Senaste månaden har det varit en hel del semestrande och rätt lite renoverande, tänkte visa upp endel bilder för helt stilla har det inte varit!

21:a Juni 2012:

Inte renoverande på så sätt, men upptäckte att det gick att fästa bitshållare med en nyckelring i skruvdragaren, varför har man aldrig kommit på detta förut?
DSCN1294_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var jag även less på att alltid leta efter borrarna till slagborren, så jag tog en gammal knivhållare och satte mig och borrade ett gäng med hål!
DSCN1298_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22:a Juni 2012:
Här har vi ett I-landsproblem, men det var strålande väder och jag ville vara utomhus. Har gått och stört mig på att trappsteget ner för altanen dels har varit löst och velat tippa (rent farligt) men sen även varit en glipa i bakkant. Så jag kapade av reglarna och tog sen och skruvade fast trappsteget i altanen, enkelt men tog nog ca 6-7 timmar i solen ändå! ;)
DSCN1302_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN1306_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3:e Juli 2012:
Dessa två gigantiska rönnar har skymt all sol på gården sen vi flyttade in i fjolsomras, nu äntligen fanns det tid att ta tag i dessa. Grannen som bor i huset brevve har irriterat sig på dessa i 6 års tid, så när jag sa att de skulle ner var han mer än ivrig att komma och hjälpa till! :)
DSCN1318_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1,5 timme senare så var nästan allt borta, så otroligt skönt slippa den ständiga skuggan. Och nej, den ensamma rönnen lämnades inte, har bara inte fotat mer! ;)
DSCN1324_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
15:e Juli 2012:
Har dragit igång renoveringen av entren på allvar nu, började med att riva bort lite panel från ytterväggen för att anpassa väggen till en 13x21 pardörr som jag beställt, då det bara är en 10x21 så lär det behöva växlas av.
Men så var inte fallet, upptäcker att dom gjort dörrhålet mindre och vid samtal med grannarna så har där suttit en dörr med sidoljus så hålet är just 13x21! Snacka tur! :D
DSCN1327_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fortsatt rivningen av golvet då här ska gjutas ett betonggolv med golvvärme!
DSCN1329_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
16:e Juli 2012:

Kul kapa kopparrör när man inte kommer åt, tejpa ett sågblad och nöta gick till slut!
DSCN1331_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivit bort panelen och mellanväggen, även mer av golvåsarna!
DSCN1333_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbereder för att palla upp under väggen och ta upp laster!
DSCN1334_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig med upppallning av väggen.
DSCN1338_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har putsat skorstenen och dragit upp avluftningen på vinden!
DSCN1343_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
17:e Juli 2012:

Kom på ett litet sidoprojekt som kommer bli grymt bra! Kommit en liten bit på vägen!
DSCN1346_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjuta golv för golvvärme i hallen... Kan verkligen rekomendera EPS-cement! Lätt att bära, isolerande, torkar snabbt som f*n. Perfekt för golvvärme, så får man värmen åt det håll man bestämmer och inte nedåt.
 
17:e Juli 2012: (Senare på kvällen)

Kan varmt rekommendera att inte vara dumsnål, ska man borra mycket med en 25mm borr och bila en hel del, så ta och far iväg till Cramo/Ramirent eller liknande ställe och hyr en riktig bilmaskin!

Själv så kämpade jag på med min lilla DeWalt igår, den blev sjukt varm trots alla pauser jag tog och tjejjen sa även "Ska du inte ta och sluta och låta den vila till imorrn?", men envis som man är så fortsatte jag trots att den var så varm så handtaget var jobbigt hålla i!

Ajja, det började då iaf spruta fett/olja från mellan chucken och maskinen, och lät riktigt otrevligt/rasslande igår. Idag låter den bra och verkar fungera men tror ändå något är pajj och maskinen är halvdöd. Imorgon blir det hyra riktig bilmaskin! ;)

Då har man iaf bjussat på en rolig historia :p
DSCN1348_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wedin skrev:
Gjuta golv för golvvärme i hallen... Kan verkligen rekomendera EPS-cement! Lätt att bära, isolerande, torkar snabbt som f*n. Perfekt för golvvärme, så får man värmen åt det håll man bestämmer och inte nedåt.
Jag har fått detta tips lite tidigare i tråden men totalt glömt bort. Ska ta och forska lite om det och se om man kanske skiter i att använda sanden som ligger hära hemma. Får även se om det blir värt priset, om det är så bra så tror jag inte det är lika billigt som sanden var! ;)
Tack för tipset! :D
 
18:e Juli 2012:

Idag har det varit varsamt arbetstempo då det kommit endel annat ivägen, men trots allt så har det gått framåt en aning!

