Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MBygga skrev:
.
. Har inget med vilken typ av batteri man använder alltså, blybatterier är inte sämre på någon punkt än Litium-ion förutom vikt vilket kan vara bra att ha för framkomligheten i detta fall.
Så blybatterier är inte sämre på någon punkt jämfört med LiIon... ;)

Det får du gärna beskriva närmare för om detta är sant så har du all chans i världen att bli mångmiljardär eftersom du måste sitta på någon unik kunskap som alla andra saknar. :)
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
2 saker som är sämre med Li-Ion är att de är mycket mer känsliga för temp. över 25 grader samt att de har en kortare hållbarhetstid.
 
MBygga skrev:
.
....blybatterier är inte sämre på någon punkt än Litium-ion
Det kan du väl på fullaste allvar inte påstå ?
Vad sägs om i princip ingen självurladdning, ingen "minneseffekt", betydligt mera motståndskraftiga mot djupurladdningar, klarar flera laddnings cykler än bly batterier för att nämna några.

Du kanske är jättenöjd med dina blybatterier och det är ju toppen men kom inte och påstå att det inte finns andra fördelar än vikt om man järmför litiumjon och bly batterier.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
2 saker som är sämre med Li-Ion är att de är mycket mer känsliga för temp. över 25 grader samt att de har en kortare hållbarhetstid.
Blybatterier är jättebra till många saker där vikt, volym och cyklellivslängd inte är viktigt eller där batteriet bara använder en mycket liten del av son kapacitet (tex i en bil)
men någon måtta får det vara med påståenden från petternicklas.

Det finns väl egentligen bara två saker som blybatterier är bättre på: Priset och möjligen är de lite enklare att ladda.
Ett li-batteri klarar lätt upp till 50 grader och hållbarhetstiden på ett blybatteri är i bästa fall upp till ett par hundra cykler för bly men upp till många tusen på li-batterier. Altså: billiga men i övrigt är de inte bättre än andra sorter.

Det fungerar säkert i en robotklippare också men att påstå att det är bättre är att gå för långt.
 
  • Gilla
Mabcus och 2 till
  • Laddar…
Asimow skrev:
Blybatterier är jättebra till många saker där vikt, volym och cyklellivslängd inte är viktigt eller där batteriet bara använder en mycket liten del av son kapacitet (tex i en bil)
men någon måtta får det vara med påståenden från petternicklas.

Det finns väl egentligen bara två saker som blybatterier är bättre på: Priset och möjligen är de lite enklare att ladda.
Ett li-batteri klarar lätt upp till 50 grader och hållbarhetstiden på ett blybatteri är i bästa fall upp till ett par hundra cykler för bly men upp till många tusen på li-batterier. Altså: billiga men i övrigt är de inte bättre än andra sorter.

Det fungerar säkert i en robotklippare också men att påstå att det är bättre är att gå för långt.
Oj vad vi lär oss! Men nu börjar det väl gå lite "out of topic".:rolleyes:
 
Normalt sett så har blybatteriet enbart en fördel och det är att det kan leverera mycket ström under kort tid, sk startbatterier.
Det finns en annan typ som kallas tracktionära bly ackumulatorer som används till tex truckar och andra elfordon, dessa har egenskaper som liknar tex LiIon batterier. Nackdelen med dessa är att dom är mycket tyngre jmf med startbatterier pga mycket tjockare blyplattor samt att dom är mycket dyrare.

Vad som sitter i Landroiden kan inte jag svara på men med tanke på priset så lutar det nog år att det är ett "startbatteri". Landroiden säljer ju på sitt pris och ett av dom enklaste sätten att dra ner priset är ju att sätta in ett billigt batteri som funkar bra till en början......
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
Måste bara fråga det som har diskuterats en del, när det gäller avstånd mellan slinga och kant. Ex om jag har en gräskant mot häck etc som är snyggs skuren osv, måste jag lägga slingan 45cm från gräskant då ? Man vill ju inte få kanter som inte blir klippta så man måste gå runt på hela tomten och använda trimmern. Nu har jag inte köpt någon ännu men snart så :)

Mot kanter där det ex är en mur eller staket kan jag förstå att den åker i mitten av slingan och behöver då ligga en bit från kan för att få plats, men 45cm ?!?

