Vi vill bygga en altan precis vid tomtgränsen och undrar hur det är med bygglov för detta. Den kommer att ligga i marknivå så det är ingen höjd på den, snarare att vi får gräva bort en del av en kulle än att vi höjer upp den.

Tomten bredvid är än så länge obebyggd och när den väl bebyggs så är det troliga att huset hamnar längst bort i andra änden av tomten så den kommer inte att komma tätt inpå någons hus.

Och hur är det om vi kom på att vi vill ha ett utespa på altanen? Kan det stå vid tomtgränsen eller måste den stå 4,5 ifrån?
 
Redigerat:
4,5m från tomtgräns gäller.
 
En altan får man bygga ända till tomtgräns (men kolla med bygglovsmyndigheten). Men det gäller då om du kan bygga den utan att ändra marknivån. Det där med att gräva bort en kulle kräver marklov och grannen skall ge sina synpunkter om det är närmare gränsen än 4,5m.

Utespa skall nog placeras 4,5 m ifrån, men jag är osäker.
 
Det som ska grävas på kullen är typ 1 dm djupt och 2-3 dm brett så det är inget som kräver marklov. Så med altanen så är det så at det krävs grannens godkännande? Kommer dröja ett tag innan vi bygger men jag tror inte det borde vara så svårt att få av den nya ägaren (tomten håller på att styckas inför försäljning). Dels pga det jag skrev ovan att det antagligen inte kommer vara nära grannens hus och dels pga att om vi inte får bygga altanen så kommer det att bli en plats för studsmatta och gungställning och jag tror nog att de hellre vill ha en altan där. Det är inte heller tomtens enda altan utan en "extra" altan som ska vara lite med loungeaktig och så är den andra mer mat och grillbetonad i utförandet.

Om jag får grannens godkännande, behöver jag bygglov också?
 
Jag tror inte att du behöver grannens tillstånd heller för altan, annat än av artighet.
 
Näe, man får bygga altan på hela tomtytan om man vill, ända fram till gränsen. Vad gäller bubbelpottan så kan även den placeras i tomtgräns om den är lägre än 1,2m. Kollade nyligen reglerna inför poolbygget och även min 4x7 pool kan placeras i tomtgräns om jag vill eftersom det inte är ett bygglovspliktigt objekt. Detsamma gäller en trall och ett spa.
 
  • Gilla
Rckryddan
  • Laddar…
Toppen. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Picopico
  • Laddar…
Jag skulle kolla med kommunen, förankra det hela där, och gärna ha skriftligt på det. Om kommunen säger ok och grannen sedan protesterar, då har ni ju "papper" på det hela. Sedan känns det ju alltid bra att veta att man följer bestämmelserna innan man satsar arbete och pengar på¨ett projekt.
 
Jag tittade runt litet på kommuners hemsidor, där står att altan närmare än 4,5 m från tomtgräns kräver grannens medgivande. Så det är nog bäst kolla vad som gäller i er kommun, och ev. kontakta tomtägaren. Även om den håller på att styckas upp, så finns det en ursprungstomtägare.
 
Evi skrev:
Jag tittade runt litet på kommuners hemsidor, där står att altan närmare än 4,5 m från tomtgräns kräver grannens medgivande. Så det är nog bäst kolla vad som gäller i er kommun, och ev. kontakta tomtägaren. Även om den håller på att styckas upp, så finns det en ursprungstomtägare.
I brist på bättre vetande hävdar jag att det bara är för en bygglovspliktig altan, dvs en med golv på en nivå högre än 1,2m från marken, som tillbyggnadsreglerna kan tillämpas (tex 4,5m till-tomtgräns-regeln). För icke bygglovspliktiga objekt får man göra som man vill.
 
Sedan finns det en annan aspekt. Vänd på det: Skulle ni själva tycka det är helt ok om grannen bygger precis i tomtgräns? Känn efter. Jag tycker man inte bara skall tänka på sig själv. Det kan ju hända att en granne surnar, man får vara rädd om grannsämjan. Vi hade det så i ett husområde (likadana hus i rad) där vi bodde förut. Grannhuset hade en altan precis i tomtgräns, och våra tomter var inte stora. Det kändes så där, måste jag säga, men det var bara att leva med.
 
  • Gilla
S.V
  • Laddar…
När man tittar på kommuners bestämmelser så verkar det vara så att ett trädäck i tomtgräns i marknivå eller lägre än 60 cm ej behöver bygglov. Men som sagt, jag skulle skicka en ritning till kommunen och få svart på vitt vad som gäller.
 
Evi skrev:
Sedan finns det en annan aspekt. Vänd på det: Skulle ni själva tycka det är helt ok om grannen bygger precis i tomtgräns? Känn efter. Jag tycker man inte bara skall tänka på sig själv. Det kan ju hända att en granne surnar, man får vara rädd om grannsämjan. Vi hade det så i ett husområde (likadana hus i rad) där vi bodde förut. Grannhuset hade en altan precis i tomtgräns, och våra tomter var inte stora. Det kändes så där, måste jag säga, men det var bara att leva med.
Givetvis ska man försöka underhålla grannsämjan oavsett behovet av bygglov eller inte. Men, man söker ju inte lov bara för att grannen ska bli nöjd. För egen del är jag nog mer noga med att informera grannarna om vad jag gör än Stadsbyggnadskontoret.
 
Mathias, nej man söker inte lov för att grannen ska bli nöjd. Det jag ville säga var, att även om man får bygga i tomtgräns utan lov, så bör man ändå prata med grannen först.

Men folk får tycka jag är en petimeter, jag skulle definitivt kolla med kommunen att det är ok. Det är ju inte ett problem att göra det, utan till hjälp och klargörande.
 
Visst är det så, finns nästan inget skäl till att inte kolla med kommunen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.