Om man läser forumet verkar i princip alla här smälla upp OSB-skivor bakom gips-skivorna i väggarna och dissa katalogföretagens väggar. Det känns naturligtvis lite "gedignare" med OSB och jag förstår att det blir enklare att sätta upp hyllor. Men när jag själv tänker på min egen nuvarande bostad (enkla gips-skivor överallt - stort byggföretag som byggt huset naturligtvis), så har jag ändå inte lidit av det vad jag kan komma på.

Finns det några mer byggtekniska anledningar till att lägga på ett lager OSB? Det känns ju som rätt mycket merjobb och en stor kostnad, vilket man gärna minimerar vid ett husbygge. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska kännas som något slags fuskbygge.
 
  • Gilla
Dondack och 4 till
  • Laddar…
Hela väggen blir mer stabil.
Du behöver aldrig oroa dig för var och hur du skall sätta upp något när det kommer till infästning.

Det är bara när sista raden räknas som det kan vara bra att inte sätta OSB och enbart sätta gips.
SKall du bygga till dig själv, så gör dig själv tjänsten att sätta upp OSB.
 
  • Gilla
PG Lindgren och 14 till
  • Laddar…
Ola78
En anledning att du måste ha extra skivmaterial bakom är att väggen inte blir tillräckligt vridstabil annars för att klara ev laster. Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel:D
 
  • Gilla
Jonas1130 och 7 till
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
...
Finns det några mer byggtekniska anledningar till att lägga på ett lager OSB? Det känns ju som rätt mycket merjobb och en stor kostnad, vilket man gärna minimerar vid ett husbygge. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska kännas som något slags fuskbygge...
Kan det vara för att man nu "måste" hänga upp en stor och tung platt-TV på väggen i varje rum :p

Förr stod TVn stabilt på golvet, och på väggen satte man upp affischer från Mallorca och foton av barnen.
Alla möblerar efter sitt huvud, så det enda säkra är att förstärka alla väggar :rolleyes:
 
  • Gilla
BjörnKraft och 14 till
  • Laddar…
Ola78 skrev:
Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel:D
Jo det är det. Min tonårings vägg hade två rejäla hål av knytnävar som jag var tvungen att fixa innan vi flyttade. :(
 
  • Gilla
rafael och 6 till
  • Laddar…
Ola78 skrev:
En anledning att du måste ha extra skivmaterial bakom är att väggen inte blir tillräckligt vridstabil annars för att klara ev laster. Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel:D
Eller som när en bekant snubblade över sin hund och ramlade in i väggen.
När då 130kg landade mot väggen så blev det ett skapligt hål..
 
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Hmmm, för att alla andra gör det ???
Jag har ju ingen egen vilja ... :rolleyes:


Nåja:
* Bättre ljuddämpning mellan rummen (men då måste man även ha bättre dörrar än standarddörrar samt gummilist, för att dra reell nytta av den bättre väggen)
* Lätt att fästa vadsomhelst varsomhelst.
* Trevligare och mer gedigen "känsla" i väggen, låter stum och massiv isf som en trumma om man stöter till den.
* Jättekul att få en massa stickor i fingrarna då man ska sätta upp skiten.
Eh, ja det sista var ju inget bra argument. :surprised:

Sen har jag byggt med 45x45mm regel och sen OSB+gips, och det blir fortfarande riktigt bra, jag vet inte vad 45x45 + endast gips hade blivit för resultat.
 
  • Gilla
Solari och 3 till
  • Laddar…
Ola78
oobum skrev:
Eller som när en bekant snubblade över sin hund och ramlade in i väggen.
När då 130kg landade mot väggen så blev det ett skapligt hål..
*asg* Vilken syn, har ju själv hund men väger bara 85 kg men det är inte bara gips på väggarna så de klarar nog en smäll. Fast jag är mer orolig att snubbla på någon av ktterna än hunden, han har förstånd att flytta på sig i alla fall:p
 
  • Gilla
Caillean
  • Laddar…
Ett bygge jag var på körde dom 2 lager OSB för att få så stumt som möjligt. Jag skulle inte drömma om att köra utan i alla fall, det är verkligen att snåla in.
 
  • Gilla
Rödkallen och 1 till
  • Laddar…
Jag skippade OSB och körde med 22mm spåntad golvspån istället.
Tyckte det blev rätt stabilt fast jag fuskade och lät bli att limma i sponten :p
Stabilaste väggen är uppbyggd från ena rummet till det andra:
13mm golvgips,22mm golvspån,13mm golvgips,original råspånt,original 3" regel med 70mm isolering,22mm golvspån,22mm golvspån och 13mm golvgips.
Kan ju verka lite överkurs samt konstig ordning på materialen men där satt tretex innan och murstocken går bredvid så 13mm behövde byggas upp.
Sen är det väggen mellan blivande datarum som även har balkong och säkert kan bli lite högljutt med rätt/fel sorts folk på besök :cool: och blivande sovrum.
Kunde gjort väggen ännu tjockare utan att det påverkat nyttan med sovrummet då planlösningen är som den är just vid den väggen men tyckte det fick räcka så.
Allt lär kompenseras via ventilationssystemet och billiga Byggmaxdörrar ändå.
Blev en helt ny vägg med på annat ställe och den är gjord på samma vis.
13mm gips,22mm spån, 45x95regel och 95mm isolering, 22mm spån, 13mm gips.
Tyckte ändå inte det blev överdrivet stabilt faktiskt så hur en vägg uppbyggd med enbart gips och 45x45 vete tusan och inget jag vill ha i mitt hus.
Nu ska man väl förvisso inte tillbringa dagarna med att stå och slå i väggarna och se vad som händer men i alla fall.

