hempularen skrev:
Företaget säger att de skickade dit sin elektriker efter att felet visat sig. Och att det då visade sig vara fel på jordfelsbrytaren, eller felkopplad (??).

Men varför gjordes inte kontroll vid installationen att det fanns en fungerande jordfelsbrytare?

Och skadan på slingan borde ha upptäckts vid kontrollmätning i samband med inkopplingen. Den kan ju inte rimligen ha skadats när den ligger ingjuten, skadan måste ha uppstått tidigare.
Vi har inte fått några papper på vad som gjorts eller vilka fel de skulle ha upptäckt. vi är därför lika frågande som
du här... hur detta inte upptäckts innan... eller varit felkopplat. Enligt besiktningen vi gjorde finns inga fel på varken elkopplingar eller jordfelsbrytare.

Vi har fått muntlig information kring elarbetet här hemma av MK&B vid flera tillfällen men det har varit olika svar på samma frågor, ex. vad gäller kontroller av värmeslingan. Utan skriftliga dokument kommer vi med 100% säkerhet tyvärr inte få veta vad som gjorts...
 
MathiasS skrev:
"Därefter besiktigas badrummet av Momenta, Inte dömde väl dom ut ditt badrum???, jag har ju protokollet!! Felmonterad brunn?????? står det ingenting om i nått besiktningsprotokoll, ja just det, vi kan väl nämna att du ej var nöjd med första besiktningen utan låter göra en till, ganska likvärdiga resultat!!! Den åtgärdsplan som gjordes har vi accepterat då den bara berör den skadade elslingan, felmonterad brunn????"

Om det besiktigats och tagits fram en åtgärdsplan som följts, vad är problemet här? Frågan ställs huvudsakligen till kunden.
Då vi skrev inlägget första gången, hade vi samt MK&B fått en bra åtgärdsplan av besiktningsmannen. Vi fick sedan vid ett telefonsamtal, samt via mail, svar från MK&B att de ej tänkte färdigställa badrummet. Strax efter dessa uppsäganden får vi ett mail från vår besiktningsman att han pratat med MK&B, som enligt honom har för avsikt att åtgärda enligt åtgärdsplan samt ska kontakta oss måndagen därpå (detta var en söndag).

Vi stod då med ett badrum med ett hål i tätskiktet samt borttagna klinkers i ca 1/4 av badrummet.

Vi hör ingenting från MK&B på en vecka. Vi kontaktar då MK&B och frågar om tid för färdigställande enligt åtgärdsplan. får då till svar "vilken åtgärdsplan?" "jag har talat om var vi står!, mina killar vägrar jobba för er mer, så vad kan jag göra!"

mao tycker vi att MK&B sagt upp sig från oss tre gånger...
Det ska också sägas att bemötande från MK&B under senare tiden av allt detta, har varit otrevligt, oproffessionellt och kränkande mot oss som kunder. därför sökte vi all form av hjälp vi kunde hitta... även här alltså.
 
Thomas Lundquist skrev:
Hur gick besiktningen?

Hur var det med den felaktigt monterade brunnen?
1. Besiktningen utförd på att tätskiktet är lagat ok.
Tillhörande delar av golvbrunnen som skulle åtgärdas var ej åtgärdat då besiktning skedde. Dessa delar är nu
åtgärdade men ej besiktigade.
2. Se vårt inlägg som svar/förklaring till MK&B inlägg....
 
hempularen skrev:
Ser nu att jag borde mildra mina ord lite.

Firman har genom grova fel ställt till en skada, de har fuskat/slarvat vid åtgärdande av felen. Och i största allmänhet betett sig illa.

MEN de har tydligen tagit fullt ansvar för sina handlingar, de har åtgärdat felen. Och det låter som det nu kan vara rätt utfört.

Det kan kännas självklart att firman skall stå för åtgärdandet, men det är väldigt vanligt att fuskande firmor, som redan fått betalt helt lämnar kunden i sticket.

Mathe Kakel&Bygg AB bör ha en eloge för att de faktiskt tagit sitt ansvar och åtgärdat felen, Det tyder på att där trots allt finns en ambition att göra rätt.

Och vi får hoppas att firman i fortsättningen sköter golvärmeinstallationer enl. de regelverk som finns.
Håller med om att de till slut tagit ansvar för sina handlingar och att ambitionen att "göra rätt för sig", finns. Däremot har det inte visat sig så genom hela vägen, då de flera gånger sa upp sig arbetet hos oss, hotat med att "vi ses i tingsrätten" etc.
En eloge är ett starkt ord för oss, då det är deras skyldighet att åtgärda fel som de orsakat...
 
Jag harf rensat bort en del onödigt tjafs ur tråden.
 
hempularen skrev:
Jag harf rensat bort en del onödigt tjafs ur tråden.
Det var rätt fast jag oxå var medskylldig
 
Jag ser i tråden att firman faktiskt hade gjort fel vid brunnen. Det är lite magstarkt av firman att då protestera över den skrivningen.