Har målat alla delar till det andra trappräcket.
DSCN1354_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även fått en vägg uppreglad och klädd med OSB, denna vägg är så att avluftningen till avloppet har någonstans att ta vägen, den kommer fortsätta hela vägen mot ytterväggen sen som lilltoavägg senare då golvet är gjutet!
DSCN1355_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
19:e Juli 2012:

Var till Cramo på morgonen och hyrde en riktig bilmaskin.
DSCN1357_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23 minuter senare är det uppstädat och hålet är klart. Dumsnål jag varit som envisades med min lilla DeWalt. Den verkar dock leva och sprutar inte fett idag, men gissar att någon packning spruckit av värmeutvecklingen. Får se om jag lyckas renovera upp den framöver då det finns tid över! (när nu det ska bli?)
DSCN1363_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är skapelsen genom hålet i den framtida tvättstugan. Bry er inte om min finfina formsättning, den gör sitt jobb även om det inte ser så ut! ;)
DSCN1368_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi det, ett tvättnedkast!! Fastgjutet, bara resten kvar med snygg inklädnad och lucka! Varför har man inte tvättnedkast i alla flervåningshus?! Kan inte finnas smartare lösning!! :D
DSCN1371_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även hunnit gipsa och spackla väggbiten, och gjuta upp ett stopp så inte sanden kan rinna ut i trappen då jag börjar fylla sand. Väggstumpen ska tapetseras innan trappräcket sätts fast, så mycket enklare då! :D
DSCN1372_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Tvättnedkast. Klockrent! Bra tråd förresten.

/Calle
 
Vad har du för diameter på röret till tvättnedkastet?
 
Hagenblad skrev:
Tvättnedkast. Klockrent! Bra tråd förresten.

/Calle
Måste vara den absolut bästa uppfinningen någonsin, skulle bara komma på hur man fick den sorterad, vikt och inlagd i garderoben! ;)

Även tackar för komplimangen! :)

mickemax skrev:
Vad har du för diameter på röret till tvättnedkastet?
Det är ett 250mm rör, läste runt mycket här på Byggahus forumet och verkar som att det räcker gott. Ska göra ett test imorrn då jag river det som håller upp röret i källaren och se om det går kasta ner en massa tvätt! :D


Avslutat kvällen med ännu ett varv spackel!
DSCN1374_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20:e Juli 2012:

Har äntligen kommit så långt att jag börjat bära in sand och lägga cellplast. Hade seriösa funderingar att använda EPS-cement som jag blivit rekommenderad två gånger, men då tiden blev knapp och jag ville få något gjort medans jag är ledig så blev det sanden.
DSCN1377_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sanden är sjukt torr, som synes här.
DSCN1378_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag inte vill att den dammar så fruktansvärt så gör jag något dumt, vattnar den så dammet binds innan jag bär in den i huset, kör dock avfuktaren för att bli av med så mycket fukt som möjligt, gillar inte tanken att gjuta in fuktig sand ! :/
DSCN1379_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
21:a Juli 2012:

Idag har det blivit en sån hära halvlugn dag men det har ändå gått framåt!

Jag har burit in all sand i hallen, spritt ut den lite sporadiskt.
DSCN1380_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även satt upp en tapetbit på väggen. Ser lite sjukt ut med en bård tapet men det är för att jag ska montera trappräcket innan jag gjuter golvet, blir mycket enklare tapetsera nu. :D
DSCN1382_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
22:a Juli 2012:

Ja då har jag äntligen kommit till momentet att andra trappräcket får byggas! :D Vilken sjuk känsla att ha två trappräcken då ena saknats i ca 1 års tid! ;)
DSCN1389_1390_1200x450.jpg

Passade även på att skruva in en brädbit en bit ned i räcket, vad det ska bli återkommer jag till (långt senare gissar jag men det händer nån gång!)
DSCN1393_1394_600x313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kände jag att jag hade massor med energi till övers. Så tog mig en 3,5a och började platta ut sanden, lägga ut cellplasten och även dra golvvärmen. Bara armeringen kvar och sedan märka ut höjder för gjutningen så är allt klart! :)
DSCN1400_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Sitter och tittar på bilderna och känner att jag ska flytta lite slangar imorrn för jämnare avstånd, tror kvällsstressen gjorde att jag tänkte för lite! ;)

DSCN1401_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1402_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.