Hej!

Jag har en rätt plan gräsmatta på ca 400m2 och funderar starkt på en robot. Ni som har koll, är detta en vettig maskin eller ska man satsa på något annat? Tips?

Varför jag fastnade för denna var att jag såg att Clas Ohlson hade sänkt den rätt bra, 9995:-.

Men man kanske får så mycket mer om man går upp i pris?
 
  • Gilla
Pege0930 och 1 till
  • Laddar…
Aarras skrev:
Hej!

Jag har en rätt plan gräsmatta på ca 400m2 och funderar starkt på en robot. Ni som har koll, är detta en vettig maskin eller ska man satsa på något annat? Tips?

Varför jag fastnade för denna var att jag såg att Clas Ohlson hade sänkt den rätt bra, 9995:-.

Men man kanske får så mycket mer om man går upp i pris?
Den är säkert jätte bra men du får räkna med att den behöver klippa 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan på 400m2.
 
Hmm... Om den kommer gå så mycket ska jag nog satsa på en annan. Får nog kika på Stigas maskiner istället.
 
Aarras skrev:
Hmm... Om den kommer gå så mycket ska jag nog satsa på en annan. Får nog kika på Stigas maskiner istället.
För de pengar som stiga ska ha hade jag nog tittat på en Husqvarna 220AC istället.. 18300 köpte jag min för på Lindarn
 
Är det någon som har någon erfarenhet av Gardenan? Jag har ca 300 kvm gräsmatta så den borde räcka för mig!
Mjukvaran har inte riktigt samma inställningsmöjligheter som AM305 men det kanske kommer?
Själva hårdvaran verkar vara identisk även om de uppger något lägre kapacitet för Gardenan, något jag är skeptisk till att det stämmer!
 
fnav skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet av Gardenan? Jag har ca 300 kvm gräsmatta så den borde räcka för mig!
Mjukvaran har inte riktigt samma inställningsmöjligheter som AM305 men det kanske kommer?
Själva hårdvaran verkar vara identisk även om de uppger något lägre kapacitet för Gardenan, något jag är skeptisk till att det stämmer!
Ingen erfarenhet ännu. Har dock handlat en idag på Clas Ohlson. För det priset (9 995:) tycker jag att det är en "no-brainer" om man har 300 kvm eller mindre. Min gräsmatta är cirka 250 kvm, men jag har i ärlighetens namn inte mätt.

Skall längre fram redogöra för mina erfarenheter av R40Li, men det dröjer nog en månad+ innan den är igång. Måste dels robotanpassa trädgården och dels renovera gräset (har köpt en vertikalskärare och jobbar bort mossa och sår i nytt gräs). Det som jag speciellt kommer att kunna bidra med i tråden är erfarenheten av hur R40Li klarar lutningar - jag har bl.a. en lutning som är något större än vad som anses maximalt i manualen. En annan sak som jag kommer att kunna rapportera om, är hur självständig/problemfri maskinen är - den skall nämligen få gå alldeles för sig själv vid ett torp ute i skogen. Ibland kan det dröja ett par veckor mellan besöken - då gäller det att Gardenan klarar sig själv. Jag gissar att det blir en hel del tweakande för att få den att gilla läget.

Vad beträffar det låga priset på Clas Ohlson. Jag tror, utan några som helst bevis, att Julas framgång med Worx Landroid för 8 995:- ligger bakom den tillfälliga prissänkningen på Gardena R40Li på Clas Ohlson. Jula bara sprutade ut Landroid under maj och juni, samtidigt som HQ försökte stämma såväl tillverkaren som Jula m.fl. återförsäljare. När det till att börja med inte lyckades, ville de också kunna konkurrera med pris. Då var det toppen att de hade Gardena som de kunde "spela med", så att de slapp priskonkurrera med sina egna Husqvarna-modeller.

Sedan i måndags har Jula, efter en uppgörelse med Husqvarna slutat sälja Worx Landroid. Jula säljer nu istället Gardena R40Li, men för priset 12 995:-. Det är lite konstigt att inte Jula tycks få samma special-deal som Clas Ohlson har fått. Det vore logiskt om antingen priset på Gardena R40Li går ned hos alla återförsäljare ELLER att priset hos Clas Ohlson snart går upp igen. En sak som skulle kunna indikera det senare, är att när jag idag handlade roboten hos Clas Ohlson så gick den automatiskt in för 12 999:- i kassaapparaten. Säljaren tyckte att de var konstigt, eftersom den så sent som igår hade gått in för 9 995:-. Kanske är en prishöjning i vardande, nu när man har lyckats stoppa Jula.

