Ett sätt att komma ifrån dyra prefab-väggar är att platsgjuta dem. Då försvinner också många begränsningar m a p storlekar osv. Givetvis måste man tilläggsisolera då med puts utanpå.
 
ställer mig lite frågande till priset på LL400 stenar, fick ett pris på 64 Euro/m2 plus moms och frakt. En full lastbil torde väl ligga på ca 25000 plus moms från vår granne i öster. Till detta tillkommer naturligtvis armering betong och puts men 4000 kr/m2 känns som än väldigt väl tilltagen kalkyl. Den normalhändige klarar utanvidare att stapla stenarna. Finns liknade system från andra tillverkare vet dock inget pris http://www.lujakivitalo.fi/. http://www.rudus.fi/tuotteet/harkot/eristemuottiharkot
 
Redigerat:
  • Gilla
rickardg
  • Laddar…
isolde skrev:
Ett sätt att komma ifrån dyra prefab-väggar är att platsgjuta dem. Då försvinner också många begränsningar m a p storlekar osv. Givetvis måste man tilläggsisolera då med puts utanpå.
Är du verkligen säker på ditt svar.

Platsgjutna väggar brukar alltid bli dyrare än prefab väggar eftersom dessa måste formas på plats. Prefab väggarna gjuts på sk gjutbord med förskjutningsbara ramar. Detta går oerhört fort och då har man ytterväggsbetong, isolering, innerväggsbetong samt alla hål för fönster och dörrar i ett moment klart vid avformningen. Vid platsgjutning får du inte in alla dessa moment utan måste forma om och isolera i olika moment.
 
Om ni letar efter något företag i er region så ring f.d KC-betong i Katrineholm numera Finja. Men se upp lite för det finns två modeller av prefab väggar hos Finja. Den bästa väggen har nog gamla KC-betong för den bygger på ett helt annat koncept än Finja i skånes vägg.
Jag tror att KC kan rekomendera lämplig byggare för slutförande av detaljer men KC brukar själv montera hela huset. Jag vet att det i Katrineholm finns utställning på väggar där man kan se olika strukturer på väggen.
 
L-E skrev:
ställer mig lite frågande till priset på LL400 stenar, fick ett pris på 64 Euro/m2 plus moms och frakt. En full lastbil torde väl ligga på ca 25000 plus moms från vår granne i öster. Till detta tillkommer naturligtvis armering betong och puts men 4000 kr/m2 känns som än väldigt väl tilltagen kalkyl. Den normalhändige klarar utanvidare att stapla stenarna.
Priset jag fick (2010års prislista) på LL400 från återförsäljaren (svenska livsrum) var €79+moms i små kvantiteter (resp €68+moms i riktigt stora kvantiteter (storleksordningen 400m2 hus med LL400 i ytterväggar och innerväggar av MH150). Putsningen fick jag senare pris från samma återförsäljare att de hade kontakter som kunde ordna putsningen för 350SEK + moms per m2, så med det priset blir det inte riktigt 4kSEK/m2 men inte så långt ifrån ändå. Sen kommer man kanske undan med bredspackling invändigt om man staplar noggrannt?, vilket i så fall blir billigare.

Vilken återförsäljare gav dig €64? samt när och vid vilka kvantiteter?

Är helt klart så att man bör kunna stapla blocken själv och då blir det betydligt billigare, dock lite slitgöra då det lätt blir många ton som ska lyftas. Verkar vara svårt att få tag i firmor som vill ha att göra med tunga block just därför, grundfirmorna har blivit så bekväma av sig med thermo-mur-blocken som inte väger nånting i sammanhanget ;)

L-E skrev:
Finns liknade system från andra tillverkare vet dock inget pris [länk]. [länk]
Bra tips med intressanta konkurenter till Lammi-block (y), de verkar vara lite lättare då det är öppningar i lecan in mot EPS:en, lite lättare att jobba med då antar jag men kanske inte kan staplas lika högt per fyllning? får läsa på mer om dem :)
 
rickardg skrev:
Priset jag fick (2010års prislista) på LL400 från återförsäljaren (svenska livsrum) var €79+moms i små kvantiteter (resp €68+moms i riktigt stora kvantiteter (storleksordningen 400m2 hus med LL400 i ytterväggar och innerväggar av MH150). Putsningen fick jag senare pris från samma återförsäljare att de hade kontakter som kunde ordna putsningen för 350SEK + moms per m2, så med det priset blir det inte riktigt 4kSEK/m2 men inte så långt ifrån ändå. Sen kommer man kanske undan med bredspackling invändigt om man staplar noggrannt?, vilket i så fall blir billigare.

innervägg knauf mp75 som pumpas av ett glatt gäng från Estland :)


Vilken återförsäljare gav dig €64? samt när och vid vilka kvantiteter?

