Hej, vill ha synpunkter på en 1plans ritn..........
Grund tankar:
1.Att kök o v-rum ska ligga åt utsiktshållet
2.Att ha en "barn avdeln m 2 sovrum och eget allrum.
3.V-rum har ryggåstak.
4.En mindre matplats vid det högra köksfönstret.
Vid det första blir det diskbänk.

Detta blir inv 167 m2.

Vad kan göras bättre, har vi missat nåt?
 
  • ritn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten detalj är att garderoben i entrén nog hellre skulle vara till vänster. Som den är nu tar den bort mycket av utsikten (insikten ;)) när man kommer in.

En annan variant i barnens hörn skulle kunna vara att lägga in barnens toalett i deras rum. Alltså mellan rummen mot allrummet. Då blir det en form på sovrummen som jag är barnsligt förtjust i, nämligen en liten alkov där sängen passar precis. Man förlorar inte så mycket yta i sovrummen, men vinner stort i allrummet!
 
Jag tycker Ellas idé med barnens toalett är bra! Allrummet är i alla fall alldeles för litet, framför allt eftersom det inleds med en kort "korridor" som stjäl några m2. Med tanke på att ytorna är ganska stora i övriga huset känns det lite snålt... Jag hade velat få plats med soffa, soffbord och kanske datorhörna, samt förvaring till spel, filmer, osv... Det lär inte få plats i som allrummet ser ut nu. Men kanske har ni helt andra funderingar beträffande vad som ska få plats. ;)

Sedan undrar jag också om ni tänker ha någon matplats i köksdelen till vänster eller enbart äta i matplatsen till höger? Enligt min mening verkar den sistnämnda lösningen väldigt opraktisk. Att vandra genom hela vardagsrummet med mat, porslin, osv, är inget jag skulle uppskatta till vardags.

Lycka till med planerandet!

/Lena
 
Tack för era svar, Byggaren, Mea och Ella ! så bra att kunna ha ett "bollplank".
Angående snedväggen , lilla toaletten:
så hade vi rakt från början och ett stort allrum  men då blir det smalt i vardagsrummet,
Vi kommer att ställa en braskamin vid väggen mot toaletten. Man vill inte sitta alldeles framför kaminen och sen ska man ha plats att gå.

Vi kommer att ha matplats i köket, givetvis. Den andra är tänkt för familjens söndagsmiddagar och andra festligheter. Först hade vi sovrum där men så ville vi använda utsikten mera...

Angående Ellas förslag med wc mellan barnens rum så har vi skissat på sån lösning tidigare men vi har strävat efter att barnens rum inte ska bli mindre än 10kvm.

Garderobsplaceringen i hallen har vi ändrat nu...(En extra stjärna till Ella ) och lagt den på vä sida,  blev mkt bättre.....ibland fastnar man i vissa spår.

Fler som vill tycka till lite?

DD
 
Vad är måtten till matplatsen? Skulle det gå att göra matplasten smalare och bredda barnens sovrum en aning. Sedan placera toaletten som Ella föreslår. 10 kvm leler lite under i ett sovrum gör ingen större skillnad i funktionen. I stället får ni ett allrum med TV och dator, ett umgängesrum att vara i. Korridoren till allrummet tar bort använbar yta!
 
Hej igen! Lillbjorn: Matplats måtten är 4100 X 3700.
Vet inte hur mkt man skulle kunna minska? Behöver få plats ett långt matsalsbord. Kommer ju att stå på längden där så att ingen sitter med ryggen åt utsikten.
Förhoppningsvis ska vi få plats med ett smalt vitrinskåp/skänk på väggen mot barnrummet. Finns inte så mkt väggar annars att ställa ngt åt.
 
Kan nu säga till "byggaren" angående utspritt VVS.
Tack för tipset!
Vi har tagit vara på det och bytt plats på bad och kontor/klk.
Nu ligger åtminstone vä sidas VVS samlat.
 