Vilka inställningsmöjligheter i Gardena R40 Li är det som du saknar och som finns i AM305?

Det borde ha sålts en hel del R40 Li hos Clas Ohlson de senaste veckorna. Finns det inte någon här som har erfarenhet att dela med sig av?
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Klart intressant "Gudahov". Står i valet & kvalet om jag skall satsa på denna Gardena R40LI pga prisvärdheten, eller vänta på den intressanta Bosch Indego. Men COs Gardena erbjudande skall ju gälla ett tag till enligt hemsidan "Erbjudandet gäller till och med 24 augusti 2012" "9 995,00 (13 495,00)"

Jag har min egna gräsmatta + mitt föräldrahems att robotifiera. Båda har ca 250kvm gräs, men dock lite komplexa med olika ytor, vinklar & trånga passager. Så frågan är om denna fixar biffen. Måste dock komplettera med mer än 150m begränsningskabel.


Det som "fnav" skrev ovan skulle vara intressant att få svar på "Mjukvaran har inte riktigt samma inställningsmöjligheter som AM305"
 
Om man kollar i manualerna så ser man att funktionerna i menyträdet är färre i Gardenan!
Gardenans menyträd är överst! Husqvarnan verkar beskriva senaste uppdateringen där man bl a kan ange olika värden för "Guidebredd" och "Kör över slingan"

Gardenameny.jpg AM305meny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,

Även jag nyfiken på gardenan, vad gör CO om de säljer slut? Tar de in fler till samma pris till o med sista försäljningsdag eller höjer de priset? knepigt att de pillat in annorlunda mjukvara när hårdvaran(innanför skalet) är helt identisk. De interna komponenterna har till och med samma artikelnummer. Se nedanstående sprängskisser:

Husqvarna 305:
http://www.gplshop.se/shop/7172/art1/6488901-45d22d-HUSI2012_AAaa__5803786-01.pdf

Gardenan:
http://www.download.myautomower.de/ipl/2012/ipl_Gardena-R40li_2012-01_myautomower-de.pdf

Helt galet konstigt att de två har olika spec gällande antal kvadratmeter och varvtal på snurran.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
frav skrev:
Klart intressant "Gudahov". Står i valet & kvalet om jag skall satsa på denna Gardena R40LI pga prisvärdheten, eller vänta på den intressanta Bosch Indego. Men COs Gardena erbjudande skall ju gälla ett tag till enligt hemsidan "Erbjudandet gäller till och med 24 augusti 2012" "9 995,00 (13 495,00)"
Läste i en annan tråd att Bosch Indego inte skall introduceras i hemlandet Tyskland förrän 2013. Med GPS-styrning (?) och hög tekniknivå känns det som Bosch valt Sverige som "försökskanin" och en säsong för att bli av med barnsjukdomar mm. Det är i alla fall så som jag har resonerat.

I andra änden finns Gardenan, vilken är en Husqvarna under huven och som därmed har 17 års roboterfarenhet att falla tillbaka på. Detta inte sagt för att avskräcka dig, men det är så jag har tänkt.

Vad beträffar 24 augusti så noterade jag det också, men vågade inte chansa. Min teori att Clas Ohlsons låga pris på Gardenan grundar sig i en motattack från Husqvarna mot Jula (och billiga Worx Landroid) får idag stöd från Worx moderbolag i Tyskland (se Worx Landroid-tråden, där en användare har mailat Worx-tillverkaren). Eftersom Jula har fallit till föga och dragit in Worx Landroid, så skulle i sådana fall Clas Ohlson-erbjudandet ha tjänat ut sitt syfte. Det troligaste är väl att erbjudandet finns kvar till 24 augusti, men det vore onekligen förargligt om det försvann eller om Gardena-maskinerna helt enkelt tog slut.

frav skrev:
Jag har min egna gräsmatta + mitt föräldrahems att robotifiera. Båda har ca 250kvm gräs, men dock lite komplexa med olika ytor, vinklar & trånga passager. Så frågan är om denna fixar biffen. Måste dock komplettera med mer än 150m begränsningskabel.
Japp, det kan ju bli problem. Om jag kommer ihåg rätt, så står det max 250m begränsningskabel i Gardena-manualen. Jag stegade upp min tomt idag och kom fram till att det rör sig om cirka 350 kvm gräsmatta. Tyvärr står det ett stort hus mitt på gräsmattan och om jag förstått saken rätt, så blir huset en ö runt vilken begränsningskabeln skall gå. Denna ö slukar, bara den mer än 50 meter kabel och hamnar då på cirka 270 meter begränsningskabel. Längre än vad som tillåts, precis som du har det. Vi får se hur det går - kanske någon som läser detta och vet?
 
