Hej

Om man skall bygga om ett badrum enligt följande.
Yta ca 2*2 meter = ca 4kvm
Takhöjd ca 2,4m

Om vi köper in toa, inredning, spegel, kakel, klinkers, badkar, elmtrl så som spottar, strömbrytare mm och all övrig inredning och firman fakturerar:
- Arbete
- Rent byggmaterial såsom gips, fix, fog, våtrumsskikt, färg o.d.

Det som behöver göras är:
RIVA
- Riva ner gamla kaklet (halvkaklat badrum)
- Riva upp gamla plastmattan
- Riva ner gamla taket (då det blir spottar där)
- Riva ut gamla inredningen (ett skåp, handfat, toa, badkar)
BYGGA
- Fälla in nya vattenrör i väggarna (endast tilloppet - ej avloppet)
- Lägga värmeslingor
- Flytspackling på detta
- Tätskikt på detta
- Gipsa? och kakla väggarna med 30*60 plattor
- Klinkra golvet med 30*60 plattor med fall mot golvbrunn
- Göra en nisch och mosaikklä denna (ca 1,5*0,3 m och 1dm djup)
- Fälla in en stor spegel ca 1,8*0,6 m (vi fixar fram spegeln)
- Sätta upp en handdukstork
- Inkakling av badkar (en långsida)
- Nya flex-rör o dosor samt "pottor" för spottar, handdukstork, bubbelbad mm
- Byte av dörrfoder in och utvändigt

Vårt krav är ett arbete med bra slutresultat dvs inga ojämnt lagda plattor eller mosaik samt snygga fogar enligt reglerna. Ett ordentligt arbete helt enkelt. Går det att köra med så stora plattor och ändå få till fallet mot golvbrunnen utan att plattorna ser ut som ett gäng sneda tänder?

Vad tror ni materialet ligger på ca?
samt
vad kan arbetet landa på ca ?

Vitt och rent pris då :)

Mvh
Boogieman
 
Över 100 lök får du räkna med lätt om du tar det vitt. 30 x 60 plattor då får du räkna med plant golv såvida du inte väljer något annat i duschhörnan.
 
Kakelmaster, jag antar att ALLT ingår(sanitetsporslin, klinker mm.) i dessa 100.000kr?

Rivningen fixar du ju lätt själv och sparar en massa pengar. Ta reda på exakt vilket material som behövs och köp sen in ALLT material själv(leta erbjudanden) så slipper du hantverkarnas påslag på materialet.
 
30 * 60 plattor till golvet ska du inte använda om du vill ha ett schysst resultat och ett bra fall till golvbrunnen.
Och 100 papp låter för mycket.
Skriv ner en offertförfrågan och skicka ut till olika badrumsfirmor och jämför.

Mina föräldrar skulle göra ett lika stort badrum som ditt och fick offerter på 40-70´

Du får räkna med att en hantverkare debiterar ca 350-500:-/timme vitt och ungefär 200-400:-/timme svart.
Jag skulle tippa på att det rör sig om 120-200 timmars arbete. (bara en grov uppskattning).

 
Alltså vitt ca:

- 350/timme * 200 timmar = 70 000 för badrummet om man räknar högt (500 / timme - vem tar så mkt?)
- Material (flytspackel, fix, fog, tätskikt, silikon, VP-rör, dosor, kopparrör mm) = ????

Har fått en uppskattning på arbetet ink rivning och uppbyggnad (inklusive byte av elcentral då de får dra lite nya tåtar till bubbelbad och handdusktork men detta är en väldigt liten del av arbetet (ca 3-5000 Kr) då det är lätt att skjuta in flexrör till det). Skall vara badkar (ej dushhörna) som kommer kaklas in på ena sidan med löstagbar front alternativt galler så man kommer åt golvbrunnen.

En bekant som har egen firma säger minst 100 000 för arbete ink byggmaterial för ett badrum plus en liten toalett ink. vvs, el mm

Detta är alltså på tok för högt som jag förstår det (tyckte också att det lät mkt då detta innebär att 1 badrum på 4kvm och en toalet på 1,5 kvm (ej våtutrymme = ej tätskikt) skulle landa på minst 150 000 (100 000 + 50 000) om man räknar in materialet vi köper så som klinkers, kakel, el (brytare spottar och trafos), sanitetsproslin, badkar, speglar mm.

