Tycker egentligen att allt annat än "sten"väggar är rätt kasst.
Här nere och i källaren är det enbart sånt.
Exakt vad vet jag inte.
Leca på nåt ställe, hålsten på annat, tegel runt murstocken.
Men eftersom jag inte rev ut allt däruppe så fortsatte jag på den enkla vägen med trämaterial.
 
  • Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur många som rivit ut fin gammal råspont och ersatt det med nyare material bestående av sågspån och lim?
*harkel*
Tyckt det känts fel många gånger men råspont och spikad masonit/tretex är ingen höjdare det heller.
 
Fotografen skrev:
OSB är en billig engångskiva, inte avsedd till några permanenta byggnadsverk utan för tillfälligt bruk under byggperioden. Med råspont slipper man lim och skit som kan avge gaser. Minns hur det lukade spånskivelim på övervåningen i radhuset jag växte upp i på 70-talet, spånskior i väggar och tak.
...men det var då det. Idag har (i svensk bygghandel sålda) spånskivor knappt mätbara halter av dåtidens "kemikaliesmuts". Råspont är naturligtvis bäst i sammanhanget. Jag har dock svårt att se varför man skall sätta ett material som rör sig bakom ett absolut stumt material som gips.
 
  • Gilla
Nahoj81 och 2 till
  • Laddar…
Fast det är så otroligt skönt att slippa böka med gipsplugg, gipsexpander, gipsankare när man skall sätta upp något.

Har man något bakom gipsen så är det bara att dra i en skruv eller spik så är det klart.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Frågan är kanske egentligen inte om varför man specifikt skall ha OSB bakom gipset (även om rubriken lyder så), utan om varför alla bygger med någon form av stabilare skiva bakom gipset. Som sagt, det kan ju vara allt från osb, spån, plyfa, råspont eller ytterligare en gipsskiva.

Personligen har jag använt (i de få fall jag byggt nya innerväggar) dels OSB'n och dels återanvänt gammal råspont. Nackdelen med råsponten är ju att den tar bra längre tid att sätta (även med dyckertpicka) än vad en träfiberskiva tar. Jag är däremot helt för att man slänger på några tiotusenlappar på sin kåk för ett par miljoner och lägger en stabil skiva bakom gipset.
 
Jag har i befintliga väggar i detta huset haft råspont och tretex, nu byter jag ut tretex mot gips, när jag bygger nya väggar blir det osb+gips.

Skulle aldrig köra enkelgips, Var hos en polare igår som i sin nyproducerade lght hade 2 hål i väggen där deras barngrind hade suttit vid trappen, den hade aldrig släppt om det hade suttit en OSB skiva bakom. Visst att det går att få saker att hålla även vid fastsättning på enkelgips men det ställer rätt mkt högre krav på den som sätter upp saker.

Har man OSB, eller annat trämaterial i väggen kan man mer eller mindre skruva upp vad som helst var som helst.
 
  • Gilla
Heavydane och 1 till
  • Laddar…
Och vem vet var man ska skruva upp saker om 10år när man bygger nytt?
Sen är där elaspekten med.
Dagens elektriker tycker visst det är den bästa händelsen att dra slangar kors och tvärs bara det är kortaste vägen.
Med rätt anpassad längd på skruvarna bör det vara säkrare med skiva eller annat bakom gipsen.
Man slipper borra och man slipper onödigt lång skruv in i väggen som med mollyplugg.
 
fn76 skrev:
En stor tung plattTV finns inte som en gipsskiva inte klarar av. EN molly i gips klarar lätt en TV och man brukar använda fyra skruv till en TV.
Mjaa.., En 64" plasma på en utsvängbar arm sätter man nog inte i en gipsskiva. Inte vad jag rådde min kompis till i alla fall.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Mjaa.., En 64" plasma på en utsvängbar arm sätter man nog inte i en gipsskiva. Inte vad jag rådde min kompis till i alla fall.
Pratar vi utvägnbar arm är vi överens, där är det anra krafter än nedåt inblandade.
 
