Får man det certifierat och märkt enligt SEN?

Eller är det bara märkt och hoppas på det bästa?
 
Du får nog förtydliga frågan lite.

Ska du anlita "någon" för att installera ett nätverk i huset? = Fråga den du tänkt anlita vilka normer och system de jobbar efter.

Ingår det nätverk i huset. dvs är det husleverantören som ser till att nätverksinstallationen blir gjord enligt något standardavtal " ett dubbeluttag i x antal rum" = Fråga husleverantören.

Är det fall nummer två så kanske det tom beror på när/vart/hur huset byggs vem som gör jobbet. Det kan vara allt från ett erkänt seriöst företag med rätt kompetens och utrustning till "Händige Henrys Hemgjorda Havrekakor och nätväärk HB."
 
Jag har inga planer på att bygga ett bytt hus.

Jag är bara nyfiken på alla de som bygger nytt med ett nätverk i. På vad dom får? Är det testat och märkt eller är det bara ett hobbybygge?
 
gnuttisch skrev:
Jag har inga planer på att bygga ett bytt hus.

Jag är bara nyfiken på alla de som bygger nytt med ett nätverk i. På vad dom får? Är det testat och märkt eller är det bara ett hobbybygge?
Jag skulle gissa att elektrikern ordnar detta. Kanske på sin höjd testar av signalen i sladdarna går fram som den ska. Någon stort certifikat tror jag inte du får direkt.
 
Det beror ju helt på hur beställningen ser ut. Men om det är en hel entreprenad så torde det vara enligt standards, dvs. med anläggningsdokumentation och testprotokoll.
 
Vad är SEN?
 
Hos mig har jag dragit nätverket = hobbybygge, men det fungerar förträffligt ändå. Det är certifierat enligt alla tänkbara normer jag kan komma på :cool:.

Men som sagt, det beror nog helt på vilken sorts entrepenad man har.
 
Varför vill man ha det certifierat? Det viktiga är väl att det fungerar?
 
SEN är en standard på hur man ska märka data samt telenät. Och idag är det inte alla som följer detta utan de skriver i stort sett DA01 för Data uttag 01.

Att man sedan certifierar nätverket är för att man ska se så att det är korrekt installerat. Inte enbart att det är korrekt kontakterat i ändarna.
 
Oftast är det ju elfirmor och vissa kör med biltema/kjell/classe testare som sin kvalitetssäkring.
Andra får man ordentliga protokoll per uttag från.

Man måste kolla helt enkelt
 
gnuttisch skrev:
SEN är en standard på hur man ska märka data samt telenät. Och idag är det inte alla som följer detta utan de skriver i stort sett DA01 för Data uttag 01.

Att man sedan certifierar nätverket är för att man ska se så att det är korrekt installerat. Inte enbart att det är korrekt kontakterat i ändarna.
Som utbildad kabelråtta så snackade vi aldrig något om SEN eller certifieringar... Tog och googlade på SEN network och kammade helt NOLL! Så skulle uppskatta om du kunde länka till lite läsning runt detta.

Kommer själv förlägga nätverket hemma med CAT6 och märka upp det ordentligt, detta då jag själv varit ut hos kunder där tattare innan varit och gjort jobben utan att märka upp...
 
Lantbrukarparet skrev:
Som utbildad kabelråtta så snackade vi aldrig något om SEN eller certifieringar... Tog och googlade på SEN network och kammade helt NOLL! Så skulle uppskatta om du kunde länka till lite läsning runt detta.

Kommer själv förlägga nätverket hemma med CAT6 och märka upp det ordentligt, detta då jag själv varit ut hos kunder där tattare innan varit och gjort jobben utan att märka upp...
varsågod! För endast 695 riksdaler kan du uppdatera din kunskaper med svensk standard =)
http://www.sis.se/elektroteknik/elinstallat%C3%B6rer-tele/sek-hb-455
 
Har aldrig sett ett hus där man märkt enligt standard. Gör det ej själv heller. Helt onödigt och för kunden blir det bara omständigare att läsa ut. Dessutom sätter man ju inte direkt upp ett dataställ heller och därmed faller märkningen.

Löpnummer från 1 och uppåt och motsvarande i panelen/multimediacentralen är det som gäller.

De flesta större seriösa elfirmor använder sig säkert av en fluke dtx eller liknande för att kontrollera anläggningen.
 
I dom hus/lägenheter vi drar elen i mäts nätverket med ett fluke-instument som producerar fina protokoll med grafer som sätts in i drift och underhålls pärmar som överlämnas till beställaren.
Vanligtvis är nätverket utformat enligt "svensk standard" och någon speciell certifiering har jag aldrig hört talas om för bostadsinstallationer. Ofta kan firmorna innehar certifiering på ett speciellt fabrikat av nätverkssystem, men då det ofta föreskrivs vilken typ av system som ska installeras (kända och mindre kända fabrikat) så kanske denna certifieringen inte uppfylls. Och än så länge har jag inte stött på att det krävs iheller.

Och i denna typ av installationer märks ofta bara uttag och panel så enkelt som möjligt för att "oinvigda" ska kunna förstå. I kontorsbyggnader och liknande märks det givetvis efter standard eller på ett sätt anvisat av beställaren.
 
I en villa/lägehet så utgår ju oftast nätverksinstallationen ifrån en mediacentral med kanske på sin höjd 12 uttag eller närmare 24 st i extremfallen. Då är anser jag det är bättre att märka uttagen med vanliga löpnummer från 01-24 och i centralen skriva 01-Kök tex. Lättare för kunden att fatta än att det står tex DA0101A01 på uttaget.

Uttagen mäts och kontrolleras med tex Flukes DTX instrument.
Då får du ett fint protokoll och grafer med mätdata för varje uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.