Dåså är mitt 2 månaders projekt snart till ända, blev ju som sagt klimatvind tillslut, fick byta en del råspont både pga mögel och pga av att jag förlängt taksprånget, tänkte att jag skulle ladda upp några före och efterbilder, brukar väll vara god sed här på forumet :D DSC_3520small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4094small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_3519small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4096small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska bara takfoten brädas in och målas och upp med stuprören sen anser jag att detta projekt är färdigt, dock finns en hel del annat att göra på denna kåk :D men det viktigaste är gjort..
Tack för alla råd å tips från er här på forumet, värt mycket..
Mvh jippen
 
Ser bra ut!

De nya, bredare vindskivorna ger bättre proportioner åt gaveln än de gamla.

Smala vindskivor ser snålt ut.
 
Ja, blev riktigt nöjd faktiskt, 3x175mm, hade först tänkt köra med 3x145mm eller 2x195 men efter ett test såg det riktigt fjantigt ut..
 
Mycket snyggt!

Du lade alltså duken under cellplasten och skruvade sedan läkten genom cellplasten ner i spånten?
 
Lade duken ovanpå cellplasten, sen skruva läkten genom duken och cellplasten, skruvtätning under varje läkt..
Mvh jippen
 
janwide
Var det inte knepigt att få cellplast och duk att ligga kvar innan du skruvat läkten?
 
janwide
Det ser föresten väldigt fint ut!
 
Tackar, nej inte alls, jag byggde en ram av 45x95 på råsponten längs takfot och gavlar, enligt thermisols anvisningar, sen var det bara att lägga i isoleringen och rulla ut duken och tejpa den mot 45x95 i gavlarna, gick riktigt bra, kan tillägga att vi hade riktigt flyt med vädret, vet inte hur det hade gått med duken om det hade blåst :D
 
Bra jobbat jippen!

Och det är inte fel att ha tur ibland. Med vädret t.ex.

Skall bli intressant att se om jag får några vattenläckage på mitt tak,
där duken ligger direkt på råsponten, under frigoliten.

Vi kan väl stämma av en gång om året och höra hur det går :D
 
janwide
"KnockOnWood"
Limmade du frigoliten eller tätade mellan skivorna på annat sätt? Jag gjorde inte det och funderar på hur mycket vatten som ev kan läcka in och orsaka bekymmer.
 
Personligen tror jag inte att skruvtätningen hade behövts under läkten, blev ganska tajt mellan läkt duk och cellplast när man dragit i skruven, men den var inte speciellt dyr så jag beställde den när jag ändå beställde skruv för att vara säker..
Kan vi göra KnockOnWood..
mvh Jippen
 
janwide skrev:
"KnockOnWood"
Limmade du frigoliten eller tätade mellan skivorna på annat sätt? Jag gjorde inte det och funderar på hur mycket vatten som ev kan läcka in och orsaka bekymmer.
Skivorna är falsade för att öka tätheten.
Och snickarna använde en del fogskum i skarvarna.

Men se'n gäller väl att yttertaket (betongpannor) skall vara vällagt också.

Taket är helt öppet på insidan, så ev. läckage kommer att synas.
 
Det där såg ju väldigt fint ut! Skall göra något liknande på min kåk vad det lider.
 
Tackar Locke!
bara att ösa på :D
 
Lägger upp en bild på min gavel imorgon när det är ljust.
Inte lika majestätisk som jippens, men "good enough" ;)

Så får ni se hur det ser ut med en originalmonterad klimatvind också :)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.