Tusen tack för alla svar - det känns bra att ha lite på fötterna når man diskuterar.
Vi har redan låtit vår bekant påbörja arbetet men funderar på att dra oss ur om vi inte kan komma överens om ett vettigare pris.

Kom gärna med fler synpunkter.
 
Att lämna pris på objekt som man inte har sett i verkligheten är omöjligt, men om man utgår ifrån att badrummet är fyrkantigt, underlaget är ok, det räcker med ett lager gips på vägg, att man behåller undergolvet och bara flytspacklar så skulle jag tippa på att arbetet skulle ta ca 140 timmar. 140 x 330 = 46200:- + moms = 57750:- exkl. elektriker och målning.
Materialkostnaden uppgår nog till ca 15-20000:- inkl. moms. Med andra ord borde kostnaden för både badrum och wc landa runt en hundring + plattor, inredning o.dyl.
 
För mig låter det helt fantastiskt vansinnigt att betala 100000 för ett pyttelitet 4kmv badrum. Jag som då har tänkt mig ett badrum på 20kvm, ska jag då betala nästan en halv miljon...? Knappast troligt.

ACME, att det skulle ta nästan 4 veckor för skickliga yrkesmän att fixa 4kmv tror jag inte en sekund på. MAX två veckor om inte golv ska rivas upp och avlopp flyttas. En skicklig plattsättare kaklar lätt 4kvm på 2 dagar, speciellt om det är 30*60 plattor. Snickerier + El tar max 2 dagar. Golvflyt, värmeslingor och tätskikt max 2dagar.

Kolla denna:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20794
Iofs bara kakling men ändå, ytan är 6ggr större och priset 35% lägre. Vad är den stora skillnaden?

I slutändan så är det ju inte konstigt att folk bygger själv eller lejer svart med tanke på dessa fantasipriser.
Och vad beträffar risken för försäkringsskadekostnader av ett egenbyggt badrum så spelar detta knappast så stor roll när jag själv kan bygga 3-4 badrum till samma pris som för ett gjort av firma. Sen att det skulle hända är inte så troligt om man bara läser på, följer branschreglerna och är noggrann.
/jeppe
 
jeppeknaster, har du någonsin byggt ett badrum? Jag tvivlar..

För det första så kan du inte enbart räkna på ytor. Att badrummet du länkar till skulle bli 35% billigare beror sannolikt på att det, som sagt, endast är plattsättning -en viss skillnad.. I mitt exempel nedan står plattsättningen för 30% av arbetskostnaden.
Har man stora ytor/fler rum minskar spilltiderna vilket gör att ett badrum på 2 kvm blir bra mycket dyrare per kvadrat än ett som är på 4 kvm.

I Boogiemans fall skulle en realistisk uppskattning, baserad på 16 års erfarenheter av badrumsrenoveringar, för badrummet bli;

Skyddstäckning och demontering VVS 4 tim
Rivning 8 tim
Gipsa väggar och tak 8 tim
Byta golvbrunn inkl. erforderliga golvarbeten 4 tim
Spåra i vägg och fälla in vattenrör och elrör 8 tim
Dra el och lägga golvvärme 8 tim
Näta, prima och spackla golv 8 tim
Våtisolera 8 tim
Kakla väggar 12 tim
Lägga klinker 4 tim
Foga och silikona 4 tim
Bygga in badkar och kakla in det 8 tim
Montering VVS och inredning 12 tim
Montera stor spegel 4 tim (2 tim x 2 man)
Spika dörrfoder och tillverka/montera tröskel 4 tim
Inkoppling golvvärme, handdukstork och spottar i taket 6 tim
Av- & påetablering/ Handla material/ Hyra maskiner/ Kasta sopor 8 tim

Summa 120 timmar. I min första uppskattning tog jag i lite eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut i verkligheten. Saker dyker oftast upp när man börjar riva i gammalt och timmarna kan snabbt ramla iväg. Det fattas 20 timmar upp till de 140 som jag nämnde tidigare och dessa kan försvinna fort om t.ex. väggar behöver riktas, det behövs dubbel gips, taket behöver glesas, golvet är gjutet och brunnen måste bilas fram osv...
Byggaren lär ha en marginal på X antal timmar om det skall lämnas fast pris.

