Mycket funderande och kringelikrokvägar till vårt nya vedpannesystem har lett mig till funderingen att göra om en rund ack till en oval. Jag har möjlighet att köpa en 750-literstank av Effectas tillverkning med varmvattenslingor och slinga för solvärme och svetsarna på jobbet kan utan vidare konsten att svetsa den till det jag vill ha.

Så tanken är att snitta den från golv till tak i två halvor och svetsa in ett plåtsvep emellan dem. Planen är också att kapa ner två decimeter på höjden eftersom takhöjden i källaren erbjuder dåligt med isoleringstjocklek på en standard 190cm hög tank. På så vis kommer tanken rymma två kubik på samma golvutrymme som två 750-tankar och ha radikalt bättre isolering.

Jag har varit igenom funderingarna på alla möjliga alternativ med tankstorlekar och kombinationer hitochdit och den rektangulära tank som skulle passat bäst passar plånboken extremt dåligt ;)

Men denna ide med ombyggnation av tanken, har nån kunskap i hur det skulle påverka funktionen? Är en stor oval tank sämre än flera runda? Det jag hört är att en stor tank är bättre än att ha flera små, men det gäller såvitt jag begriper en stor RUND tank. Tankar, funderingar, kunskap? Pannan blir en fyra år gammal Effecta Lambda och i princip allt annat blir nytt med laddomat och hela kittet omkring.
 
Jag har med tänkt samma tanke.
Har man bara kunskapen att svetsa tillräclligt bra och stagar upp de plana ytorna så borde det vara lugnt. Ska man göra det ordentligt så ska man ju provtrycka tanken med vatten efteråt.

Jag tror att de som säljer molle pannan säljer ovala tankar. Jag vet dock inte om de är stagade.

Rent tekniskt ur förlust hänseende är det ju bättre med en oval än två runda.

Lägger jag in 1m plåt mitt i min 3000l tänk får jag 2700l extra. Det är ju lite lockande om man får för mycket tid över...
 
Provtryckning vore ju bra förstås, ska kolla om det finns möjlighet till det på jobbet med.

Förlustmässigt är alltså funderingen rätt, då tål det här att filas lite till på.

Jag kollade med mollepannan och en ovaltank av deras tillverkning skulle sitta som en smäck i vår källare, problemet var bara att jag omöjligen kunde komma ner i de pengarna som en uppsättning Strömsnäsgrejor skulle betinga. Inkopplingen blir ju naturligtvis billigare med bara en tank också, men det hade inte hjälpt.

Det jag funderar lite på är slingorna. Hur påverkas effektiviteten av att man flyttar bort "bakre väggen" 130cm från slingorna? Dricksvattenkylningen i ena änden av tanken skulle väl rimligen göra att vattnet i tanken skulle röra sig mer än en en helt rund? Kanske en helt försumbar förlust som jag inte ska ägna nån tanke åt? Å andra sidan rör sig rimligen också vattnet genom rören från servicetanken till slavtankarna när man drar kallvatten genom slingorna och det bör ju ge sin förlust istället.

Hur skulle man staga tanken då? Det känns också som att den inte får bli för stel så den spricker för att den inte kan röra sig ordentligt.
 
Att ha slingorna i ena änden är nog inget problem, skulle jag tro. Vattnet jämnar ut sig rätt snabbt. Som du säger borde det inte vara sämre än två tankar.
Se till exempel Obbas nya 5m3 tank, den har slingor som jag gissar sitter i ena hörnan.

Angående förstärkningar borde det gå med att svetsa in rör eller armeringsjärn mellan de plana ytorna. Der skulle kanske funka utan, men den kanske skulle bli lätt rundad efter provtryckningen.
Ska man staga får kan man ju räkna lite på hur mycket belastningen blir.
 
Redigerat:
Delad 750 tank till ovaltank är precis vad jag tänkt göra i mitt garage när jag ska utöka systemet i höst. En meter bred plåt på var sida skulle ge en ökning till 2m3.
En breddning sen av kortsidan på ynka 33cm skulle ge ytterligare en 1m3!
 
GordonE skrev:
Att ha slingorna i ena änden är nog inget problem, skulle jag tro. Vattnet jämnar ut sig rätt snabbt. Som du säger borde det inte vara sämre än två tankar.
Se till exempel Obbas nya 5m3 tank, den har slingor som jag gissar sitter i ena hörnan.

