Hej på er,

Får snart hem en Metabo KGS 216 från Duab-huset, dock inte så välvilligt inställd till att betala lika mkt till för ett stativ :surprised:...

Clas Ohlsson har ju ett för 699:- nu MEN här i Kristianstad hade dom inga hemma (trots lagersaldo online sa tvärtemot och vid besök i butik så tog det gott o väl en halv timme innan man kunde säga att "nej, inget på lager även om vårt interna lagersystem visar det...(skillnad på lagersystemet online mot det dom har i butiken)".

Leveranstid till butik; 1-1½ vecka.

Alternativ nu till detta?

Såg på Cheapy att dom har ett liknande med dubbla rör istället för enkel-rör för utdragen som på bordet på Clas Ohlson, annars ser dom ut att ha samma typ av fästen för sågen...

Någon här som har erfarenhet av detta stativ från Cheapy http://www.cheapy.se/Produkt___SAAGBORD_75601_____?

Har tyvärr inte tid att vänta ytterligare en vecka på stativ från Clas Ohlson...
 
Harald har väl ett stativ som kostar runt 6-800kr.
 
det ser ut som borden som finns på jula och biltema också. har varit och klämt på dem men bestämde mig till sist för det från clasohlson tack vare att det var längre mått på. det jag inte tycker om med det är just att det är enkelrör för utdragen. blir inget stadigt alls. det från cheapy är säkert bättre. köp till en sån här om längden inte räcker till:

http://www.jula.se/rullbock-med-stativ-193011
 
Jag har Haralds stativ, och dom 500 jag gav för det, är en bra början till ett riktigt bord.
Detta bordet har iaf övertygat mig om att söka ett bättre. Rangligt och dåliga upplag, benen vill inte så statigt på annat än mjuka ytor, står det på asfalt så flyttar dom sig konstant.

Om man ska vara någerlunda fast på sin sågposition, så hade jag hellre byggt ett stativ med lite 45*195 och någon rullbock
 
Innan jag hade stativ så körde jag med två bockar, golvspånskiva samt två rullbockar. Det funkade bra även till att kapa skivor med sänksågen.
 
Jag har Biltemas sågbord för 649:- och tycker det är helt ok. En svets gick sönder i princip direkt (vid ena rullen) men resten har hållit bra nu i ett år av frekvent användande.
Man får vad man betalar för som vanligt, billig men ändå funktionsduglig.
 
Tackar alla ni för svar, tog det på Cheapy, lite förvånad över hur stadigt det faktiskt är med maskinen på... Precis som du skrev (Joppep) så får man komplettera med ett externt rullstöd vid längre material. Det enda jag har att anmärka på stativet är anslaget som man fäller upp vid rullen, ena sidan är det lite gängligt vilket gör att det inte kan användas om man ska mängdkapa i samma längd däremot är den andra rullen helt ok, så visst där spelar väl 499:- in, kan man bortse från det så ett helt ok bord.

metabo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sätter en tia på att det är samma kinesiska fabrik som tillverkar Biltemas också. ;) Ser identiskt ut.
 
(y)
Som här i Kristianstad, skiljer det ca. 300-400meter mellan Biltema o Cheapy... och 150:-
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Typiskt. Läser här på forumet om sågar etc men skippar att kolla vad som sägs om sågbord eftersom det är enklast att köpa ett när man ändå är på Biltema och köper sågen, och nu på kvällen så får jag veta att jag sparat 150:- om jag stannat vid Cheapy och köpt en identisk produkt.

Blir bara inte klok på hur sjutton sågen ska sättas fast i bordet. Följer med skruvar med brickor och muttrar, men muttrarna har någon gummibeläggning på insidan så att de bara kan skruvas på några millimeter.

Logiskt sett borde väl sågen sättas på plats genom att en mutter skruvas fast på undersidan (se bild)? Eller är det jag som helt missuppfattat hur man ska göra? Eller är det fel muttrar som kineserna skickat med?

130611_202118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låsmuttrar?
Är ju prkatiskt i denna tillämpning så den inte vibrerar loss när man sågar.
 
nylock, plasten är en låsning som du skruvar helt igenom.
 
Fast som det är nu kan ju sågen röra på sig 5 cm och känns inte det minsta stabil så att muttrarna vibrerar är nog det minsta bekymret.

130611_202243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppdatering: Nylock verkar det vara ja. Men om jag inte missförstått något torde man sätt fast sågen genom att sticka ner skruven i hålet (se bild ovan) och sedan ha en bricka och en mutter på undersidan av bordet. Men med den här typen av mutter går det ju inte...

Tycker att en Biltema-såg borde gå att sätta fast på ett Biltema-bord utan problem.
 
Redigerat:
du ska spänna fast mutterna, genom hela nyloninsatsen
 
corre skrev:
du ska spänna fast mutterna, genom hela nyloninsatsen
Drar som tusan med skiftnyckeln men omöjligt att få på muttern längre läget jag markerat med ljusblått, men den måste sitta vid det rödmarkerade läget för att göra någon nytta.

130611_233724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.