Den "skickliga" plattsättaren som du nämner fuskar garanterat om han gör klart sitt jobb på två dagar, och att sätta 30x60 plattor går inte fortare än att sätta plattor i storlekarna 15x15-20x20. Stora plattor kräver mer av underlaget och ofta skall man först dra fix på väggen och sedan även på varje platta. Egenvikten gör att dom hasar på väggen och kan därför inte sättas på fri hand.

Jag undrar vem som fantiserar..

 
Hej.
Nej, jag har inte själv gjort ett helt badrum. Bara ett duschutrymme när jag var 18år, långhårig, finnig, rebellisk, totaltokunnig och fullkomligt omotiverad inför uppgiften. Det tog tid.

Dock har jag på nära håll följt erkänt duktiga plattsättare och snickare på olika byggen och några 4 veckor för ett badrum har jag ännu inte sett. Tog inte ens två veckor från regelskelett till färdigt om jag minns rätt och med stora spilltider(badrummet kunde stå i dagar) som det lätt blir på större byggen.
Sen får man givetvis ta mina tidsangivelser med en nypa salt(ja, jag vet att du tar dom med en grävskopa salt.), men jag vill ändå mena att det fanimej ska gå på max 2 veckor om man är yrkesman. Är övertygad om att jag själv skulle fixa det på 4-5 veckor. Är det inte fantastiskt vad lite självkänsla kan skynda på tidskalkylen?!?! :)

Sen vad gäller de stora plattorna. Om du nu har 16 års erfararenhet av badrumsrenoveringar så borde du väl veta att det finns fogsnören/kryss att använda för att hålla avstånden mellan plattorna och förhindra glidning?;) Eller funkar inte dom på stora plattor? Och även om man nu måste dra fix på baksidan av plattan(tar väl inte mer än 5-10 sek?) så LÅTER det helt orimligt att man sätter 6 st 15x15 lika snabbt som 1st 30x60 förutsatt att golvet/väggen är plant. Är golvet inte plant så har ju inte flytspacklingen gjorts på ett bra sätt och då får man stå och skämmas i duschhörnet med en murarhink över huvudet i minst 30 min. Allt enligt branschreglerna.
Mosaiken däremot tar längre tid, det vet jag.

Sen hur ett badrum på 2kvm kan kosta mer än ett på 4 kan jag inte förstå. Även om spilltiderna minskar med en större yta så halverar du ju arbetstiden som är den stora kostnaden(det tar väl bara hälften så lång tid att sätta upp 1 gipsplatta än 2?) samt materialkostnaden. Det ska till en REJÄL spilltidsminskning för att motsvara den halverade kostnaden för arbete och material.
I slutändan beror väl ändå mycket av spilltiden på att samordningen mellan hantverkarna inte fungerar som den ska. I ett trångt utrymme blir då samordningen ännu viktigare eftersom två hantverkare inte ryms att arbeta sida vid sida.
Vid arbete på löpande räkning blir det ännu värre då, det är kunden som får betala för detta i slutändan.(ex. elektrikern får stå och vänta på att få komma in och dra sin el bara för att golvet nyss är flytspacklat och den väntetiden debiteras kunden) Tänker jag fel? Förklara gärna om du orkar.

Om det nu är så väldans tidskrävande som du hävdar så borde alltså ett 20 kvm badrum kosta i runda slängar 400000kr? En sprillans BMW. (500000 om man multiplicerar allt med med tids-/ytfaktorn 5(20/4=5), men med 100000kr avdrag för "minskad spilltid" och etableringskostnader mm.) LÅTER fullständigt orimligt. Förklara gärna.

Lägg märke till att allt(det mesta iaf) jag skriver är i frågande form, dvs. jag säger inte att jag VET utan att jag ställer mig frågande till saker. Dels för att ifrågasätta det jag inte tror på vilket jag vill ha förklarat för mig, gärna av en, två och tre personer innan jag tar det till mig som en sanning.

Fast det är väl bara så enkelt att man är offertpessimist och tidsoptimist och då kan det ju vara bra att såna som du ACME, med erfarenhet bromsar en och förklarar hur det ligger till.

