Status
Tråden går ej att kommentera.
Tack :D .. Måste slinga allt ? Typ träd osv ? Man Får labba sig fram ..
 
M@ZE skrev:
Tack :D .. Måste slinga allt ? Typ träd osv ? Man Får labba sig fram ..
Träd kan du låta den köra på, så har jag det iallafall.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Tack :D .. Måste slinga allt ? Typ träd osv ? Man Får labba sig fram ..
Ett litet tips. När du provar dig fram så kapa inte tråden exakt. Om du får lite över kan du lägga den dubbel rätt ut på gräsmattan, bara fäst den med märlor. Jag håller på att gräva i trädgården och fick ändra slingan. Överskottet ligger nu som en dubbelslinga på gräset. Onödigt med många skarvar. Jag har marksten runt mina träd och där har jag lagt slinga. En gunga, studsmatta(nergrävd 15 cm), samt en sandlåda ligger fritt.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
M@ZE skrev:
Ahh ok, då e jag med. Ända är att dom påstår att den skall vara 4ggr snabbare än de andra på marknaden.
Det underliga är att den därmed borde kunna hantera större arealer än 1000 kvm tycker man eller vad menar de med 4 ggr snabbare, är det än den långsammaste klipparen på marknaden, tro. Alternativt kan inte GPS systemet hålla reda på större område, vilket talar till fördel för de som kör slumpvis och därmed bevisligen kan klara större gräsmattor.
 
Jag har läst i stort sett hela tråden nu med god behållning. Önskar att jag gjort det innan jag installerade så hade jag undvikit att göra samma misstag som flera andra ;-). Jag köpte min maskin som vi kallar "klippbott", i mitten av maj på JULA i Linköping. Installerade den vid sommarstugan utanför Västervik 6/6. Då blev det ett mindre område eftersom allt som den skulle klippa inte var förberett. Hela ledningen gick åt i alla fall eftersom det är en lite krånglig avgränsning på tomten. När jag kom tillbaka en vecka senare hade den klättrat upp på en gren i en en och fastnat :(. Fixade bort grenar på enen och lite annat då men nästa gång hade den kommit utanför området i ett för skarpt hörn och blivit stående där. Nu har jag utvidgat området mycket. Använt vanlig installationskabel som jag hade liggande och tältpinnar från Biltema. När tältpinnarna tog slut hittade jag rälsspik i garaget som jag fortsatte med. Funkar bra det också. Min avgränsning blev nästan 400 m och då får klipparen problem att orka tillbaka till laddstationen om den råkar vara långt borta från laddstationen när den behöver laddas. Den stänger av sig helt med ca 9% kvar och blir stående mitt över kabeln 3-20 m från laddstationen. Har nu ändrat dragningen så ca 150 m av avgränsningen blir en ö och hoppas nu att maskinen alltid ska orka tillbaka. Tomten har inga backar så det har jag inga problem med men där det är lite knöligt har det hänt någon gång att den tror att den är upplyft och blivit stående tills den fått hjälp. Den klipper bra och håller gräsmattan fin. Har vänt på knivarna en gång eftersom de började bli slöa efter ca en månad. Nu håller jag tummarna för att den ska gå säkert så den klarar sig själv här när semestern är slut.
 
behöver man byta knivar 1 gång varannan månad asså ?
 
M@ZE skrev:
behöver man byta knivar 1 gång varannan månad asså ?
Byta = vända antar jag du menar (fyra eggar per kniv). Hur ofta beror på många faktorer som hur ofta och hur mycket per dygn den klipper, hur besvärligt den har det (kottar slöar knivarna t.ex.) men minst en månad skall varje egg normalt hålla. Jag vände första gången efter 6 veckor.
 
Har nu kört med Fido även på en del av framsidan i två veckor. Ska göra lite små justeringar i trädgården men den verkar klara den nya gräs ytan på ca 2500kvm. Ska se hur mycket jag måste köra med den.
 
MagnusSt skrev:
Slingan går rakt över min inkommande elledning på 2 ställen utan problem, iofs 380 volt men det borde väl vara samma sak?
Trodde att de flesta hus/villor endast fick 240 volt per fas men 400 volt mellan två faser..
 
MBygga skrev:
Det handlar om magnetfält och därmed väldigt långvågig puls. Det är därför radiokontrollerade klockor, som också använder långvåg, har problem med HQ's slinga, dvs. de störs ut. Konstigt nog inte av LR slingan enligt vad Trollman skrivit tidigt i tråden men det är väl inte exakt lika våglängd mellan maskinerna antar jag.
Tror inte det handlar om slingan utan möjligen att Husqvarnan klarar att hitta stationen utan slingor något som worx aldrig klarar...
 
Mabcus skrev:
Tror inte det handlar om slingan utan möjligen att Husqvarnan klarar att hitta stationen utan slingor något som worx aldrig klarar...
Hq hittar inte stationen utan att följa sin slinga/guide slinga
 
frippe80 skrev:
Hq hittar inte stationen utan att följa sin slinga/guide slinga
Gör den visst...
 
Mabcus skrev:
Gör den visst...
Hur då?
 
frippe80 skrev:
Hur då?
Via radiosignal på ca 6 meter.
 
Mabcus skrev:
Via radiosignal på ca 6 meter.
Ok har man lärt sig något idag me :) då har du nog rätt i att det är de som stör ut klockor mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.