I samband med ett bordsbygge har jag kommit fram till att jag behöver investera i lite nya fräsar. Det tänkta användningsområdet är fräsning efter form medelst handöverfräs.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en notfräs med minst 25 mm skär och överliggande kullager i samma dimension som fräsen och dessutom kullager som är +/- 2-4 mm. Totallängd bör vara någonstans runt 70 mm + vad som rimligen bör sticka in i spännhylsan. Diametern på fräsen bör vara relativt stor (25-30 mm? Ännu större?)


  • Om jag har en fräs som tar 12 mm skaft, finns det någon anledning att köpa någonting klenare?
  • Finns det någon anledning att ha en liten diameter på fräsen eller vill man alltid ha så stort man får plats med i maskinen (för det här tänkta användningsområdet)?
  • Varför tycks det finnas så litet utbud av kullager (och fräsar för den delen) i 12 mm?
  • Var kan jag hitta min(a) fräs(ar) och/eller kullager?

Mina första tankar var festool, cobolt eller cmt. CMT har överhuvudtaget ganska snålt med metriska delar och jag hittar ingenting med de egenskaper jag söker. Has festool hittar jag inte heller det jag söker och allt är som vanligt dyrt som stryk. Cobolt kommer betydligt närmare, har ett relativt brett utbud av kullager för 8 mm skaft men inte så mycket för 12.


  • Är det någon skillnad på Cobolts fräs med överliggande kullager och de utan (mer än att de med levereras med)? Dvs, kan jag lika gärna köpa en fräs utan kullager och lösa kullager eller skiljer sig toppen av skären åt?
  • 307-945 i 2010 års katalog (vilket är den senaste jag lyckats hitta) kommer riktigt nära, men om jag förstår rätt sitter det ett halvtumskullager på det metriska 12 mm-skaftet. Jättekonstigt. Ännu värre är det med 307-019 som enligt katalogen har ett metriskt 8 mm-kullager (!) på sitt 12 mm-skaft. Om 307-945 verkligen haft ett 12 mm kullager med en diameter på 29 mm och cobolt dessutom sålt 29+/-2 på 12 mm hade jag varit hemma. Men det verkar inte så.
  • Var hittar jag rimliga utbud av kullager för 12 mm fräsar?
 
Vad har du för fräs? Skaffa en spännhylsa för 1/2" och köp fräsarna från UK. Wealden är bra och snabba. Axcaliber är mycket prisvärda och finns på axminster.co.uk Vändskärsfräsar är mycket trevligt. Finns hos Wealden.
 
mattiasp skrev:
Vad har du för fräs? Skaffa en spännhylsa för 1/2" och köp fräsarna från UK. Wealden är bra och snabba. Axcaliber är mycket prisvärda och finns på axminster.co.uk Vändskärsfräsar är mycket trevligt. Finns hos Wealden.
OF 1400. Jag gissar att det är 12.7 mm som gäller för 1/2"? Det bär lite emot att köpa en 12.7 mm hylsa när jag redan har en på 12 mm men jag inser att det bara är dumt att tänka så om totalkostnaden blir lägre.

Axcaliber hos axminster är billiga men jag ser bara kvartstum vilket känns som klart klent.

Och jag har ett religiöst motstånd mot tumsystemet, men om prisskillnaden är stor nog kanske jag kan svälja stoltheten.:)

Wealdon hade lite bättre utbud på 1/2", men utbudet av kullager var inget vidare.

Varför vill man ha vändskär? Billigare att byta bara skärande ytor? Några andra fördelar? Några nackdelar? Det känns spontant rätt trevligt.
 
Nu har jag kommit på att jag absolut vill ha vändskär och att jag behöver både över och underliggande kullager. Det behöver inte vara på samma fräs, men det skadar knappast. http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Multi_Trim_270.html verkar alltså passa mig ganska bra.