Ni som har denna maskin redan, har ni satt nått skydd etc på den .. eller den kanske inte åker in i murkanter, staket etc beroende på avstånd ?
 
peternicklas
Asimow skrev:
Blybatterier är jättebra till många saker där vikt, volym och cyklellivslängd inte är viktigt eller där batteriet bara använder en mycket liten del av son kapacitet (tex i en bil)
men någon måtta får det vara med påståenden från petternicklas.

Det finns väl egentligen bara två saker som blybatterier är bättre på: Priset och möjligen är de lite enklare att ladda.
Ett li-batteri klarar lätt upp till 50 grader och hållbarhetstiden på ett blybatteri är i bästa fall upp till ett par hundra cykler för bly men upp till många tusen på li-batterier. Altså: billiga men i övrigt är de inte bättre än andra sorter.

Det fungerar säkert i en robotklippare också men att påstå att det är bättre är att gå för långt.
Fakta från Internet:
http://www.celltelefoner.com/lithium-ion-batteries-should-you-use-them-with/
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5900-2.pdf+
MEN DE KANSKE LJUGER!
Sök på Internet så finner du att värme och tid är 2 faktorer som inte är bra för Li-Ion batteri.
Skriv ut källan!
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Måste bara fråga det som har diskuterats en del, när det gäller avstånd mellan slinga och kant. Ex om jag har en gräskant mot häck etc som är snyggs skuren osv, måste jag lägga slingan 45cm från gräskant då ? Man vill ju inte få kanter som inte blir klippta så man måste gå runt på hela tomten och använda trimmern. Nu har jag inte köpt någon ännu men snart så :)


Mot kanter där det ex är en mur eller staket kan jag förstå att den åker i mitten av slingan och behöver då ligga en bit från kan för att få plats, men 45cm ?!?

Ni som har denna maskin redan, har ni satt nått skydd etc på den .. eller den kanske inte åker in i murkanter, staket etc beroende på avstånd ?
45 cm är det som rekomenderas. Jag har c:a 32 cm mot mur men innerhör lite mer, se tidigare inlägg från mig.
Du får prova dig fram och låta klipparen gå runt men det går att minska avståndet.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Normalt sett så har blybatteriet enbart en fördel och det är att det kan leverera mycket ström under kort tid, sk startbatterier.
Det finns en annan typ som kallas tracktionära bly ackumulatorer som används till tex truckar och andra elfordon, dessa har egenskaper som liknar tex LiIon batterier. Nackdelen med dessa är att dom är mycket tyngre jmf med startbatterier pga mycket tjockare blyplattor samt att dom är mycket dyrare.

Vad som sitter i Landroiden kan inte jag svara på men med tanke på priset så lutar det nog år att det är ett "startbatteri". Landroiden säljer ju på sitt pris och ett av dom enklaste sätten att dra ner priset är ju att sätta in ett billigt batteri som funkar bra till en början......
Vet inte exakt vad det är för batterityp. Har dock noterat att en del HQ ägare har redan bytat batteri efter några år.
Vet dock inte vad HQ har för batteri. Kan kanske vara så att LI-Ion batteri inte lämpar sig för klippare då de många gånger går direkt i solljuset. Landroid är ju utveklad i Italien med ett betydligt varmare klimat. Kan skicka en fråga till dem. Står även i manualen att laddstationen bör placeras i skugga.
 