fn76 skrev:
Någon som vet vilken vägg som klarar störst last: en med 45 regel och OSB+gips eller en med 70 regel och gips? (jag vet inte svaret).
Har byggt någon 45mm vägg där det varit platsbrist. Då har jag limmat OSB på regeln, på båda sidor. Det blir väldigt stabilt och jag gissar att det är likvärdigt med en 70 regel. Kvar är då hållfastheten per infästning och där vinner förstås kombon osb+gips över bara gips. Om man inte limmar blir väggen inte alls lika stabil.
 
  • Gilla
Torpare Harald
  • Laddar…
Personligen tycket jag att ett det är en dyr lösning med OSB i hela huset för att kanske hänga upp en eller två saker som kräver störra hållfasthet. Med lite planering sätter man extra reglar på "TV-väggar" och sparar på så sätt ganska mycket pengar och mycket tid. Sedan finns det ju faktiskt redan gott om reglar i väggen och med lite tur och flexibilitet så kan man ju även utnyttja dem vid upphängning.

Visst man kan se det som att 20-30 kkr extra för detta moment inte är så mycket på ett hus för 2,5-3 mkr. Jag tror dock att risken är stor att många husbyggare tänker så i många moment och plötsligt har man lagt flera hundra timmar eget arbete och mycket pengar på saker som "kan vara bra att ha" i ett hus.

Trots det kommer jag ändå att bygga med OSB för att huset inte ska klassa som ett "fuskbygge" av framtida köpare;)

/Krister
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Personligen betalar jag gärna 20' bara jag slipper ha mollypluggar liggande i verktygslådan för att kunna sätta fast saker tyngre än en affisch.
Och nu gick det väl bara på en drygt 5' att få OSB till hela huset här, så jag sitter nöjd.


Jag skulle aldrig tillstå mig att klassa ett hus som fuskbygge om det saknas OSB. Då har jag ju direkt klassat bort nästan alla hus från kända hustillverkare, typ 10.000 byggda småhus/år.
Nä inte fusk, möjligen är ord som snålt eller sparsamt applicerbara.
 
  • Gilla
dwd och 1 till
  • Laddar…
Fast om man lägger 10.000 extra för OSB bara för att kunna fästa saker så måste man ju skruva i typ 5.000 mollys innan man går plus på den affären:)

Själv har jag enkelgips i alla innerväggar, lade dock ett par tusenlappar på isolering i dessa. för att minska ljudproblem. Däremot förespråkar jag nog dubbla skivor av någon typ gips + gips eller osb + gips i ytterväggar. Har detta i halva huset och det dämpar en hel del ljud utifrån. Men å andra sidan har vi specialfönster, gipssmygar och akustikprofiler i väggarna så jag vet egentligen inte hur mycket dubbla skivor ger i realiteten.
 
Själv har jag enkelt gips. Men, ja, jag...

Iaf så är det enklare för andra att få upp saker, andra i huset kan slå in en spik i betong, bildligt. Om det finns trä bakom.

Sedan om något barn protesterar genom att sparka i väggen när det är sängdags. Men nu så blir det nog snarare att man kanske möblerar om in i väggen.

Det känns som jag har lite småsaker inplanerade i framtiden.

Men det var enkelt, billigare och gick snabbt. Värt lite också.
 
  • Gilla
Gunnarelm
  • Laddar…
Strax under 20 tusen gick det på när jag köpte OSB till alla väggar i mitt hus på ca 175 kvm (alla väggar utom i badrummen).

Och nu är alla väggar grymt stabila, hade ångrat mig nått otroligt om jag hade snålat in på det.


Visst blir det en del extra arbete att sätta upp osb överallt, men man får tillbaks en hel del när gipset skall upp. (behöver inte ta hänsyn till vart reglarna sitter när man sätter gipset.)
 
  • Gilla
r3jonwah85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.