Ringde lammi direkt och fick priset av en innesäljare fick samma pris av den svenska återförsäljaren, tror dom är sugna på att få igång försäljningen. Tänkte mig att beställa ca 220 m2 yttervägg samt innervägg (17 euro/m2 150 mm 13 för 100 mm) vid frågetillfället.

Om bygget blir av kommar jag att lägga till lite för att bygga en varmgrund med samma block (LL400).

Är helt klart så att man bör kunna stapla blocken själv och då blir det betydligt billigare, dock lite slitgöra då det lätt blir många ton som ska lyftas. Verkar vara svårt att få tag i firmor som vill ha att göra med tunga block just därför, grundfirmorna har blivit så bekväma av sig med thermo-mur-blocken som inte väger nånting i sammanhanget ;)
Känns rätt så riskfritt att använda sig av våra vänner från öst då förfarandet vid byggnationen är relativt okomplicerat och enkelt att kontrollera att det är schysst gjort.

Tror att det mest kritiska är pumpandet av betongen.


Bra tips med intressanta konkurenter till Lammi-block (y), de verkar vara lite lättare då det är öppningar i lecan in mot EPS:en, lite lättare att jobba med då antar jag men kanske inte kan staplas lika högt per fyllning? får läsa på mer om dem :)

Skulle gärna göra det själv men min finska är inte på topp ;-) här är en firma till www.hb-betoni.fi från vad jag kunde läsa ut är toleranserna på ännu blocken lite bättre än lammi


Måste man använda sig av lammis stålbalk?
 
Redigerat:
Bör gå bra att gjuta in armeringsjärn (i kombination med en tillfällig bjälke + stämp under gjutningen för att betongen inte ska rinna ut), så måste man göra med motsvarande 150mm och 200mm innerväggar då de inte har stålbjälkar för dessa.

Även med lammis stålbjälkar kräver armeringsjärn men inte lika mycket, för stora belastade öppningar ska de kompletteras med 16mm armeringsjärn! Lammi har tabeller där man kan se hur mycket armeringsjärn som deras balkar behöver kompletteras med givet storlek på öppningen och linjelasten som ska bäras upp.
 
rickardg skrev:
Bör gå bra att gjuta in armeringsjärn (i kombination med en tillfällig bjälke + stämp under gjutningen för att betongen inte ska rinna ut), så måste man göra med motsvarande 150mm och 200mm innerväggar då de inte har stålbjälkar för dessa.

Även med lammis stålbjälkar kräver armeringsjärn men inte lika mycket, för stora belastade öppningar ska de kompletteras med 16mm armeringsjärn! Lammi har tabeller där man kan se hur mycket armeringsjärn som deras balkar behöver kompletteras med givet storlek på öppningen och linjelasten som ska bäras upp.
Dessa tabeller ligger de åtkomliga på lammis websida? (gärna då i ett germanskt språk). Kan man tänka sig att använda sig av en standardprofil från godtycklig tillverkare, eller blir det problem med toleranser etc?
 
Redigerat:
L-E skrev:
Ringde lammi direkt och fick priset av en innesäljare fick samma pris av den svenska återförsäljaren, tror dom är sugna på att få igång försäljningen. Tänkte mig att beställa ca 220 m2 yttervägg samt innervägg (17 euro/m2 150 mm 13 för 100 mm) vid frågetillfället.
Ah, jag får kanske fråga dem igen då så blir det kanske bättre pris :)

L-E skrev:
Tror att det mest kritiska är pumpandet av betongen.
Japp, får inte bli några luftfickor osv. Är inte helt lätt att kontrollera det jobbet heller. Skulle gärna anlita folk från öst för staplandet men att gjuta plattan och gjuta väggarna skulle vara bättre att köra med svensk firma känns det som då de bitarna är lite mer kritiska.

L-E skrev:
Skulle gärna göra det själv men min finska är inte på topp ;-) här är en firma till www.hb-betoni.fi från vad jag kunde läsa ut är toleranserna på ännu blocken lite bättre än lammi
Google översättning / toolbar fixar en del sånt iaf :)

L-E skrev:
Dessa tabeller ligger de åtkomliga på lammis websida? (gärna då i ett germanskt språk). Kan man tänka sig att använda sig av en standardprofil från godtycklig tillverkare, eller blir det problem med toleranser etc?
Nej, för några år sen hade de konstruktionsanvisningar samt anvisningar för hur man bygger på finska men de har tagit bort dem. Frågade svenska leverantören om de hade konstruktionsavnisningen på svenska och då skickade de en svarvit kopia översatt till svenska. Märkligt att de inte har dem upplagda på sin hemsida, skulle antagligen höja intresset för blocken bland byggintresserade.

Kanske borde fortsätta diskussionen om lammi i separat tråd då lammi inte är prefab utan snarare halvfab ;)
 
hb-betoni har en ganska utförlig bygganvisning på finska, google får jobba lite.

en separat tråd av lammi block etc vore bra ide, skulle vara bra att få lite samlade erfarenheter med byggande av dessa typer av block.

