Dagen första miss var ögonmåttet som sviktade en aning.
IMG_0685.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man kan ju alltid laga saker.
IMG_0686.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Resten av dagen har Anna byggt stommar och jag byggt regelverk. Fällde in en rejäl balk för att hänga skåpen i. 45 x 145 mm. Borde funka även med mitt ögonmått. Rören mitt i är värme till elementen och byggs in i väggen. Tyvärr måste jag lämna lucka i OSB-skivan där, men men.
IMG_0690.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iofs väger jag som en gammal tant, men detta är dragtest på balken. Verkar stabil.
IMG_0689.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massproduktion av reglar.
IMG_0691.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jahapp, nu är alla reglar uppe överallt. De feta horisontella är för att skruva skåpen i, och den nedre för bänkskivan, eller rättare sagt trappsteg över bänkskivan. Eftersom jag aldrig bygg kök förr har jag ingen aning om detta är onödigt, men lika bra att vara säker. Nästa steg är eldragning på massa ställen med bärande balkar och rör i vägen, men där kommer en annan polare in som förhoppningsvis har koll på sitt yrke och pekar hur vi gör. Nedre bilder är den första spacklade och helt klara väggen.
 
  • IMG_0775.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0776.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag ville jag bara dra och bada, men tvingad till arbete igen :)
Gipsade en vägg och tak. Började pilla lite i ett hörn på tegel och slutade med att jag knackat fram murstocken och hittat en kanonfin tegelvägg. Tanken nu är att skippa det svindyra kaklet och ha en glasskiva över spisen och baksidan av väggen helt naken. Halogener ovanför tätt mot väggen. Känns som en fullträff. Nu måste jag bara hitta en riven villa och nalla deponitegel från. Blir kvällspromenad. Elen har vi typ klurat ut med några pilsner och köttfärssås ikväll, så det blir morgondagens jobb. Anna har spacklat gips hela dagen.

Takgips 600 x 1800. Gick hjälpligt själv med förisatta skruvar, men med två gick det undan.
IMG_0778.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sveriges minsta gipsskiva? Fick förborra och göra 5 försök innan det gick. Ganska onödigt faktiskt.
IMG_0779.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag börjat pilla fram murstocken. Gipsskivan till höger gick att skruva rakt in i putsen på den väggen, men med många skruv, då den inte direkt var rak. Hoppas det håller.
IMG_0780.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0782.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Andra sidan är över spisen. Övre hålet är fläktkanal, nedre skall muras igen.
IMG_0783.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fortsättning följer...

/Calle
 
Ok, efter 4 dagars lättja (och hårdrock i Gävles festival) var det dags att gå på igen. fixade lite el och isolerade väggar. Körde fast när jag saknade distanser, eller prylar att bygga distanser med. Fortsätter imorrn, men här är lite bilder.


Taklampans rör till höger och en borttagen dosara rör till vänster. Drog en enda kabel, satte ihop dem och våldade in dem i en ränna jag fixat i taket.
IMG_0785.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista biten fick jag skruva in. Gips täcker detta senare.
IMG_0787.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt isolerat, elat och reglat.
IMG_0851.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastat.
IMG_0852.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen är över. Väggen till vänster är där väggskåpen skall vara och nu tog OSB och distanser slut. Fixar imorrn.
IMG_0860.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag körde fast knackade jag fram resten av väggen. Ser grymt bra ut. Skall skrapa ner fogarna och sedan stålborsta lite på dem. Gillar bruket, så det får vara kvar, vill inte har ren tegelvägg utan råare.
IMG_0859.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter? Vad har jag missat?

/Calle
 
  • Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
Trevlig tråd!
Lycka till med fortsättningen.

/Hans.
 
hmmm alltid kul med renoveringar..
MEN.. du får ej sätta triofolplast på ytterväggen i ett gammalt hus...
har du tilläggsisolerat ditt hus?
du kan nu få rötskador!

mvh
estwing
 
Hans: Tackar.

Estwing: Mja, jag satte inte det utan anledning, utan på inrådan av byggare på flera håll, då jag inte har koll på husbyggen och tar reda på alla steg innan jag gör nåt. Från början sitter en tunn tjärpapp i ytterväggarna, men som knappast funkar som ångspärr vad jag förstått. Vet du något jag inte vet?

De jag frågat är Beijer bygg och två yrkesbyggare.
Mvh Calle
 
Ok, jag har nu dubbelkollat med min granne, byggmästaren Anders, som ligger bakom bygg-AMA, yrkesbyggarnas bibel. Han brukar vara bra att svara på mina nybörjarfrågor och sänka pulsen tillbaka till normal. Hursomhelst kollade han igenom orginalritningen av huset och kände igen byggaren, en kompis till honom. Sedan sade ha att "förhydningspapp" om det tydigen heter är vindstopp, och plast är det som gäller. Sedan fick jag ett förhör på hur jag byggt på en kvart sisådär och passerade godkänd (tjohoo).