peternicklas skrev:
Fakta från Internet:
[länk]
[länk]+
MEN DE KANSKE LJUGER!
Sök på Internet så finner du att värme och tid är 2 faktorer som inte är bra för Li-Ion batteri.
Skriv ut källan!
Underbart!
Först länkar du till någon konstig sida med obegriplig googlesvenska sedan till en sida om varför NiCd batterier inte är så bra. Wow, du har verkligen hittat bra källor där. ;)
Det du kanske är efter är att äldre LiIon batterier började självurladda vid temperaturer över 25gr, jag har för mig det var upp till 10% i månaden, förvisso fortfarande mindre än en blyacc dock :)

Varför kan du bara inte inse att du inte har några belägg för dina påståenden om blybatteriets förträfflighet. Det blir nästa lite pinsamt när du försöker försvara landroidens konstruktion med alla tillgängliga vila påståenden. ;)

Landroiden är en bra och prisvärd maskin men försök inte göra den till state-of-art. Det är en av många maskiner på marknaden i lågprissegmentet.
 
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Vet inte exakt vad det är för batterityp. Har dock noterat att en del HQ ägare har redan bytat batteri efter några år.
Vet dock inte vad HQ har för batteri. Kan kanske vara så att LI-Ion batteri inte lämpar sig för klippare då de många gånger går direkt i solljuset. Landroid är ju utveklad i Italien med ett betydligt varmare klimat. Kan skicka en fråga till dem. Står även i manualen att laddstationen bör placeras i skugga.
I dag såg jag att HQ har LiIon på dom mindre modellerna och NiMH bå dom större. Vet ej hur det var förr med dom mindre.
Dina temp spekulationer har jag redan svarat på.
 
peternicklas
Notera en sak . Jag ahr skrivit att de är mycket mer känsliga för temp över 25 grader samt att livslängden är sämre.
Jag har aldrig påstått att blybatteriet överlag skulle vara bättre är Li-Ion, bara att Li-Ion har några nackdelar. Blybatteriet har betydligt fler. Är det så svårt att läsa innantill?

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5900-2.pdf
Kan du kan leta dig fram till sidan 12 längst ner?
4.1.2.2 NACKDELAR
"Li-Ion är dyrare i inköp än alternativen, bland annat eftersom det krävs att de förses
med en skyddskrets för att skyddas mot överhettning och total urladdning. Andra
nackdelar är att batterierna måste användas regelbundet och att de åldras även om
de inte används
(Battery University 2008)."
Men naturvårdsverket kanske inte duger?
 
peternicklas skrev:
Notera en sak . Jag ahr skrivit att de är mycket mer känsliga för temp över 25 grader samt att livslängden är sämre.
Jag har aldrig påstått att blybatteriet överlag skulle vara bättre är Li-Ion, bara att Li-Ion har några nackdelar. Blybatteriet har betydligt fler. Är det så svårt att läsa innantill?

[länk]
Kan du kan leta dig fram till sidan 12 längst ner?
4.1.2.2 NACKDELAR
"Li-Ion är dyrare i inköp än alternativen, bland annat eftersom det krävs att de förses
med en skyddskrets för att skyddas mot överhettning och total urladdning. Andra
nackdelar är att batterierna måste användas regelbundet och att de åldras även om
de inte används
(Battery University 2008)."
Men naturvårdsverket kanske inte duger?
Sorry men varför skriver du så mycket konstigheter.
Att livslängd är mycket sämre än startbatterier är ju inte sant.
Att dom fungerar mycket sämre över 25 grader är ju även det felaktigt. Du rör ju ihop saker betr självurladdning som är irrelevant i detta fall samt lagring av batterier när dom inte används.

Men det mest pinsamma är väl att du nyss påstod att blybatterier inte på någon punkt var sämre än LiIon förutom volym o vikt och nu plötsligt så påstår du att du inte skrivit detta samt att du äntligen medger att blybatterier är sämre på en massa punkter.

Det är helt OK att medge att man hade fel vilket du hade, men jag tycker det är ett riktigt lågvattenmärke att totalt förneka vad du själv skrivit några inlägg tidigare.

Mitt råd till dig är att lägga ner din argumentation i detta ämne så att du inte snärjer in dig än värre vad du redan har gjort.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.