Hej!
Jag vet inte om jag missat något, men jag tycker det bästa man kan göra är att sätta en 300mAS JFB för hela centralen. Sedan dvärgar till alla fasta anslutningar och personautomater till alla uttag. Kan det bli enklare eller bättre?
 
Låter bra med dyrt och tar plats både i centralen och få till delningen från centralen och då specielt i gamla hus som kanske började med 3 säkringar och även då 3 rör från centralen.
 
Finns ingen anledning att inte ha personskydd (30mA) på ALLT. Möjligtvis att man kan sätta brandskydd bara på tex värmepump/elpannan.

Bättre att dela upp centralen på några 30mA jordfelsbrytare. Se till att viktiga grupper (kyl/frys osv) inte hamnar på samma jfb som "riskgrupper" (uttag/belysning ute, uttag arbbänk garage osv)
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle:
Tja, det är dyrt med sönderfruset hus och förstörd mat också. Och en man värd namnet har plats med en stooor central (helst ett systemrum på 50m2). ;)

Rrrr:
Varför är det bättre? En 300mA tar hand om allt som kan leda till brand, fasta installationer som är jordade och inte alls behöver jfb för personsäkerhetens skull. Sedan har man personskyddare till uttagen.
 
Jodå, det kan inte bli så mycket enklare och bättre. Det är en bra uppdelning. Några saker att tänka på dock:

- Vet inte hur många PSAer det handlar om, men det låter som en kraftig översektionering här. Kan vara bättre att lägga pengarna på att åtgärda de brister som finns som riskerar lösa en JFB. Är anläggningen i toppskick så finns det alltså pengar att spara här.

- Översektionering kan också leda till att man missar en PSA som av någon anledning löser. Det bör märkas att strömmen försvinner, innan man öppnar kylen...

- Reglerna för personskydds-JFB har skärps med några års mellanrum. Fortsätter det så kommer snart även fast installerad elmateriel att kräva en 30 mA JFB. Inte för att man behöver uppgradera på en gång, men väl när det sker en utvidgning.
 
Beror på vad du har för fasta anslutningar som du menar du kan undanta personskyddet. Men menar du de som enbart kräver brandskydd och sätter personskydd på övriga så är det ju ok ur säkerhetssynpunkt.
 
Rrrr:
Alla fasta installationer.

Bo och Slugge:
Återkommer. :)
 
Om du har larm i huset så kan man använda en hjälpkontakt för att få larm om skyddet för värmeanläggningen har löst ut.

Efter lite sektionering brukar mer eller minde allt klara sig under 30mA. En 300mA selektiv kan man med fördel sätta i mätarskåpet för att ytterligare skydda elinstallationen från vissa bränder i centralen eller ledningen dit. Nu börjar man komma in på det långsökta.
 
Ok, men det har ingen betydelse om en installation är fast installerad eller ej de kan vara farliga i vilket fall, det finns tvättmaskiner, bubbelbad, element och spisar t.ex. som man vill ha personskydd på, du kanske inte har detta problemet i ditt hus utan att alla dina fast installerade prylar är såna som inte kräver personskydd.
Eller så missförstår jag dig.
 
Slugge:
Ja, men alla dessa fasta installationer är ju jordade. Åtkomliga delar kan inte bli strömförande utan att säkringen bryter.
En jfb är ju bra att ha när man inte vet skicket på sladden på vinkelslipen som någon ansluter.
 
petersv skrev:
Om du har larm i huset så kan man använda en hjälpkontakt för att få larm om skyddet för värmeanläggningen har löst ut.

Efter lite sektionering brukar mer eller minde allt klara sig under 30mA. En 300mA selektiv kan man med fördel sätta i mätarskåpet för att ytterligare skydda elinstallationen från vissa bränder i centralen eller ledningen dit. Nu börjar man komma in på det långsökta.
Långsökt vet jag inte. Jag jobbar på en industri med drygt 3400 ljusarmaturer. Under min tid har felen i belysningsanläggningen handlat om eldade dosor. Koppar som krympt med tiden och skapa glapp och värme och smält sig in till närliggande ledare. I en industri går det bra. I ett hem kan det vara förödiskt.
Att en jordad fast utrustning som är korrekt installerad skulle vara farlig är desto mer långsökt...
 
Sixtenblixten skrev:
Hej!
Jag vet inte om jag missat något, men jag tycker det bästa man kan göra är att sätta en 300mAS JFB för hela centralen. Sedan dvärgar till alla fasta anslutningar och personautomater till alla uttag. Kan det bli enklare eller bättre?
Jag skulle byta PSAerna (personskyddsautomater) till en/två 30mA JFB.

Vi kör med en 30mA JFB för garage/ute och en 30mA JFB för huset, enda gångerna dom har löst ut är när jag har råkat klippa av förlängningsladden.
 
Varför skulle du göra det? Byta alltså.

Jag ser ingen anledning att hålla på och dribbla med sektioneringar. En 300 mA tar hand om felaktigheter i fasta installationen utan att äventyra att några småfel sänker halva huset. PSA på uttagen se till att folk och fä inte dör av dåliga sladdar och annat skräp dom får för sig att ansluta.
Motbevisa mig med vettiga scenarion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.