Du nämner platta, har du funderat bygga en grund enligt finsk standard med dessa typ av block.

Finns det ngr uppenbara nackdelar att bygga med denna typ av block? Finner det lite märkligt att det inte byggs mer med dessa block.
 
Redigerat:
En stor nackdel är att blocken är så tunga och det finns inte något automatiserat system för att bygga med dem ännu. Thermomurblocken är lättare så ska man bygga med block-system vill de flesta firmor helre jobba med dem, vill man ha betongyta så är det enklare med sandwich prefab element (kan dock vara dyrare då de kostar 2.5-5kSEK (inkl moms) per m2 beroende på utformning).

Platta tänkte jag mig, har inte helt förstått vad som skulle vara fördelen med den finska varianten. Blir eventuellt kanske mindre köldbryggor om man bygger ovan mark men jag är inne på att bygga med källare och då försvinner den fördelen.

Låt oss fortsätta lammi-block diskussionerna i den här tråden istället
 
oceanis skrev:
Är du verkligen säker på ditt svar.

Platsgjutna väggar brukar alltid bli dyrare än prefab väggar eftersom dessa måste formas på plats
Om jag inte var säker hade jag inte uttalat mig i frågan. Den metoden du beskriver för platsgjutning låter som om du tänker på en ihopspikad gjutform. Då springer kostnaden iväg, kan jag tänka mig.
Jag förespråkar systemformar och utvändig isolering med valfri tunnputs. Jämför man med KC-betongs sandwich-väggar som kostar 2200kr/m2, blir mitt alternativ billigare, och tekniskt sett bättre, och estetiskt tilltalande.
 
isolde skrev:
Om jag inte var säker hade jag inte uttalat mig i frågan. Den metoden du beskriver för platsgjutning låter som om du tänker på en ihopspikad gjutform. Då springer kostnaden iväg, kan jag tänka mig.
Jag förespråkar systemformar och utvändig isolering med valfri tunnputs. Jämför man med KC-betongs sandwich-väggar som kostar 2200kr/m2, blir mitt alternativ billigare, och tekniskt sett bättre, och estetiskt tilltalande.
Har du verkligen med alla kostnader från montering av form till att putsen är på plats och klar ?

Sen får du förklara vad du menar med tekniskt bättre och mer estetiskt tilltalande.
Tekniskt så kan du nog inte få det bättre och estetiskt går ju att välja vilken yta man vill. Ytan kan ju bli allt ifrån slätputsad till ett utseende som trä om man tex använder gummiinlägg i formarna när man gjuter.

Sen har du tiden från start på byggplatsen till tät byggnad. Den tiden lär man inte kunna klara med traditionell metod.
 
oceanis skrev:
Har du verkligen med alla kostnader från montering av form till att putsen är på plats och klar ?
Svar, ja.

oceanis skrev:
Sen får du förklara vad du menar med tekniskt bättre och mer estetiskt tilltalande. Tekniskt så kan du nog inte få det bättre och estetiskt går ju att välja vilken yta man vill. Ytan kan ju bli allt ifrån slätputsad till ett utseende som trä om man tex använder gummiinlägg i formarna när man gjuter.
Tekniskt bättre eftersom huset blir helgjutet och får därmed styvare konstruktion. Av samma anledning gjuter man skyskapor, eller andra mindre höga byggnader med uttänkt arkitektur. Prefab funkar inte. Ja, jag vet, överdrift i småhussammanhang, men du ställde frågan.
Estetiskt tilltalande eftersom den sk putsen man får mha en matris vid gjutningen av betongelement inte är fin nog. Fogarna mellan elementen är i mitt tycke gräsligt fula, och jag ser ett hus byggd mha sandwitchelement på långt håll. Vissa kan tycka att jag är petig. Kanske därför att jag har sett olika lösningar och jämfört. Först efter en jämförelse kan man lämna ämnet estetik åt personligt tyckande, som var och en har all rätt till.

oceanis skrev:
Sen har du tiden från start på byggplatsen till tät byggnad. Den tiden lär man inte kunna klara med traditionell metod.
Nej, men vi talar inte om trähus heller, utan betonghus. Formar rivs efter 1-2 dagar. För ett 1,5-planshus kan man fortsätta med takstolar redan samma vecka. Dessutom är metoden jag talar om ungefär lika (o)traditionell som prefab-väggar.
Skulle tidsramen för projektet vara mycket snäv, kan man använda sig av oisolerade prefab betongväggar, lagrade på gjuteriet i 30 dagar, under tak ;). Sedan på med isolering och tunnputs.

I verkliga livet står ett hus och väntar på nästa gäng snickare/takläggare/rörmokare/golvläggare/plåtslagare i den mån det passar resp. hantverkare. Stressen med att få huset "tätt" är överdrivet då vi talar om stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.