Nej, ett element blir det. Luftvärmepump har vi på övervåningen och det får räcka. Den ska väl den sitta placerad så öppet som möjligt för att vara effektiv på så stor yta som möjligt och i ett sovrum så för den lite för mycket liv och är ful enligt min åsikt. Illa nog att ha den i vardagsrummet...
Den sitter på den mest effektiva platsen där enligt förra husägaren och vi tog bort alla gamla element där, får se om den räcker i vinter eller inte.
 
Och oavsett vad vissa tror sig veta så bör man inte ha mindre än ca 70W/m2 med elradiatorer, det går inte jämföra el och vattenburen värme. Elelementet ska gå korta stunder och däremellan slå av (typ pulsa ut värme) , vattenburna ska ge värme hela tiden
 
elmont skrev:
Och oavsett vad vissa tror sig veta så bör man inte ha mindre än ca 70W/m2 med elradiatorer, det går inte jämföra el och vattenburen värme. Elelementet ska gå korta stunder och däremellan slå av (typ pulsa ut värme) , vattenburna ska ge värme hela tiden
Nä men hallå, nu skriver du väl om något helt annat (vet dock inte vad, kanske avisning av flygplansvingar).

Varför skulle inte elelementet vara dimensionerat för att ge rätt värme när det är inkopplat kontinuerligt?
Eller vara liiite överdimensionerat, och kopplas från intermittent korta stunder?

Varför menar du att elelement "ska gå korta stunder"?
 
Optimalt dimensionerat måste väl ändå vara om elementet går kontinuerligt när det är som allra kallast ute. Dock finns inga nämnvärda nackdelar med att det är överdimensionerat. För att dessutom ta höjd för olika väl isolerade hus och olika landsändar använder tillverkarna tumregeln 70W/m². Den som vet med sig att huset är väl isolerat och / eller ligger i Skåne kan givetvis minska på effekten, men som sagt är det få och små nackdelar med att överdimensionera.

Erik
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Går elementen hela tiden blir dom heta, elektroniken fungerar i princip så att den släpper på strömmen en kort stund för att sedan känna efter om det räcker gör det inte det släpper den på en stund till. Beroende på effekten på elementet och värmebehovet blir då pulserna olika långa. Ju högre effekt det är på elementet, och därmed större värmeavgivande yta, ju "svalare" blir yttemperaturen. Ett element som måste gå för fullt när det är kallt blir glödhett medan ett som ha rätt effekt bara blir ljummet. Det finns ingen nackdel med "stora" elelement möjligtvis att ytan blir något större. Ett 600W ca 70x30 och ett 1000W ca 80x30 cm.
Gör man som ni föreslår och använder sig av en storlek som räcker till precis vid max kyla får man en mycket dålig anläggning med glödheta element som bränner damm, barn, och allt som kommer i närheten.
Slutsaten är att ni har noll koll på vad ni "pratar" om.
 
desto högre effekt på elementen ju lägre medeltemp får du på dem, men man måste ju såklart anpassa storleken efter hur det passar in..

elmont har rätt, man kan inte få för hög effekt på ett element.

Och att köra en L\L värmepump utan att ha element som komplement är också lite tveksamt om ma inte bor i skåne, när det är kallt så får man inge många grader..
 
elmont skrev:
Går elementen hela tiden blir dom heta, elektroniken fungerar i princip så att den släpper på strömmen en kort stund för att sedan känna efter om det räcker gör det inte det släpper den på en stund till. Beroende på effekten på elementet och värmebehovet blir då pulserna olika långa. Ju högre effekt det är på elementet, och därmed större värmeavgivande yta, ju "svalare" blir yttemperaturen. Ett element som måste gå för fullt när det är kallt blir glödhett medan ett som ha rätt effekt bara blir ljummet. Det finns ingen nackdel med "stora" elelement möjligtvis att ytan blir något större. Ett 600W ca 70x30 och ett 1000W ca 80x30 cm.
Gör man som ni föreslår och använder sig av en storlek som räcker till precis vid max kyla får man en mycket dålig anläggning med glödheta element som bränner damm, barn, och allt som kommer i närheten.
Slutsaten är att ni har noll koll på vad ni "pratar" om.
Elmont, nu tycker jag det är dags för dig att ta på dig dumstruten och ställa dig i skamvrån :thumbdown:

Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om.

Var hittar du ett "glödhett" element?
Det är väl snarare så att ett oljefyllt elelement som går kontinuerligt når en yttemperatur på ca 60°C.

Glödhett? då skulle ju inredningen börja brinna.

Var vänlig och plocka fram lite dokumentation till dina fantastiska påståenden!
 
Redigerat:
M
KnockOnWood skrev:
Det är väl snarare så att ett oljefyllt elelement som går kontinuerligt når en yttemperatur på ca 60°C.
80 grader i normalläge. Dokumentation återfinns om du följer länk tidigare i tråden.