  • Gilla
Mckie
  • Laddar…
Tittade lite fnavs bilder och även i manualerna till 305 vs. R40Li och kan konstatera att fjärrstartsfunktionerna är bra för att kunna styra maskinen till avlägsna passager automatiskt... Men skit oxå, samma maskin men att man ska behöva lägga 4 loppor till för att få den funktionen??! Snudd på orimligt, låter nästan bättre att vänta på Boschen som väl oxå lär hamna runt 14kkr


Mvh
wretan
 
wretan skrev:
Hej,

Även jag nyfiken på gardenan, vad gör CO om de säljer slut? Tar de in fler till samma pris till o med sista försäljningsdag eller höjer de priset? knepigt att de pillat in annorlunda mjukvara när hårdvaran(innanför skalet) är helt identisk. De interna komponenterna har till och med samma artikelnummer. Se nedanstående sprängskisser:

Husqvarna 305:
[länk]

Gardenan:
[länk]

Helt galet konstigt att de två har olika spec gällande antal kvadratmeter och varvtal på snurran.

He-he. Det är nog en Husqvarna-klassiker. Jag minns för kanske 20 år sedan då någon kom på att olika symaskiner i Husqvarnas program var identiska under skalet, trots att de hade olika modellnummer och skilde sig i pris med flera tusen kronor. Denna någon hade öppnat sin billiga Husqvarna-maskin och fipplat bort några plastgrejer som låste rattarna för mönsterval och liknande. Med plastplupparna borta kunde vreden vridas i fler lägen och plötsligt hade han fått en betydligt mer avancerad maskin till lägre pris. Minns att Husqvarna erkände "dådet".

I detta fall tror jag att Husqvarna helt enkelt vill behålla kvalitetsstämpeln för sitt eget varumärke (Husqvarna) och motivera ett högre pris genom att speca ned Gardenan. Dessutom har de en möjlighet att göra just sådana här tillfälliga prissänkningar med Gardenan, utan att det drabbar Husqvarnan för mycket.

Om man inte behöver just de funktioner som saknas i programvaran för Gardenan, så är det helt onödigt att köpa AM 305.

Nu när det har kommit så många konkurrerande robotar till HQ, så tror jag att HQ verkligen behöver en lågprismaskin. Det var nog perfekt för dem att kunna lansera sin robot under Gardena-märket. 2012 känns som året då robotklipparna verkligen etablerar sig. Dock har HQ skjutit sig själva i foten genom att hålla en högprisstrategi i så många år. Det är troligen så att det behövs en kritisk massa för att robotklipparna riktigt skall ta fart. Det är nog först när någon i kvarteret skaffar sig en robotklippare som många verkligen får upp ögonen för dem. Och för att folk i allmänhet skall slå till, så får de inte kosta skjortan. Under 10 000:- är nog ett viktigt pris. Detta skulle tala för att Gardenan stannar kring 9 995:- även hos andra ÅF.
 
peternicklas
CO lär nog få det antal Gardena de behöver då även till detta låga(rätta) pris. Gardenas pris, även under 10000, är i överkant med tanke vad som finns på marknaden och vad som kommer. Gardena är ju trots allt en klippare med begränsad kapacitet och det finns även lite andra problem med den. Som gudahov skrev så kan detta vara HQs möjlighet att sälja en klippare under 10k utan att dumpa sina egna märken vilka även de är överprissatta.Skulle även tro att Bosch kommer att sänka priset på sin när den väl kommer till butikerna. Sommaren börjar gå mot sitt slut så ska de sälja något i år kan ett lägre pris kanske behövas.
 
Ja det ska bli spännande o se vad Boschen slutligen kommer att landa på prismässigt.

Har någon hittat manual eller liknande till Boschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.