O
Lärarlegitimationen är ytterligare ett exempel på där det inte kommer finnas enbart en nivå som "superlärare". Jag är inte helt säker men jag tror det finns åtminstonde olika legitimationer för lärare och förskolelärare. Kanske skiljer man även på grundskola respektive gymnasium. Sen krävs det särskilt och separat behörighet för varje ämne man skall undervisa inom. Men vi kanske skall ringa Björklund och berätta hur bra det funkar med "superelektriker" så kanske han förenklar det där till en enda behörighet, eller kanske kan varje skola ha en behörig lärare som ansvarar för de andra andra... :rolleyes:

Dagen tips: För de som inte är bekanta med begreppet "ironi" rekommenderar jag en sökning på nätet. ;)
 
Rrrrr skrev:
Det är det som blir lite konstigt med bara en nivå på behörigheten. De allra flesta elektriker behöver inte vara expert på dimensioneringsregler. I ett normalt företag räcker det förmodligen med att chefen/projektledaren kan detta.

Däremot ska ju alla veta att det finns dimensioneringregler, och veta när de måste användas (dvs när de måste ringa chefen och fråga).

Blir bara dålig stämning/protester (SEF kommer ju strejka röven av sig) om man kräver massa kunskaper av folk som de aldrig kommer att ha någon användning av.
Man kan väl nästan säga att det redan är halvdålig stämning mellan hempulare som har viss koll och elsäkerhetsverket, fast den dåliga stämningen släpps aldrig fram.

Just det där "kräver massa kunskaper av folk som de aldrig kommer att ha någon användning av" tycker lag precis låter som skillnaden mellan dagens elbehörighet och vad som faktiskt krävs för att koppla i en bostad med "bostadsbelastningar" och säg upp till 25A säkring, eller hur?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
yxis skrev:
Man kan väl nästan säga att det redan är halvdålig stämning mellan hempulare som har viss koll och elsäkerhetsverket, fast den dåliga stämningen släpps aldrig fram.

Just det där "kräver massa kunskaper av folk som de aldrig kommer att ha någon användning av" tycker lag precis låter som skillnaden mellan dagens elbehörighet och vad som faktiskt krävs för att koppla i en bostad med "bostadsbelastningar" och säg upp till 25A säkring, eller hur?

Vad gäller dimensioneringsreglerna så är det väl nästan aldrig någon som ser till att de följs när det gäller skarvsladdar - det skulle förvåna mig om det bara är ett försumbart antal skarvsladdar till elgräsklippare och elhäcksaxar o.s.v. som inte uppfyller utlösningsvillkoren som de används.

Nu har jag hittils inte orkat klippa gräset som växer mellan hjulspåren påväg till stugan sen alla mina bensinklippare la av, men risken är väl att jag kör totalt 150 meter skarvsladd till elgräsklipparen...

(Alternativet skulle väl vara att skaffa en fet inverter 12-230 som orkar elgräsklipparen, och ha 20 meter skarvsladd från bilen på tomgång :p det lär ju dessutom släppa ut mindre avgaser... )
 
Jag tror att *alla* som inte har behörighet kommer att behöva skriva detta prov för att få arbeta som man gör nu, så har det varit i andra branch(er) som EU har "styrt upp".

Min flickvän är tex djursjukvårdare och där är dom nya reglerna att efter 2015 (har jag för mig) får man inte jobba som det utan att man har blivit legitimererad, leg innebär i deras fall komplett momentlista(praktiskt utförande), klarat teoretiskt prov samt arbetslivserfarenhet(10år) och anställning på en klinik.

Tidigare var det även för dom så att det räckte med en veterinär på kliniken och det var veterinären som hade ansvar för att djursjukvårdare gjorde rätt, nu kommer alla att ha eget ansvar.
 