Daydreamer skrev:
Hej igen! Lillbjorn: Matplats måtten är 4100 X 3700.
Vet inte hur mkt man skulle kunna minska? Behöver få plats ett långt matsalsbord. Kommer ju att stå på längden där så att ingen sitter med ryggen åt utsikten.
Förhoppningsvis ska vi få plats med ett smalt vitrinskåp/skänk på väggen mot barnrummet. Finns inte så mkt väggar annars att ställa ngt åt.
Då har ni inte mycket att nalla på. Är långbordet t ex ett bord för 8 pers med en sittplats i gaveln? Då behöver ni 240 cm till bordet, 120 cm till gavelsittplatsen och en passage samt 40 cm till vitrinskåpet. Det blir 4 m.
 
VAd tycker ni?

Vi tänker ställa ett matbord i köket mot fönstret.
Blir lite orolig om det kommer att kännas för "öppet" . Att ha vardagsrum+matplats "bakom" sig.

Funderar på en kort vägg kombinerat med en skjutdörr...för att kunna stänga till matos/"buller" ibland om ngn annan sitter i v-rum och ser på tv.

På morgonen kan det kännas mysigt att krypa intill frukostbordet skyddat av en liten vägg (förstår ni hur jag menar)

Frågan är om det blir för trångt?

Jag hade tänkt hörnskåp (900)(med karusell för grytor), diskbänk (500+800)med diskmaskinen (600) längst till höger.
Då återstår bara 1900 (100 går bort för väggen) för bordet och stolar.

Hoppas ni förstår mig!
Hur skulle ni gjort?
 
Skissade lite, och föreslår följande:

Gör ett "privat" badrum till er föräldrar. Vi har så i vårt hus och det är toppen att ha ett badrum där man vet att inga gäster kliver in, nära och bra på natten osv.

Byt plats på barnrummen och allrum. Tror det blir lugnare i vardagsrummet så. Låt den lilla toans dörr vara från hallen, mer tillgänglig så.

Låt väggarna där dörrarna till barnens rum ska sitta bli snedvägg, ger en lite spännande planlösning och inte så given...
 
  • ritn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Opps! Fel bild... rätt kommer här!
 
  • ritn_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det lugnare i vardagsrummet om man har barnrummen bortom allrummet som FlitigaLisa påpekar. Man kan också tänka tvärtom. Barnrummen blir tystare och föräldrarna kan fortsätta umgås i matsalen och vardagsrummet utan att småttingarna störs bakom väggen!

Ännu bättre vore det förståss om föräldrasovrummet/kontoret, badrummet och klädkammaren låg intill vardagsrummet. Barnrummen kunde placeras längt ut i entrégaveln (där föräldrasovrummet och badrummet finns i originalritningen). Mycket lugnt. Kontoret kunde bli ett allrum, bra i formen, lättare att möblera, en bit från vardagsrummet. Klädkammaren blir en liten, men tillräckligt stor toa.

Har ni redan funderat på en sådanlösning och förkastat?
 
Hej tack FlitigaLisa,  bra ideer att lägga om rummen i barnavdeln.

Lillbjörn, ditt sista förslag att byta plats på barnavdeln och föräldra avdeln är riktigt bra, vi har testat den men får inte till nåt kontor alls, det får av nån anledn inte plats längre då.........hmmm

fler synpunkter, nån ?
 
HEj!
Vi har nu vänt på alltihop. VAd tycker ni nu? Hoppas att ni kan se vår blyerts skiss. Det vi inte är nöjda med är att vårt stora badrum ligger långt bort från oss.
MEn jag tycker det är fördel att ha vår sovrumsdörr åt barnens rum för att t ex vid sjukdom finnas nära.
 
  • robolisa_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daydreamer skrev:
Det vi inte är nöjda med är att vårt stora badrum ligger långt bort från oss.
Gör ingången till badrummet tillgänglig från sovrummet i stället :). Ta den kortaste vägen till badet i stället för att promenera ut och in genom matsalen... Om barnen fick sin egen badrum/dusch skulle det vara ännu bättre ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.