Har en toa jag tänkt sätta ett fönster i en innervägg. Denna vägg är emot ett annat rum så det ger insyn till toan.

Hur löser man detta snyggt och med så mycket ljusinsläpp som möjligt och absolut ingen insyn?

Jag tänkte sätta att tjockare minst 10mm eller helst mer för ljudets skull. Fälla in det i väggen och sedan ska det inne i badrummet sättas tätskikt och kaklas emot glaset. Sedan sätta en spegelblank solfilm eller vad den kallas. Behöver inte vara öppningsbart.

Vad tror ni?
 
På dom hotell jag bott och det varit fönster in mot rummet så brukar det alltid finnas en elektrisk rullgardin, inte en mörkläggningsgardin utan en som släpper in ljus men inte går att se igenom.
 
Nimajneb skrev:
På dom hotell jag bott och det varit fönster in mot rummet så brukar det alltid finnas en elektrisk rullgardin, inte en mörkläggningsgardin utan en som släpper in ljus men inte går att se igenom.
Jag behöver inte ha något som går att ta bort eller sätta dit så att säga utan det ska vara permanent. En film eller ett speciellt glas vilket nu som är mest prisvärt och bäst.
 
Finns ju sån film så glaset ser frostat ut, hindrar insyn och släpper skapligt med ljus igenom.
 
jojjeblom skrev:
Finns ju sån film så glaset ser frostat ut, hindrar insyn och släpper skapligt med ljus igenom.
Tanken är att inifrån badrummet ska det gå att se ut utan problem samt att ljus kommer in. Men det ska inte gå att se in i badrummet.
 
Eller varför inte ett "badrumsfönster" där glaset från början är insynsskyddande, finns ju olika typer av glas för detta.
 
Nimajneb skrev:
Eller varför inte ett "badrumsfönster" där glaset från början är insynsskyddande, finns ju olika typer av glas för detta.
Tänker mig att tanken med ett sådant fönster är väl att det är i en yttervägg och kostar därefter.

Jag behöver ju inte ha något som håller kylan ute då fönstret gränsar in mot ett rum i huset och jag antar dessa fönster är tänkta att sitta i en yttervägg?

Någon länk vad jag kan tänkas hitta exempel att titta på?
 
Googla på bilder i Google för inspiration.
Det är ju eg bara glaset du behöver, karmen kan du bygga själv eller låta glasmästarn gör det år dig.
insynsskydd.jpg
 
Suhagg skrev:
Tanken är att inifrån badrummet ska det gå att se ut utan problem samt att ljus kommer in. Men det ska inte gå att se in i badrummet.
Jag tror att alla såna lösningar bygger på att det är mörkare på insidan än på utsidan. Vill du ha ett sånt glas så går det nog inte att hindra att någon kupar händerna med näsan mot glaset mot glaset för att se in.

I vilket fall så borde glasmästaren/solskyddsfirma veta vad du är ute efter. Sådana glas brukar ju finnas vid kontoret på McDonalds och stormarknader etc.
 
Personligen hade jag nog hellre valt ett ljusinsläpp uppe under taket, då kan man ju ha det i hela väggens bredd om man vill. Jag tror att det blir lite läskigt att ha ett vanligt fönster även om det är frostat eller Cotswoldglas.
 
Vanliga badrumsfönster har nästan ingen effekt om det är ljusare i badrummet en utanför och man står nära fönstret. men det ser man aldrig själv bara grannen. Hade en granne med sådant fönster vid sin dusch och man såg direkt vem av dem som var där och duschade.
 
Som Nyfniken säger funkar inte solfilm/spegelglas som insynsskyddat ljusinsläpp då det bygger på att det alltid är mörkare på den sida du inte ska se, dvs det måste altlid vara starkare jlus i rummet utanför.

Fönster eller glasbetong i övre delen av väggen är en vanlig lösning på problemet. Ett frostat sidoljus eller frostade rutor i dörren är också fullt möjligt. Men som sagt inte spegelglas eller film
 
Tack för bra input. Fönstret är inget måste men det roliga med det skulle ha varit att det på utsidan ser ut som en spegel på väggen i vardagsrummet. När man är i badrummet så är det ett fönster ut mot ett annat rum. Alltså inget frostat utan rent spegelglas vill jag helst ha. Som bonus lite ljusinsläpp också men inte mycket.

Får kolla med en glasmästare om de har några tips, tycker det skulle vara en kul grej :)
 
Hmm mot vardagsrum.... Tänk på ljudisoleringen...hrm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.