Sedan läser jag (här på forumet) att EasiTip är Wealdons budgetserie. Deras finserie har märkligt nog till synes sämre egenskaper (men jag antar att kvaliteten i stort är bättre?). Jag köper gärna ekonomiskt sunda fräsar (därav vändskären) men jag köper inte gärna dåliga fräsar även om de skulle vara billliga.

Cobolt säljer märkligt nog vändskär som råkar ha samma dimensioner (30x12x1.5). Är det här någon sorts standard? Kan jag räkna med att coboltbladen passar i EasiTipfräsarna?

Eventuellt bygger cmt intressanta produkter också, den här till exempel: http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RBKHW~657.9~2 men att hittar någon i Europa som säljer grejerna verkar svårare.
 
Nu när du ändå skall gräva ner dig i alla olika stål så köp ett diamant bryne. Med fördel så köper du DMT diamond charpening card det är guld värt att alltid ha vassa stål. Om man tar för vana att alltid använda det lite då och då så behöver du bara extra fine. Men har man ett dåligt stål så måste man börja med grov annars får man stå och fila med dom små korten i evigheter. Fråga mig inte hur jag vet det men är man snål och inte köper det grova när man köper mellan och fin får man skylla sig själv..

pär
 
Vändskär har standard mått ja, jag gör av med en hel del på jobbet just 30x12x1.5 är det till våra 16x30 och 20x58 hållare.
 
Vissa framsteg (och jag är dålig på att leta). Efter att ha sökt med ljus och lykta över halva Internet ringde jag direkt till toolab (som tillverkar cobolt) och de berättar att de faktiskt har vändskärsfräsar på sin webbsida. Det har de också. I katalogen som jag läste från 2010 fanns de inte, men det finns en nyare katalog som heter, passande nog, katalognyheter.

Inte heller dessa har både över- och underliggande styrlager i samma verktyg men nu börjar vi närma oss.
 
Blä. Cobolt kan ta fram en vändskärsfräs med under- och överliggande lager, men det undre är kvartstum! (trots att skaftet är 8 mm!). Det här gör både att utbudet på olika kullager är skralt och, än värre, att det kommer att skilja i diameter mellan lagren. 3/4" är ju till exempel 19.05 mm...

Vad skulle kunna vara en framkomlig väg här? En hylsa som är 1/4" invändigt och 8 mm utvändigt? Någon som sett till en sådan eller vet vem som skulle kunna bygga en?
 
Förstod aldrig varför du ratade Wealdens vändskärsfräsar? Har en MultiTip (vändskär) kopierfräs med 12mm skär och kullager på axelsidan. Är kanske inte det bästa stål jag har men vändskär är väldigt trevligt och priset likaså. Ser tre nackdelar med just det stålet:

1) Kullagret är lite småglappigt och ganska tunnt (i höjd alltså)
2) Aningens obalans.
3) Rektangulära/kvadratiska vändskär ger väldigt dåliga bottenskär om man behöver det.

Alternativt är några Axminster kopierstål med kullager antingen uppe eller nere. Fast du får ju rätt mycket sämre ekonomi i det hela då...
 
phl skrev:
Förstod aldrig varför du ratade Wealdens vändskärsfräsar? Har en MultiTip (vändskär) kopierfräs med 12mm skär och kullager på axelsidan. Är kanske inte det bästa stål jag har men vändskär är väldigt trevligt och priset likaså. Ser tre nackdelar med just det stålet:

1) Kullagret är lite småglappigt och ganska tunnt (i höjd alltså)
2) Aningens obalans.
3) Rektangulära/kvadratiska vändskär ger väldigt dåliga bottenskär om man behöver det.

Alternativt är några Axminster kopierstål med kullager antingen uppe eller nere. Fast du får ju rätt mycket sämre ekonomi i det hela då...
De dubbellagrade Wealdenfräsar jag hittat har halvtumsskaft vilket kunnat vara ok om jag bara vill fräsa helt flush, men jag vill kunna lägga på 2-3 mm på lagren för grovprofilering och dra av för att kunna reparera ett bord jag håller på att bygga, och utbudet av kullager i tummått är väldigt dåligt. Det verkar som att 8 mm är formatet som gäller om man vill vara flexibel på kullagerstorlekar. Jag tror att jag kommer att åka på att köpa en fräs som ger mig dubbla kullager nu och en annan för att köra vändskär på.