Sen det där med golvmaterial på väggar och tak hänger ihop med en smal 180° trappa och att jag är tvungen att bära upp allt själv.
Tror iofs inte det gått lättare med hjälp heller.
Hade definitivt inte fått upp en skiva på 1200x2500 där utan att lyfta av taket på huset.
 
  • Gilla
Lotta100
  • Laddar…
En stor tung plattTV finns inte som en gipsskiva inte klarar av. EN molly i gips klarar lätt en TV och man brukar använda fyra skruv till en TV. Däremot kan en bokhylla typ Elfa med skenor väga en hel del. Köksskåp (men där brukar man väl planera och sätta kortlinhar innan man klär väggen med skivmaterial).
När jag skulle byggamitt hus var jag också helt inställd på att ha OSB eller spånskiva bakom gipset "för att det är bra". Min KA frågade vad exakt hade du tänkt hänga upp som kräver det. Jag kunde inte komma på något exempel. Det blev i mitt bygge en blandning med spånskiva bakom bärande väggar och sådana som skulle ta upp krafter. Väggar som på sin höjd ska bära upp en tavla har enbart gips. Jag tycker det varit en bra kompromiss utan att jag känner att jag snålat.
Någon som vet vilken vägg som klarar störst last: en med 45 regel och OSB+gips eller en med 70 regel och gips? (jag vet inte svaret).
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Min uppfattning som amatör är att OSB används för att intala köpare att det är kvalitet på hela huset. Kan man som säljare bara säga att det är råspont i yttertaket och OSB i väggarna så tror en köpare per automatik att hela huset har hög kvalitet ;)

Själv kommer jag också att bygga med OSB men bara för att huset en dag ska vara lättare att sälja. Detta trots att jag själv inte tycker det är värt merkostnaden/merarbetet bara för att kunna hänga upp tunga saker på väggarna enkelt. Då är det ju bättre att planera väggarna med extra reglar på de ställen där det behövs.

Mikael_L - bygger du verkligen väggarna med 45*45mm? Då kan jag förstå att man behöver OSB.

/Krister
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag sätter inte OSB för att kunna hänga upp tunga saker, utan för att helt slippa skithe*etesförb**-Mollys .... :)

Jag har några väggar med 45x45, men väggen mot trappan ville jag ha stadigare, då det ev hjälper att staga upp och slippa knarr i trappen, så där blev 45x70.
Alla innerväggar runt badrummet och sen två bärande innerväggar har också 45x70.

Så egentligen blev det inte så mycket väggar med 45x45.
Men jag kommer inte tveka att ha alla väggar på ÖV utom badrummet med 45x45.


Krille4 skrev:
Mikael_L - bygger du verkligen väggarna med 45*45mm? Då kan jag förstå att man behöver OSB.
Eller så är det tvärtom, tack vare OSB'n kan jkag nöja mig med 45x45. ;)
 
  • Gilla
Vispen74 och 4 till
  • Laddar…
Klassisk brandfackla för detta forum: vilken sorts skiva sätter man bakom gipsen (ifall man nu behöver det)? Lika roligt varje gång.

Råspont
Plywood
Spånskiva
OSB

Jag har OSB som golvskydd och allmänt skydd under byggperioden. Sedan slänger jag dem på tippen. Svårt att elda dem i braskaminen med så mycket lim och vax i materialet.
Bakom gipsskivorna har jag skruvlimmad 12mm spånskiva från Byggelit. Lika starkt som OSB och väggarna blir stabilare i och med att man limmar fast dem, även mot kortsidor. Det går att räta upp sneda reglar med limning. Spånskivor är dimensionsstabila och kan därför limmas.
Styrkan på infästningar är i princip lika stark som OSB, men kräver kunnig förborrning. Inte lika enkalt att får det bra och starkt. Plywood och råspont är överlägset i detta sammanhang.
OSB är troligtvis det mest miljövänliga eftersom det tillverkas av all skit som blir över i virkesproduktion, t.ex. rötter, smågrenar och annat. Därtill runt 5% lim och ytvax.

3...2...1...nu kommer mothuggen
 
  • Gilla
chrille-gäddan och 4 till
  • Laddar…
OSB är en billig engångskiva, inte avsedd till några permanenta byggnadsverk utan för tillfälligt bruk under byggperioden. Med råspont slipper man lim och skit som kan avge gaser. Minns hur det lukade spånskivelim på övervåningen i radhuset jag växte upp i på 70-talet, spånskior i väggar och tak.
 
  • Gilla
Beckborg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.