Jag tror ju helt klart på boschen framför julan. Ett koordinatbord kan man ju köpa till om man vill ha det.

Julan har remdrift, inte så kul med varvtalsändringar. 80mm slag jämfört med boschens 100mm. Hög vikt ser jag inte som någon fördel i detta fallet.

Verkar som boschen slår julan på fingrarna på de flesta punkter i specen, undantaget koordinatbordet.
 
Tack för svar!
Då var daken biff.

Grön bosch på inköpslistan...
 
jow414 skrev:
Tack för svar!
Då var daken biff.

Grön bosch på inköpslistan...
Nåja...

Menade förstås: Då var SAKEN biff.

Och inget annat :S
 
Passade på att beställa en när C.O. hade sitt erbjudande med 20% rabatt på allt i deras webbshop. Det blev 2300 för den och gratis frakt. :)
Kruxet är att den var restad och kommer inte förrän i slutet av juni. :(
 
Snowball skrev:
Passade på att beställa en när C.O. hade sitt erbjudande med 20% rabatt på allt i deras webbshop. Det blev 2300 för den och gratis frakt. :)
Kruxet är att den var restad och kommer inte förrän i slutet av juni. :(
Bara å ta en sväng till bauhaus, om du har ett i närheten, med clasohlsonsreklamen i näven, och betala 2300-12% ;)

Fast det kanske inte gäller nätbutiker.
 
Snowball skrev:
Passade på att beställa en när C.O. hade sitt erbjudande med 20% rabatt på allt i deras webbshop. Det blev 2300 för den och gratis frakt. :)
Kruxet är att den var restad och kommer inte förrän i slutet av juni. :(
Har maskinen anlänt? Hur verkar den?
 
Jag har fått den.
Har inte hunnit prova den så mycket, bara provborrat ett par små hål.
Någon dag ska jag provborra lite grövre hål och även låta den bekänna färg när jag borrar i jatoba. :)
Första intrycket är bra.
Är det något ni vill att jag ska prova?
 
Jatoban är det i ett golv eller till något annat spännande.

pär
 
pär h skrev:
Jatoban är det i ett golv eller till något annat spännande.

pär
OM det vore så ändå, jatoban kom med i ett vedlass jag fick hem för några år sedan.
Jag har några bitar som ligger kvar då dem är väldigt svåra att klyva med yxa. :)
Åter till borrmaskinen!
Jag har provat att borra lite större hål och det fungerar rätt hyfsat.
Har upptäckt ett visst glapp mellan själva stativet och borrhuvudet eller vad det heter, inget som stör dock.
Den ger ifrån sig ett lite för högt ljud för att jag ska tycka det vara okej att köra den utan hörselskydd,
kanske det blir bättre när den nött in sig.
 
Den är nog inte någon Arboga men hur hårt kan man pressa den? Tänkte t.ex. om det funkar och borra i rostfritt med den?
 
Jatoba i ved högen :wow: sådan ved lass vill jag också ha.



Pär
 
Snowball skrev:
OM det vore så ändå, jatoban kom med i ett vedlass jag fick hem för några år sedan.
Jag har några bitar som ligger kvar då dem är väldigt svåra att klyva med yxa. :)
Åter till borrmaskinen!
Jag har provat att borra lite större hål och det fungerar rätt hyfsat.
Har upptäckt ett visst glapp mellan själva stativet och borrhuvudet eller vad det heter, inget som stör dock.
Den ger ifrån sig ett lite för högt ljud för att jag ska tycka det vara okej att köra den utan hörselskydd,
kanske det blir bättre när den nött in sig.
Om jag inte minns fel är det ganska enkelt att lyfta ur stativröret ur foten, har för mig vi diskuterade möjligheten att vrida den 90 grader i foten för att få den att sticka ut utanför bordet om man vill borra i änden på något långt. Kanske är där glappet är?

Att den låter så mycket är ju oroväckande, en pelarborr ska ju inte väsnas i närheten av så mycket att man behöver hörselskydd., imo.
 
End skrev:
Den är nog inte någon Arboga men hur hårt kan man pressa den? Tänkte t.ex. om det funkar och borra i rostfritt med den?
Jag skulle nog inte borra rostfritt med den.
 
Snowball skrev:
Jag skulle nog inte borra rostfritt med den.
Varför inte? Min uppfattning efter att ha provat den i butik är att den är bra mycket bättre än alla andra i motsvarande storlek jag testat, det mesta i den storleken är ju rena kinaskräpet. Att borra rostfritt är inte så mycket värre än något annat, se till att köra på lågt varvtal och använda en bra skärpasta bara :)

Men ska man ägna dagarna i ända åt att borra rostfritt, ja, då är nog en arboga att rekommendera ;)
 
Det är ju inte bara lågt varvtal utan även matningen, borren slirar bara och blir varm och nöts ut om det saknas tryck. Frågan var om denna pelarborr klarar av att pressas tillräckligt. Använder förnärvarande en Makita med 80 Nm när jag borrar i rostfritt och den börjar bli utsliten. Blev väl 100 hål, 8-12 mm diameter i 2-4 mm tjock plåt/rör med den hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.