Egentligen behöver jag bara (bortsett från nuvarande projekt då) en enkellagrad fräs med möjlighet att byta storlek på lagret och en dubbellagrad för fräs efter form (och då utan krav på olika stora lager).
 
fiskbuggaren skrev:
Vad skulle kunna vara en framkomlig väg här? En hylsa som är 1/4" invändigt och 8 mm utvändigt? Någon som sett till en sådan eller vet vem som skulle kunna bygga en?
Den här typen av hylsor visade sig vara rätt vanliga om än lite för långa för mig. Både Wealden och Cobolt har dem i sina respektive sortiment om än för långa (25 mm). Jag undrar om man skulle kunna såga av en sådan och köra 8 mm kullager på 1/4"-fästet och vara nöjd med resultatet. Jag gissar att det är rätt stora krav på balans, men hylsorna är trots allt avsedda (gissar jag eftersom de säljs i den kontexten) att användas i fräsar.

Vore jag maskinist antar jag att jag skulle kunna köpa en fräs utan bottengängor och svarva upp ett hål och gänga själv. Så är tyvärr inte fallet.

Ytterligare en lite överraskande kandidat som dök upp i mitt huvud är Festool MFK. Då kan man köra en fräs som bara är lagrad på skaftet och köra med fräsbordets lager på andra sidan. Det borde fungera och vara en bra ursäkt för att lägga ytterligare en maskin till samlingen.

Cobolts vändstålsfräs med underliggande kullager kostar för övrigt ungefär lika mycket som deras med överliggande kullager och Wealdens dubbellagrade tillsammans (om man ignorerar kostnaden för att köpa till 1/2"-fäste till fräsen). Den hittills rimligaste lösningen jag kommit fram till är därför att köpa Cobolts dubbellagrade fräs med fasta skär, Cobolts vändskärsfräs med överliggande kullager och Wealdens dubbellagrade. Om man fick till konverteringen skulle det räcka med en fräs; Cobolts dubbellagrade vändskärsfräs.

Nu håller jag för övrigt på att bli galen.
 
Om du blir galen nu är det inget mot vad du blir om du kör med 6 mm's skaft mot mall i hårda träslag med de mått du nämnt i ursprungsinlägget, kort sagt, du måste upp i dimension för att kunna fräsa det du vill.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Om du blir galen nu är det inget mot vad du blir om du kör med 6 mm's skaft mot mall i hårda träslag med de mått du nämnt i ursprungsinlägget, kort sagt, du måste upp i dimension för att kunna fräsa det du vill.

/Kent
6 mm skaft var aldrig ett alternativ. 1/4" eller däromkring handlar här bara om undersidan av fräsen där ett kullager är fastskruvat direkt mot. Innerdimensionen på det kullagret är av någon anledning 1/4" på alla vändskärsfräsar jag hittat.

Eller är 8 mm också för pickligt? I vilket fall som helst verkar det som att 19 mm är någon form av standard. Jag hittar ingenting vettigt som är större.
 
Allt beror på vad man skall fräsa och hur mycket man tar. Det är inga problem att få en 8 mm att börja wobbla men med vettig hantering så klarar de en hel del, 6 mm tycker jag är för vekt för hårda träslag.

Kullager kontra skärdiameter löser man med mall, då kan man trixa till det mesta. Dock har man problem om tjockleken på arbetsstycket kommer över dubbla fräsdjupet. Då är det nog vertikalen som gäller och att hålla tungan rätt i mun. Kurvfräsning på vertikal är inte kul alls.

/Kent
 
En multitrim beställd från Wealden. Jag är fortfarande inte säker på att det är den perfekta lösningen, men det tar mig (kanske) framåt.

Fast det är klart, den hjälper mig ju inte alls under det nuvarande byggprojektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.