag tycker de verkar väldigt lika. Dock kostar al-ko:n bara 800kr på granngården och Gardenan kostar 1800kr..

Det blir nog att inhandla en al-ko imorgon då.
 
Sagt och gjort, den inköptes igår och testkördes den idag. Resultatet: det blev inte mycket gräs kvar på den lilla testfäcken..

Ska den verkligen ta bort så mycket grönt gräs? Om jag skulle köra hela gräsmattan så skulle det nog se förjävligt ut.
 
Har du lite gräs innan (men mycket annat) så blir det lite gräs kvar efter att du gått över gräsmattan med vertikalskäraren.

Kan du inte ställa in hur djupt den skall gå? I så fall kan du testa att ha den i högsta läget första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.