I slutändan TROR jag dock att den som anlitar hantverkare i stort sett alltid blir blåst på ett eller annat sätt. Speciellt de som inte sätter sig in i arbetet och ifrågasätter saker som man tycker verkar konstiga. Men det är ju bara vad jag tror.

Jag lär väl bli varse om allt till hösten när jag ska totalrenovera ett 6kvm badrum. Sen kan jag uttala mig mera säkert. Om jag överlever.

Till sist, att fantisera är bra och det skadar ingen, det har jag läst i Malenas spalt...:)

Mvh
/jeppeknaster
 
"Sen hur ett badrum på 2kvm kan kosta mer än ett på 4 kan jag inte förstå."

"ett badrum på 2 kvm blir bra mycket dyrare per kvadrat än ett som är på 4 kvm."

Obs, per kvadrat, viss skillnad där...

Jag vidhåller också att det går mycket fortare med ex 15 x 15 än med 30 x 60.

Det krävs mycket mer noggrannhet med så stora plattor, man kör oftast med väldigt lite fog = mindre toleranser. Då kan man iofs använda sig av små kilar men mer pilljobb är det helt klart.

Det stora problemet tror jag är att det krävs så många olika yrkesgrupper vid en liten badrumsrenovering, vore nog bra, tror jag, om samma hantverkare hade möjlighet att utföra alla dessa olika moment.

Det skulle ställa större krav på denna hantverkare med utbildning etc men det borde inte vara någon omöjlighet.

Jag tror att denna hantverkare skulle ha mycket kunder och tjäna bra med pengar.
 
ACME skrev:
Gipsa väggar och tak 8 tim
Hallå!! Gipsa ett 4 m2 rum 8 TIMMAR!?!?!
Det tar inte ens hälften av den tiden. Kom in i matchen ;)
 
"Sen hur ett badrum på 2kvm kan kosta mer än ett på 4 kan jag inte förstå."

"ett badrum på 2 kvm blir bra mycket dyrare per kvadrat än ett som är på 4 kvm."

Obs, per kvadrat, viss skillnad där...


Ja där ser man hur det kan gå när man läser med knäna. Tack för upplysningen. Men så stor kan väl inte skillnaden per kvm bli? Är det inte bara själva "fasta" etableringskostnaden som minskar per kvm med ökat antal kvm? Utöver detta så kostar väl 1kvm ungefär lika mycket oavsett om det är 1 eller 20 kvm? Tänker jag fel?


Sen undrar jag över tidsuppskattningen:

Gipsa väggar och tak 8 tim - ska det ta en hel dag att gipsa? Om man räknar med att det tar max 10min för en bra snickare med en bra gipsskruvpistol att sätta upp en fullstor skiva på en befintlig vägg, så kan det väl inte ta 8 timmar att sätta upp 10 skivor på befintlig vägg/tak? Även om underlaget inte är helt plant så låter 8 timmar väldigt mycket tycker jag. Mina erfarenheter från de byggen jag jobbat(byggstäd o alltiallo)på för typ 10 år sen är att på 8 timmar gipsar en bra snickare ett rum på 20kvm golvyta med dubbelgips. Kan jag minnas fel?

Spåra i vägg och fälla in vattenrör och elrör 8 tim - vad kan det röra sig om för längder att spåra? 5m? med cirkelsåg eller överhandsfräs tar det väl inte mer än 10-20 min? Lägga in pexslang och el kan väl inte ta mer än en timme om ens det?

Dra el och lägga golvvärme 8 tim - låter också som väldigt mycket för 4kvm.


Montering VVS och inredning 12 tim - ska det verkligen ta en och en halv arbetsdag att göra detta?

Montera stor spegel 4 tim (2 tim x 2 man) - ett bra lim och pang upp med spegeln? Max 30min. Eller har jag missat något?

Spika dörrfoder och tillverka/montera tröskel 4 tim - allvarligt, den snickare som tar 4 timmar på sig för detta kan väl ändå inte ha något i byggbranschen att göra?

Inkoppling golvvärme, handdukstork och spottar i taket 6 tim - verkar också ta lite väl lång tid. Hur många spottar kan det vara? 4? Det handlar väl bara om att koppla in tåtarna eller har jag fel?