Nyfniken skrev:
Idag känns det som att samhället ställer lägre krav på han som drar livsfarliga elkablar kors och tvärs i våra fastigheter än på han som flytspacklar fallet i duschen. :rolleyes:
Det hoppas jag. Efter att ha gjort båda så kan jag med säkerhet säga att det är mycket svårare att flytspackla bra fall än att koppla lite kablar... ;)
 
charta77 skrev:
Och givetvis så kan man inhämta den teoretiska kunskapen som elektriker även om man inte gått den linjen på gymnasiet.
Ja, man kan t ex ha läst det som en del av sin civilingenjörsutbildning... ;)
 
lars_stefan_axelsson, det säger nog mer om din avsaknad av praktiskt handlag än om svårigheterna. En likhet finns dock mellan golvspackling och elinstallationer och det är att man ska ha rätt matr. för att det ska bli bra ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det hoppas jag. Efter att ha gjort båda så kan jag med säkerhet säga att det är mycket svårare att flytspackla bra fall än att koppla lite kablar... ;)
Allt som man kan är enkelt och det man inte kan är svårt. Visst är det så? Jag skulle inte ge mig på att göra fuktspärrar osv i ett badrum.

Elinstallations-yrket är väldigt brett. Från att klamra kulo till att programmera komplicerade styrutrustningar. Jag lovar att jag kan hitta nåt som är svårare än att flytspackla ett badrum :cool:
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Elektriker kan vara många olika arbeten med ytterst lite beröringspunkter, en installationselektriker har ett helat annat arbete än tex en linjemontör eller en industrielektriker. Jag är helt övertygad om att ingen av ovanstående "yrkesmän" rakt av skulle klara dom andras arbete utan vidareutbildning.
 
Skönt att man tydligen inte behöver göra prov om man redan innehar behörighet. Verkar ju kunna bli svettigt om man ska tro vissa av deltagarna i tråden. Att så exkluderande hindra hempulare av hög klass att smita genom nätet kan inte vara lätt för konstruktörerna av proven. :)


Jag kan även konstatera att det åtminstone tidigare gått att få AB genom prov i princip. Själv lyckades jag utan att någonsin ha varit anställd eller arbetat som elektriker för ca: 20 år sen, bara att ansöka till dåtidens motsvarande verk. Iofs hade man då gjort många "prov" under 18 år i skolbänken, så helt värdelös är inte den teoretiska delen heller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 skrev:
Skönt att man tydligen inte behöver göra prov om man redan innehar behörighet. Verkar ju kunna bli svettigt om man ska tro vissa av deltagarna i tråden. Att så exkluderande hindra hempulare av hög klass att smita genom nätet kan inte vara lätt för konstruktörerna av proven. :)


Jag kan även konstatera att det åtminstone tidigare gått att få AB genom prov i princip. Själv lyckades jag utan att någonsin ha varit anställd eller arbetat som elektriker för ca: 20 år sen, bara att ansöka till dåtidens motsvarande verk. Iofs hade man då gjort många "prov" under 18 år i skolbänken, så helt värdelös är inte den teoretiska delen heller.
Det tycker jag är så fel.

Ska man ens försöka utföra provet så att hempulare av klass inte klarar det.

I vilket syfte då.

I slutändan måste provets syfte vara att säkerställa en viss nivå av kunskap.

Jag tror mycket väl att det finns hempulare som har tillräckliga kunskaper för det göra ett tillräckligt bra jobb som elektriker.
 
Rrrrr skrev:
Elinstallations-yrket är väldigt brett. Från att klamra kulo till att programmera komplicerade styrutrustningar.
Ja, båda dom har jag gjort yrkesmässig (i industrin) och det var inga bekymmer. ;)