Hursomhelst, tack för uppmärksammandet. Jag har som sagt inte gjort detta innan och alla tips och varningar är varmt välkomna.

Mvh Calle
 
  • System ello infoblad.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, nu fick jag ju press att jobba lite. Har haft semester och bara gjort annat, så nu blev det ett ryck.

På alla plastbitar och med en rak planka sattes alla OSB fast.
IMG_0862.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontroll av samma vägg. Fortfarande rak, diffar kanske typ 5 mm som värst, så helt ok.
IMG_0865.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla väggar gipsade.
IMG_0956.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål uppe och nere vid värmerör. Behövs kanske inte, men lika bra, de kommer ändå inte synas.
IMG_0957.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
s

Har nu fått hem alla vitvaror och hämtade sista biten på Ikea idag, så nu finns inga ursäkter.

/Calle
 
Jag har också hört samma som Estwing säger...många ggr...
Aldrig plast i gamla hus...

Grannen Inredde ovanvåningen i sin gamla länga för en massa år sedan och plastade snedtaken och till följd fick han just bara problem som gjorde att han fick riva allting redan fem år senare...

MEN... jag är ingen expert på detta området...
 
Anders nämnde snedtak också, då han vet att jag har det på övervåningen. Enbart yttervägg skall plastas dvs enbart mot kallt. Plasten skall hindra varm fuktig luft att gå genom gips till isolering, men inte genom våningar, utan bara varmt mot kallt. Så jag kommer bara plasta väggarna.

/calle
 
Jag har också hört det som Estwing säger, men jag kan liksom inte begripa VARFÖR? Som Hagenblad säger, plastens uppgift är ju att hindra den varma fuktiga inomhusluften att gå in i och kondensera i de kalla ytterväggarna. Utan plast (som i ett äldre hus i originalskick) borde ju fuktvandringen bli betydligt större än om man sätter plast?

Det enda jag kan tänka mig är att om man plastar t.ex. bara EN yttervägg så blir belastningen på de övriga (oplastade) större. Inomhusluften är ju oförändrat varm och fuktig, men nu är det mindre oplastad yta som får ta emot belastningen, och då ökar kondenseringen på dessa ställen, med risk för fukt- och mögelskador.

Är det någon som kan verifiera det, att eventuella skador uppstår på ställen där man INTE plastat, eller blir det skador även på plastade ställen? Och hur förklarar man isåfall det?
 
Hagenblad skrev:
Anders nämnde snedtak också, då han vet att jag har det på övervåningen. Enbart yttervägg skall plastas dvs enbart mot kallt. Plasten skall hindra varm fuktig luft att gå genom gips till isolering, men inte genom våningar, utan bara varmt mot kallt. Så jag kommer bara plasta väggarna.

/calle
Visst... men ett snedtak på ovanvåning är ju samma sak... varmt mot kallt... ;)
Mellan våningar är en annan sak, där ska det ju aldrig vara plast.
 
Vet inte om det beror på att den enda isoleringen i min kåk är på vinden och ner över snedtaken, men jag kan kolla med honom nästa gång jag träffar honom.

Idag har det gått trögt, men löst två huvudvärkar; dragit elen från källaren till köket och vidare till övervåningen. Fcik knacka lite bruk, men det gick. Känns som nära att faktiskt bygga kök och inte bara fippla med allt annat.


Byggde en ny rörkanal. Fanns en gammal, men status eljest. Inte en rak vägg, så det fick mätar och fipplas många gånger, förborras osv. Här skall 3-fas till ugn och micro upp (vita kabeln) och de tå övre är matning vidare till övervåning och denna våning. (När jag tänker efter saknar jag nog en i alla fall.... får kolla)
IMG_0961.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kylen testar att kyla byggpilsner brevid TV-soffan. Smak: godkänt.
IMG_0964.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst... men ett snedtak på ovanvåning är ju samma sak... varmt mot kallt... ;)
Mellan våningar är en annan sak, där ska det ju aldrig vara plast.
hej paul:
jo man skall även plasta golven på övervåningen om man har vattenburen golvvärme då den kondenserar.

sen angående plsta ytterväggar e detta dödsdömt i en gammal kåk.
huset är byggt med självdrag med din skorsten m.m.
att nu"bomma" huset tätt gör att ventilationen ej blir samma.
sen när man plastar en vägg så skall plasten gå från nocken ner å tejpas mellan bjälklaget ¨ner på ytterväggen där du har köket å sen ner.
den plasten du satt är onödig å kommer mycket troligtvis skapa bekymmer för dig..
för nu flyttar du kyl/varm punkten i väggen där du har all trä å just DÄR får du kondensen å vips så har du nu röt/mögelskador.
behöver man tilläggsisolera så gör det utifrån.


sen va det nån som inte satt plast här i tråden: du behöver inte oroa dig för något.
även på mitt bygge så har jag absolut ej plastat nåra ytterväggar där jag har gammal stomme.
ENBART på nybyggnadtionen.

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.