Att skära manschetten fel är ett vanligt himla onödigt fusk. Firmans vinst på att göra ett fuskjobb är att de slipper investera i en Puruskniv, eller motsvarande från Jafo, beroende på brunnstyp. Det är en investering på typ 100 - 150 kr. Snacka om suboptimering.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
då pratade vi med MK&B om detta vid tillfälle och "ja man kan ju ha en sån där kniv istället om man vill".... då det petade ut duk vid klämringen... det visades då bild tom på puruskniven.

Har läst på BKR´s sida nu också att man inte siliconar mellan vägg och golv - vilket är vad som gjorts... vi har reklamerat till firman att den soliconfogen blev missfärgad då golvfogen blev vitflammig och fogades om. den nya fogen satte sig då i siliconfogen så nu ser den smutsig ut. svaret vi fick var att det inte stod med i åtgärdsplanen (där enbart de akuta åtgärderna stod med). vi reklamerade muntligt.


Är det någon som har vidare förslag på hur vi ska göra med våra reklamationer eller så nu...
 
nikasp
Har det hänt nåt mer?
 
Har fått lite olika förslag å tips å några verkar tycka att vi har rätt att tycka som vi gör, andra har ansett att MK&B gjort rätt å att vi som kunder är jobbiga. Jag undrar fortfarande när kundens rätt att 'vara jobbig' och påpeka saker som är fel/reklamera saker man ej är nöjd med? Detta utan att behöva vara en elak kund. Vi undrar oxå om andra här inne har förslag på saker vi kan tänka på? Saker vi inte uppmärksammat/tänkt på? Hur kan man gå vidare när vi nu står här med saker att reklamera samt saker vi anser är fel! Det har hänt fler saker, ja ... Men vi kan oxå denna bransch dåligt i alla lägen å har många frågor själva..vad anser ni i tråden efter våra senaste inlägg?? Verkar det som att vi är knasiga?
Har en fråga till VVS-kunniga oxå; jag har läst branschregler som säger att man inte får ha kopplingar i vägg (oavsett om det är säker vatten eller ej) utan att det finns inspektionslucka eller annat som möjliggör kontroll av kopplingen. Får man då silicona in en koppling i väggen, så den inte nås? Vad händer med tätskikt i ett sånt läge? Det kan väl inte vara tätt runt en koppling? Måste det vara det om det inte är en våtrumszon 1? (om det nu inte är det vill säga bredvid toaletten?) svar tas tacksamt emot.
 
Enl. säkert vatten så får man inte ha några inbyggda kopplingar som inte är inspekterbara. Om en koppling är inbyggd i ett utrymme så skall det finnas en tät botten i utrymmet, och ett skvallerrör som skall mynna ut någonstans där ev. läck-vatten upptäcks snabbt, och där vattnet inte skadar.

Om vi nu antar att kopplingsutrymmet är korrekt utfört med den täta bottnen, och skvallerrör, ex. ut på badrumsgolvet. Då är frågan om utrymmet är inspekterbart iom. att det har förseglats med silikon (om jag fattar rätt?).

Det låter ju helt klart olämpligt, men möjligen kan man hävda att inspektion bara skall ske när man misstänker en läcka, och att då ev. behöva återförsegla med silikon... Tja varför inte.

Skulle ju snarare misstänka att man vill dölja ett ev. felaktigt utförande inne i kopplingsutrymmet, men det är bara en spekulation.
 
hempularen skrev:
Enl. säkert vatten så får man inte ha några inbyggda kopplingar som inte är inspekterbara. Om en koppling är inbyggd i ett utrymme så skall det finnas en tät botten i utrymmet, och ett skvallerrör som skall mynna ut någonstans där ev. läck-vatten upptäcks snabbt, och där vattnet inte skadar.

Om vi nu antar att kopplingsutrymmet är korrekt utfört med den täta bottnen, och skvallerrör, ex. ut på badrumsgolvet. Då är frågan om utrymmet är inspekterbart iom. att det har förseglats med silikon (om jag fattar rätt?).

Det låter ju helt klart olämpligt, men möjligen kan man hävda att inspektion bara skall ske när man misstänker en läcka, och att då ev. behöva återförsegla med silikon... Tja varför inte.

Skulle ju snarare misstänka att man vill dölja ett ev. felaktigt utförande inne i kopplingsutrymmet, men det är bara en spekulation.
Fast enligt Boverkets byggregler får det väl inte byggas in något som inte går att inspektera (nya regler från januari -12). Är det då godkänt att ens lägga in en koppling i väggen (det går dessutom inte att byta ventilen heller då den sitter fast). Kopplingen är helt infälld i väggen och sen siliconad fast i hålet in i väggen. Det är dessutom fortfarande hål in i väggen (inte siliconat tätt), som vi undrar över. Hur kan tätskikt vara korrekt där?
 
tät botten?
badrummet är på andra våningen och det går rör från bottenvåningen bakom väggen. alltså en stam eller vad man nu säger.

Skvallerrör finns inte, inte heller inspektionslucka. allt är inkaklat och sen hålen där rören går in i vägg är igensiliconat med muttern/kopplingen in i väggen.
 
En bild kanske....
 
rör4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.