Rätta mig gärna och förklara om jag har fel.(vilket inte är så ovanligt :) )

Ingen annan än jag som reagerar över detta? Tror nog att det är sånt här firmorna gör sina pengar på, att folk bara accepterar allt utan att orka ifrågasätta.
Men som sagt det är ju bara vad jag tror.

Ska bli intressant att räkna effektiv tid för alla moment i badrumsrenoveringen och se var man som gör-det-självare hamnar någonstans jämfört med firmornas offerter.

mvh
/jeppe


 
Äntligen anländer hjälpen! Som jag har väntat på dig ollesthlm! :)
 
jeppeknaster skrev:
Ska bli intressant att räkna effektiv tid för alla moment i badrumsrenoveringen..
Effektiv tid är en sak. Total tid som går åt, och debiteras, är en annan sak. Man kan räkna med att det effektiva arbetet per dag landar på ca 5 tim i snitt (i Sthlm).
Skall man arbeta hemma hos någon som samtidigt skall bo i huset krävs det också att man visar hänsyn -dvs att dagligen plocka ihop sina verktyg, städa och hålla snyggt och rent omkring sig. Materialet måste vanligtvis förvaras utomhus, där det också måttas och kapas för att sedan bäras in och kanske upp på övervåningen. Allt detta tar tid -själva skruvandet och spikandet är bara en del i det hela.

Betr. gipsningen;
Ingen av oss kan göra en helt korrekt bedömning av något som helst jobb när vi inte har sett det på plats. Hur är de 4 kvm fördelade i badrummet? Hur många ytterhörn, vinklar och vrår? Går det öht att få in hela gipsskivor? Snedtak? Fönsternischer?
Att trava ut 20 kvadrat golvgips platt på golvet kan heller inte jämföras med att gipsa väggar i ett trångt badrum med diverse urtag för rör o.dyl. Det borde rimligtvis gå ungefär dubbelt så fort och då stämmer min tidsuppskattning eftersom badrummet är drygt 20 kvm yta som skall enkelgipsas.

Betr. spårningen;
Att spåra in rör och el i väggarna tar inte heller särskilt lång tid, med om du tror att elektrikern och rörmokaren skickar varsin faktura á 20 min så bör du tänka om.

Betr. el & golvvärme;
Hur många elfirmor skickar en man till jobben? Oftast är det befogat att vara två när det skall dras tråd, och då går 8 timmar på en halv dag... Då skall dom också hinna skaffa sitt material. Hur långt måste dom tråda? Är jord framdraget?

Betr. spegel;
Bära in på plats från någonstans, passa in och eventuellt justera måtten på spegeln (inte helt ovanligt), limma upp, fixera och silikonfoga runt om den. Den extra gubben skall komma någonstans ifrån och hans resa tar tid hur man än gör.

Betr. lister;
5 lpm salning som kanske måste klyvas/hyvlas ned till rätt mått, 10 lpm dörrfoder och en tröskel som skall tillverkas och behandlas. 4 tim kanske är lite tilltaget, men det beror mycket på hur slutfinnishen skall bli.

Betr. VVS & inredn;
Kommer inredningen i platta paket? Hur mycket krokar och sakvaror? Standard VVS-armaturer? En rörmokare och en snickare i 6 tim = 12 timmar, men du blir sannolikt debiterad för 8 timmar per man eftersom dom inte hinner något mer jobb den dagen.

Betr. Inkoppling;
Återigen 2 man, resor, etablering, arbete, avetablering.

Mina uppskattningar baseras som sagt på mina erfarenheter från mitt yrkesutövande. Jag arbetar själv som snickare, men har även suttit som arbetsledare ett antal år och sett hur lång tid saker och ting tar för andra hantverkare, egna såsom inlejda.

En del arbetar snabbare än andra i vissa moment, men i slutändan brukar mina kalkyler stämma väl överrens med verkligheten.
Tidsåtgången är också avhängd på vilket resultat man som hantverkare vill uppnå. Alla kan jobba fort, men fort blir sällan 100% bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för ett bra och väl förklarande svar ACME. Effektiv tid kanske var fel ord, jag menar givetvis total tid per moment som jag lägger ner just på renoveringen. En timme här och en timme där och mittimellan lite vin, kvinnor och sång.
/jeppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.