oceanis skrev:
Ja det är riktigt att man bör ta en längre skruv, men eftersom man hänvisat till Grabbers dokument i tråden där dom bla har förslaget att använda 51 till 28 mm trall blev mitt svar på det tidigare svaret så här och också därav min glada gubbe för att visa att svaret var lika sarkastiskt som föregående talare som jag citerade. Problemet är att det nog inte finns någon skriven regel i hur montera trall som är gångbar för att hävda dolt fel..............vilket jag tycker är lite magstarkt att ens försöka göra.
Vad Grabber skriver i generella termer är väl fullständigt irrelevant, det enda relevanta är väl vad Sveriges troligtvis största återförsäljare av just detta trallvirke menar.
 
Man ska ALLTID följa tillverkarens anvisningar! I detta här fallet trallens tillverkare.
Men om virket har slagit sig, skulle inga skruvar hålla den på plats. Då skulle dessa tvinga sig i trädet!
Då skulle man använda skruvar med stor skalle! Finns sådana skruvar till trall? NEJ!
Således kan säljaren bevisa att han använde rätt skruv!
Lycka till med processen! Tror inte TS har något att hämta där.

Kinglolle brukar ha rätt vad det gäller frågor som denna här. Men i det här fallet, skulle jag nog sunt förnuft låta bestämma.

Ledsen TS! Vill du gå vidare, prova. Men räkna med "förlust".
 
Fast "kinglolle" svarade i ett generellt utlåtande utan särskilt beaktande om det tekniska i frågan så ta inte det jag skrev som en allmän sanning.

Generellt kan felaktigt skruvad trall härledas till dolt fel enligt JB om förutsättningarna är de rätta. I TS fall är jag mer tveksam för det är inte oomtvistat fel montering. Å ena sidan skulle man ha leverantörsanvisningarna men säljaren skulle relativt enkelt kunna få fram sakkunniga som betecknar monteringen som korrekt.

Så jag är nog inte benägen att anse alla omständigheter är så gynnsamma för en framgångsrik process
 
Nimajneb skrev:
Vad Grabber skriver i generella termer är väl fullständigt irrelevant, det enda relevanta är väl vad Sveriges troligtvis största återförsäljare av just detta trallvirke menar.
Det enda relevanta är om TS kan nå framgång med sin process.
Eftersom även Beijer skriver i ett annat dokument, än det du hänvisar till, att för 28 mm trall så gäller 51 mm skruv som min mått (obs jag talar inte om Grabber denna gång utan om leverantören av detta trallvirke) så finns det så många åsikter om hur trall ska monteras att TS nog kommer att få svårt att hävda att det är fel.
 
Elkludde skrev:
Den är för kort golvet är väl minst 28 ?
25mm verkar vara det vanligaste, finns även som 21mm. Minst dubbla skruvlängden rekommenderas.
http://www.cumaru.se/produktinfo.htm
 
Men måste väl vara ganska ointressant om det är rätt skruvlängd eller inte? På 5 min hade det ju gått att kontrollera vid en enkel besiktning? Bara ta med skruvdragaren och skruva ur en skruv. Dolda fel är ju sådant som inte kan kontrolleras utan förstörande ingrepp. Saknas det tex lucka till vinden eller krypgrunden måste det ju tas upp så att utrymmet kan besiktigas annars kan man ju inte hävda dolt fel. Det här felet är ju så öppet något kan bli?
 
  • Gilla
BigGitt och 1 till
  • Laddar…
Ooopps, om även en importör av träsorten rekommenderar skruv i likhet med både Grabber och Beijer (i ett av sina dokument) så lär det bli svårt att hävda dolt fel.
 
oceanis skrev:
Det enda relevanta är om TS kan nå framgång med sin process.
Eftersom även Beijer skriver i ett annat dokument, än det du hänvisar till, att för 28 mm trall så gäller 51 mm skruv som min mått (obs jag talar inte om Grabber denna gång utan om leverantören av detta trallvirke) så finns det så många åsikter om hur trall ska monteras att TS nog kommer att få svårt att hävda att det är fel.
Visst skriver säker Beijer att det räcker generellt sätt med 55mm skruv men man har tagit fram en speciell beskrivning, troligtvis på tralltillverkarens rekommendation, för just detta träslag. Med detta vill jag säga att TS lilla halmstrå bygger på att TS skulle kunna påvisa att säljaren medvetet inte följde en byggbeskrivning i syfte att spara tid o pengar då huset ändå skulle säljas. Men att kunna påvisa detta är nog mission impossible så mitt råd är som många andras, låt gå och reparera så gott det går.
 
