pakten skrev:
Någon mer som har tips för köp från utlandet?
- Fraktkostnad?
- Är de maskiner som säljs i England identiska med de som säljs här?
(Har bara erfarenhet av Tyskland)
- Om man har otur. Kan Insinkerator-kvarnen lämnas för garantireparation i Sverige?
Jag väntar just på att få hem en InSinkErator 200 från Sink-Taps, kostnad:
Kvarn £297
Rörpaket £19
Frakt £49
Resten av frågorna kan jag inte svara på, än i alla fall..
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
Froddan skrev:
Jag väntar just på att få hem en InSinkErator 200 från Sink-Taps, kostnad:
Kvarn £297
Rörpaket £19
Frakt £49
Resten av frågorna kan jag inte svara på, än i alla fall..
Berätta gärna hur det gått sen. Ska också beställa snart.
 
Strömbrytare (ej fjärr) skrivs det lite om i
http://www.ablandskronarostfria.se/bilder/avfallskvarnar_montering.pdf

Suhagg skrev:
...ingår av/på knappen...
Bygger nytt kök så jag startar från noll.
Suhagg skrev:
Vill inte ta hål i diskbänken så det vore snyggare att ha en knapp någon annanstans t.ex under överskåpen eller liknande som ingen kommer åt av misstag.

Hade varit bäst med en knapp som måste hållas inne för att den ska gå och sedan när man släpper den stängs den av. Får ordna det med kabel annars jag bygger nytt.
 
Jag fick hem min i fredags, har installerat den och efter några få dagar kan jag lugnt säga att jag är mer än nöjd. Inte bara för att den funkar så bra utan också för priset. Jag är helsåld på funktionen, har nog svårt att tänka mig att inte ha en i framtiden, någonsin.

Den kommer med engelsk stickpropp så den får man naturligtvis klippa av och ersätta med en svensk.

Rörpaketet tycker jag var sådär, i alla fall för £19, men det beror ju också på vad man har för tidigare installation, det passade inte riktigt mitt, fick såga lite i det..

Start/stop-knappen funkar perfekt, jag vill inte byta den mot en sån där styrning där kvarnen kör igång när man sätter på ett lock (för säkerhet?). Jag vill kunna ha kvarnen igång och mata ner saker under drift.

Jag förskottsbetalade min via en s.k. proformafaktura, la in en utlandsbetalning på min internetbank (SEB) sen skötte de betalningen inom ett dygn. När de fått in pengarna på deras konto körde de på med min beställning och skickade kvarnen. Jag betalar ibland i förskott om det verkar vara en tillförlitlig handlare och då jag läst här på forumet om personer som köpt samma vara av dom sen 2010 utan problem så kände jag mig inte orolig. Jag hade naturligtvis mailkontakt med dom innan, vi kom överens om proformafaktura men det hade funkat med kortbetalning också (fast då måste man tillhandahålla något som intygar att du är kortägaren, intyg från banken eller kopia på ditt körkort ihop med dokument som visar att du är innehavaren, då de ej kan se det från England).

Det jag inte gillade var att efter att jag fört över pengarna så hörde jag inte ett ljud från dom tills det en dag knackar på dörren och budet står där med min kvarn. Jag tycker de kunde skickat något om att de tagit emot pengarna och att min order har behandlats. Och jag är inte oroad över att den ska paja, InSinkErator har ju gjort kvarnar sen 30-talet och säljer massor av den här modellen.
 
InSinkErator Evo 200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt utom de vita rören i separat påse följer med avfallskvarnen. Så man får den där svarta avloppsdelen med vita muttern som ligger till vänster under kvarnen som man kan bygga ett eget system efter, det är 40 mm rör de kör med.
 
  • Gilla
pakten och 1 till
  • Laddar…
Och diskmaskinsutloppet kan med fördel kopplas direkt till kvarnen, läste någonstans att de rekommenderar det för att det hjälper till att hålla ren och smörja kvarnen, förbättrar livslängden.
 
Froddan skrev:
Och diskmaskinsutloppet kan med fördel kopplas direkt till kvarnen, läste någonstans att de rekommenderar det för att det hjälper till att hålla ren och smörja kvarnen, förbättrar livslängden.
Hur blev det under din bänk? Var anslöt du din diskmaskin? Kommer själv bygga nytt så jag kan göra som jag vill från början och det var ett bra tips att tänka på.
 