Flytspackla däremot var svårt... :thumbdown:
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Flytspackla däremot var svårt... :thumbdown:
Skall jag sticka ut hackan skulle jag hävda att en elektriker strikt sett inte är ett hantverksyrke utan snarare ett montörsyrke. En montör tar nästan uteslutande bara fabrikstillverkade komponenter och sätter ihop dem på ett korrekt sätt. Visst krävs det en del borrande, skruvande, klippande och pillande men det är ändå långt ifrån ett riktigt hantverk. En riktig hantverkare däremot tar ett obearbetat råmaterial och formar det sedan till en färdig produkt. En möbelsnickare utgår från ett stycke trä och skapar en vackert snidad stol. En guldsmed utgår från en en klump guld och skapar ett vackert smycke, en glasblåsare formar en klump glas till vacker vas. Själv bygger jag till och från gitarrer och att jämföra det med när jag byter en elcentral eller att trådar om en villa är som natt och dag. Samma sak med fallspackling. Den dagen plattsättaren köper ett färdigt fall på Ahlsells och bara skruvar dit då kan vi börja jämföra elektriker och plattsättare på samma nivå när det gäller hantverk.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I så fall är ju inte heller dagens byggnadssnickare eller rörmokare någon hantverkare.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
O
Glufsglufs skrev:
hahaha...du är rolig du.....det är fortfarande inte klarlagt än om det ska krävas ytterligare krav så som viss praktisk tid i yrket eller inte.....den frågan speciellt väntar jag svar på av verjuristen.
Jag tycker nästan lite synd om den stackars juristen på Elsäkerhetsverket som får sitta och svara på alla våra frågor. Här är svaret jag fick när jag bad om ett förtydligande:


  1. Dagens regler ställer inga krav på att du, efter att du fått behörighet, är yrkesverksam i yrket. Det är också så att reglerna inte uttryckligen ställer krav på att du ska ha varit yrkesverksam när du ansöker om behörighet. Det var tidigare inte ovanligt att den sökande hade arbetat ihop praktik på skollov och under sommaren. Praktiktiden räknades därefter ihop vid vår prövning. Det finns heller något reglerat krav på att praktiken ska vara på heltid även om de flesta sökande förmodligen haft heltidsarbete under sin praktikperiod. Det är också så att en hel del sökande har både utbildning och praktik som ligger långt tillbaka i tiden när man söker behörighet. I dessa fall är det omöjligt att veta om sökanden är yrkesverksam eller inte. Att verket nu utreder möjligheten att tillåta prov istället för att ge in dokument ger faktiskt en bättre möjlighet att verifiera kompetens eftersom provet styr mot de installationsregler som gäller idag. Om det är någon som är villig att betala en provavgift för att avlägga ett prov som förutsätter samma kompetens som prövas genom dokumentgranskning så kommer det att vara möjligt.
  2. Vi kommer inte att ställa några ytterligare krav utöver provet. Skälet till det är att vi inte ställer några ytterligare krav på de som får behörighet genom att ge in dokument. Båda sättet att erhålla behörighet måste vara lika sett ur ett juridiskt perspektiv.
  3. Elsäkerhetsverket kommer att reglera provets innehåll både när det gäller det teoretiska och den praktiska delen. Det innebär att provets utformning kommer att styras helt av oss. De aktörer som kommer att ges möjlighet att genomföra provet för verkets räkning tillhandahåller endast lokaler och det materiel som behövs i det praktiska provet samt övervakar och rapporterar vilka som klarat provet . Det innebär att dagens utbildningar måste anpassas till provets innehåll. Eftersom provet kommer att regleras i föreskriftsform kommer dessa föreskrifter, precis som alla verkets föreskrifter, att kunna skrivas ut kostnadsfritt från vår webbsida.

Det tycker jag återigen är ett bra och tydligt svar. Vad hon säger är alltså att du har fel och alla vi som argumenterat emot dig har rätt. Sen får vi helt enkelt vänta och se om det är så det faktiskt blir i slutänden eller inte.

Eftersom frågan drmed får ses utredd och den här tråden börjat spreta åt alla möjliga håll kanske det är dags för moderatorerna att låsa den och alla vi andra går ut i solen och njuter av semestern istället för att sitta här tjafsa! ;-)

Tillägg: Om jag arbetade på elsäkerhetsverket skulle jag sammanställa och lägga till att de frågor och svar som kommit in längst ned på deras hemsida i samma artikel som startade den här tråden. Då kan folk läsa den FAQ;en istället för att störa semesterfriden på verket! ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.