Angående förstärkningar borde det gå med att svetsa in rör eller armeringsjärn mellan de plana ytorna. Der skulle kanske funka utan, men den kanske skulle bli lätt rundad efter provtryckningen.
Ska man staga får kan man ju räkna lite på hur mycket belastningen blir.
1) Hållfasthetslära
2) Strömningslära

1) är jag ganska bra kompis med 2) inte lika mycket kompis med


1)
Påkänningarna ökar drastiskt om du ändrar formen från rund till oval. Jag vet inte vad du har för tryck i ditt system, själv har jag ca 1 bar.

1 bar är 1kp/cm2. Alltså blir kraften på en kvadratmeter 100*100=10000kp, 10 ton.

Inte försumbart.

Därav stagningarna i ovala tankar. Moder natur strävar efter en klotformad struktur för att minska hållfasthetspåkänningarna, tänk såpbubbla.

Det kanske enklaste är är "kopiera" hur andra kommersiella leverantörer har gjort i sina ovala tankar. Att räkna på det är inte helt lätt, då det är "statiskt obestämt" som det heter i fackvärlden.

2)
Är inte så kunnig här, inbillar mig dock att om slingpaketet sitter i ena änden av tanken att det kan störa skiktningen.
 
Redigerat:
Hej
10ton är inte så mycket med tanke på vad stål tål. Ett vanligt låglegerat stål har en sträckgräns på ca 250N/mm2.
10ton =ca 100000N
Arean som krävs på en stång som klarar detta är alltså 100000/250=400mm2.
Detta motsvarar tex ett runt tvärsnitt på 22.5mm eller 20x20mm i fyrkant.
Ett 12mm armeringsjärn har arean 113mm2 till exempel. Svetsar man in ett tiotal av dessa så är man hemma med bra marginal rent matematiskt om kraften fördelas jämnt över armeringsjärnen.

Är man osäker tar man 20st 16mm armeringsjärn :)

rca1959 skrev:
1)
Påkänningarna ökar drastiskt om du ändrar formen från rund till oval. Jag vet inte vad du har för tryck i ditt system, själv har jag ca 1 bar.

1 bar är 1kp/cm2. Alltså blir kraften på en kvadratmeter 100*100=10000kp, 10 ton.

Inte försumbart.

Därav stagningarna i ovala tankar. Moder natur strävar efter en klotformad struktur för att minska hållfasthetspåkänningarna, tänk såpbubbla.
 
Jag kom på att man ska ta ovanstående exempel x2 pga båda sidorna drar i samma stänger. Mollepannans tankar verkar vara gjorda för 2bar och då krävs det ju lite mera stag. Provtrycker man sedan med vatten så ser man ju om det håller.
Sen är det ju som rca1959 skriver statisk belastning per m2 detta är räknat på.

Under skyddsplåtarna på min gamla perifal solo plus såg man att de hade stagat pannan med plattjärn.
 
GordonE skrev:
Att ha slingorna i ena änden är nog inget problem, skulle jag tro. Vattnet jämnar ut sig rätt snabbt. Som du säger borde det inte vara sämre än två tankar.
Se till exempel Obbas nya 5m3 tank, den har slingor som jag gissar sitter i ena hörnan.
har ju precis fått igång min annläggning men de verkar funka bra o jag har slingorna på ena gaveln bara..
 
GordonE skrev:
Sen är det ju som rca1959 skriver statisk belastning per m2 detta är räknat på.
Visst är det statisk belastning, men det jag menade var "statiskt obestämt". Dett betytyder att man måste lägga på deformationsvillkor för att räkna korrekt. Ett exempel på statiskt bestämt är en stol med tre ben, medans en planka med tre stöd är statiskt obestämd.

Man kan alltså inte ta kraften och dividera med arean av ett antal stag.

Men för att inte krångla till det för mycket tror jag det enklaste är att kopiera hur de kommersiella leverantörerna har gjort. Har för mig att jag sett nån fin halvgenomskinlig CAD bild på en oval tank nånstans. Har dock inte lyckats hitta den igen.
 
har för mig att borö har en bild på en rektangulär tank som är isär skuren. om du vill se hur dom ser ut invändigt.
 
rca1959 skrev:
Hittade nån bild här:

[länk]
precis de va den jag mena..
 
obba skrev:
har för mig att borö har en bild på en rektangulär tank som är isär skuren. om du vill se hur dom ser ut invändigt.
Japp, det är den jag tänkte på. Tyvärr verkar inte bilden vara kvar på webben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.