Suhagg skrev:
Berätta gärna hur det gått sen. Ska också beställa snart.
Jag köpte från www.plumbtap.com.
Där kan man beställa och betala på hemsidan.
Det blev inte dyrare än (det av er andra beprövade) www.sinks-taps.com.
Hämtade på Schenkers utlämningsställe idag (9 dagar efter beställning).
(Innehållet är väl exakt samma som syns på Froddans bild.)
Jag klipper inte av den engelska kontakten utan köpte en adapter:
http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter/Pr363054000
 
  • Gilla
Froddan
  • Laddar…
pakten skrev:
Jag köpte från www.plumbtap.com.
Där kan man beställa och betala på hemsidan.
Det blev inte dyrare än (det av er andra beprövade) www.sinks-taps.com.
Hämtade på Schenkers utlämningsställe idag (9 dagar efter beställning).
(Innehållet är väl exakt samma som syns på Froddans bild.)
Jag klipper inte av den engelska kontakten utan köpte en adapter:
[länk]
Tror det är en fördel att inte klippa av i fall den ska skickas på garanti någon gång.
 
Suhagg skrev:
Tror det är en fördel att inte klippa av i fall den ska skickas på garanti någon gång.
Haha, håller med. Jag var nog för ivrig att få testa den så den for av av bara farten. 39 spänn på clas ohlson, billigt och smidigt.

En annan sak att tänka på, som kanske är rätt uppenbart när man vet att man ska ha en avfallskvarn, är ju vägguttaget. Jag hade inget så jag fick dra ny 230 fram till under diskbänken (sladden som sitter på kvarnen är rätt kort så den räckte inte dit där diskmaskinen är ansluten). Då det finns vatten och avlopp där kvarnen sitter (jag har monterat uttaget 40 cm från vattenkopplingarna till kranen) körde jag med en kombinerad jordfelsbrytare och uttag som jag hade liggandes hemma
http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-vägguttag-och-nollspänningsutlösare/Pr328951000

Plumbtap, bra tips, lagt till som favorit för kommande behov. Knappa £300 verkar vara där de lägsta priserna i England ligger.
 
Min avfallskvarn (waste king 2600tc) dog i samband med ett blixtnedslag hemma nyligen och jag har kollat runt efter en ny, och bättre kvarn. Insinkeratorn verkar ju väldigt bra så jag beställde just en Insinkerator evolution 200 från PlumbTap som någon tipsade om ovan. Priset 297 gbp är inte lätt att slå, frakt 33 gbp. 330 pund in alles. Valde att betala med Paypal, när jag väl skulle checka ut hade dom dragit av den brittiska momsen, VAT och kvar att betala blev 281 gbp inkl frakt, strax över 3 000 kr. Mycket bra pris. Nu får vi väl se om den svenska momsen läggs på paketet när det väl kommer till svenska gränsen. Men min erfarenhet säger att så inte kommer att ske. Jag återkommer med rapport.
 
Det tog drygt en vecka och sedan levererade DHL paketet till hemmet. Installationen gjorde jag i helgen och det gick bra. Den förra avfallskvarnen var lite smalare och fick plats i den lilla hon medan denna är lite bredare och fick därför bo i den bredare hon, får se vad vi tycker om det efter hand. Den förra var en satsmatad modell medan denna är direktmatad, lite ovant att behöva trycka på en knapp för att dra igång den, samtidigt smidigare att kunna köra kontinuerligt.

För under 3 000 kronor inkl frakt är den verkligen ett kap. Kraftig, stabil och tyst. Jag har monterat luftbrytaren och det funkar bra tycker jag. Känner inget jättebehov av att byta till en trådlös el-brytare ännu.

Kan bara rekommendera Insinkeratorn som kvarn och PlumbTap som leverantör.
 
Någon som vet var man kan hitta installations manualer till Insinkerator 100 eller 200 på svenska.

Vad är fördelen med att koppla diskmaskinen till avfallskvarnen? Hittar ingen om det.
 
angelikaj skrev:
Någon som vet var man kan hitta installations manualer till Insinkerator 100 eller 200 på svenska.

Vad är fördelen med att koppla diskmaskinen till avfallskvarnen? Hittar ingen om det.
Har för mig jag hittade en del här
http://www.disperator.se/
och jag tror det var sverigekvarnen.se.

Att låta diskmaskinsvattnet komma in ovan kvarnen tror jag är bra för då sköljs den igenom lite oftare. Bra med några liter varmt diskvatten en gång om dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.