cem77 skrev:
Men måste väl vara ganska ointressant om det är rätt skruvlängd eller inte? På 5 min hade det ju gått att kontrollera vid en enkel besiktning? Bara ta med skruvdragaren och skruva ur en skruv. Dolda fel är ju sådant som inte kan kontrolleras utan förstörande ingrepp. Saknas det tex lucka till vinden eller krypgrunden måste det ju tas upp så att utrymmet kan besiktigas annars kan man ju inte hävda dolt fel. Det här felet är ju så öppet något kan bli?
Håller till fullo med dig !

Sen kunde man använda samma skruvdragare och dra i lite längre skruv om man nu tycker att detta är ett fel :D
 
  • Gilla
BigGitt
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Visst skriver säker Beijer att det räcker generellt sätt med 55mm skruv men man har tagit fram en speciell beskrivning, troligtvis på tralltillverkarens rekommendation, för just detta träslag. Med detta vill jag säga att TS lilla halmstrå bygger på att TS skulle kunna påvisa att säljaren medvetet inte följde en byggbeskrivning i syfte att spara tid o pengar då huset ändå skulle säljas. Men att kunna påvisa detta är nog mission impossible så mitt råd är som många andras, låt gå och reparera så gott det går.
Om han skulle spara tid och pengar skulle han knappast valt Cumaro till altanen...
 
Mycket onödigt tjat om denna altan. I länken ovan från importören av materialet står det klart och tydligt DUBBLA LÄNGDEN PÅ SKRUVEN JÄMFÖRT MED BRÄDANS TJOCKLEK har inte det används så är rekommendationen inte följd, har dubbla längden används så är det rätt utfört enligt leverantören och inget att hämta hos säljaren av huset.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Mycket onödigt tjat om denna altan. I länken ovan från importören av materialet står det klart och tydligt DUBBLA LÄNGDEN PÅ SKRUVEN JÄMFÖRT MED BRÄDANS TJOCKLEK har inte det används så är rekommendationen inte följd, har dubbla längden används så är det rätt utfört enligt leverantören och inget att hämta hos säljaren av huset.
Alltså 57 Nog diskuterat
 
Elkludde skrev:
Alltså 57 Nog diskuterat
Som sagt, Cumaro är inte tjockare än 25mm...
 
Thomas59
cem77 skrev:
Men måste väl vara ganska ointressant om det är rätt skruvlängd eller inte? På 5 min hade det ju gått att kontrollera vid en enkel besiktning? Bara ta med skruvdragaren och skruva ur en skruv. Dolda fel är ju sådant som inte kan kontrolleras utan förstörande ingrepp. Saknas det tex lucka till vinden eller krypgrunden måste det ju tas upp så att utrymmet kan besiktigas annars kan man ju inte hävda dolt fel. Det här felet är ju så öppet något kan bli?
Om inga "felindikationer" finns ställer jag mig mycket tveksam till att en köpare (alt. besiktningsman) skulle anses behöva skruva ur skruvar i byggkonstruktioner för att uppfylla sin undersökningsplikt. Att man "kan" göra det är en helt annan sak.

Fel skruvlängd skulle mycket väl kunna vara ett dolt fel. Problemet är väl att föra i bevis vad som är "fel" längd. Tror därför att TS kommer att få svårt att få detta till ett dolt fel. Bättre att lägga energi på att fixa felet.

Inget hindrar dock att TS, trots ovanstående ställer, ett välformulerat krav mot säljaren, helst via en advokat. Enbart risken att hamna i en segdragen process med osäker utgång kan få en osäker säljare att öppna plånboken.
 
Det blir troligen billigare att anlita en hantverkare som fixar till däcket än att anlita en advokat som ska skriva ett brev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.