Om det sen är glödhett eller inte tänker jag inte ge mig in på.
 
elmont skrev:
Och oavsett vad vissa tror sig veta så bör man inte ha mindre än ca 70W/m2 med elradiatorer, det går inte jämföra el och vattenburen värme. Elelementet ska gå korta stunder och däremellan slå av (typ pulsa ut värme) , vattenburna ska ge värme hela tiden
Vet inte vem eller vad du syftar på (mitt tidigare inlägg kanske)?, men det är skillnand på markplan och källarplan. Effektbehovet är lägre i en källare av helt naturliga orsaker; jorden isolerar källarplanet och vid DUT har du kanske ett par minusgrader som kallast i genomsnitt vid källarväggen till skillnad mot kanske -20 i markplan. Givetvis är isoleringen en faktor att ta hänsyn till.

Men det är helt sant att det gör ingen skada att överdimensionera, och det gäller både el och vattenburet. :)
 
mexitegel skrev:
Men det är helt sant att det gör ingen skada att överdimensionera, och det gäller både el och vattenburet. :)
Stämmer verkligen din teori om att det är OK att överdimensionera vattenburet?
Visst om man använder den lokala termostaten men väldigt många vattenburna system har ju en central reglering som bygger på en huskurva, yttertemp och att radiatorerna är rätt dimensionerade...
 
elmont skrev:
elektroniken fungerar i princip så att den släpper på strömmen en kort stund för att sedan känna efter om det räcker gör det inte det släpper den på en stund till. Beroende på effekten på elementet och värmebehovet blir då pulserna olika långa.
Möjligen finns det mer avancerade termostater, men de flesta har inget som helst "minne". Det är en P-regulator. Är temperaturen lägre än en halv grad under den inställda värmer den kontinuerligt. Är temperaturen högre än en halv grad över inställt värde är den avstängd. Däremellan slår den till och från i intervaller så att den antar en mellaneffekt. En ganska vanlig krets i termostater är UAA2016PG https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/07307317.pdf . Där är nätfrekvensen tidbas för pulserna. Cykeltiden är 40.96 sekunder och pulserna ändras i steg om 2,56 sekunder (vid 50 Hz nätfrekvens). Det finns därmed 16 olika effekter som termostaten kan ge elementet.

Sällan ett verkligt problem, men det är inte omöjligt att få problem av för hög effekt. Om man har ett tungt element (exempelvis oljefyllt eller gjutgranit) som är våldsamt överdimensionerat kan regulatorn bli instabil så att temperaturen inte håller sig konstant i rummet. Då är vi inne på ett ensamt element med en effekt på 250W per kvadratmeter rumsyta eller liknande. Eftersom de tunga elementen inte blir lika varma så är det heller inte samma behov av att överdimensionera dem. De bränner inte damm i alla fall.

Erik
 
KnockOnWood skrev:
Elmont, nu tycker jag det är dags för dig att ta på dig dumstruten och ställa dig i skamvrån :thumbdown:

Du har uppenbarligen inte en susning om vad du pratar om.

Var hittar du ett "glödhett" element?
Det är väl snarare så att ett oljefyllt elelement som går kontinuerligt når en yttemperatur på ca 60°C.

Glödhett? då skulle ju inredningen börja brinna.

Var vänlig och plocka fram lite dokumentation till dina fantastiska påståenden!
Bäste Elmont:
Nu skulle jag vilja be om ursäkt! Jag uttrycke mig i går på ett otrevligt sätt, och skall försöka att inte upprepa det.
Förlåt!

Men, för att återgå till saken:
"Glödhett" är väl att ta i? De element jag har i min erfarenhetssfär är de oljefyllda elementen från LVI och Gnosjö Klimatprodukter.
Vad jag kan förstå kan de ställas in att ha max temperatur 60°C eller 80°C.
Jag har haft sådana element i mina bostäder i många år (decennier), och aldrig upplevt att de blir glödheta.
Inga brännskador har uppstått, inte ens på små barn.

Har det hänt att barn blivit brännskadade av dessa element borde detta ha rapporterats.
Har du sett någon sådan rapport som du kan länka till?

Med vänlig hälsning //KnockOnWood
 
Allt är inte oljefyllt.
Gamla elelement från sjuttiotalet blir iallafall tillräckligt varma för att smälta plastkassar när de går hårt.
Dock inte de moderna, som till exempel Adax Neo.
 
Carl_Elvis skrev:
Allt är inte oljefyllt.
Gamla elelement från sjuttiotalet blir iallafall tillräckligt varma för att smälta plastkassar när de går hårt.
Dock inte de moderna, som till exempel Adax Neo.
Jo, jag har märk detta.
År 1998 köpte jag ett hus som byggdes 1969.
Direktel, med sådana element du skriver om, då alltså trettio år gamla.
Hälften gick inte alls, på resten funkade inte termostaten, så elementen var ständigt på.

För att göra lite reklam: Det var då jag gick all in för LVI och livet blev lätt att leva (y)

Men tänk efter lite: Hur funkar i dag en trettio år gammal TV? Eller Bil? Eller något :(
 
@Nimjaneb
Ja. Ett bra vattenburet system ska ha en grundinställning av flödet där eventuella temostater bara ska kapa toppar av sådant som inte kan förutses; solinstrålning, hög koncentration av människor, myseldning etc.

Om värmekällan producerar lågvärdig och högvärdig energi för samma kostnad per kwh (läs: inte värmepump) så finns det ingen ekonomisk anledning att överdimensionera. Däremot är ofta mer estetiskt att radiatorerna är ungefär lika breda som fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.