Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Hej!
Vi installerade vår Acx230 för 2dagar sedan men am hittar tyvärr inte hem än tomten är ca 2500m2.
Tittade idag på Am när den skulle ladda den gick då in på slingan vid A på bild, men fortsatte då nedåt och inte uppåt som varit ca 5m att gå istället går den runt hela tomten, och vid B stöter den på ett hinder och verkar inte hitta tillbaka den väljer då att byta håll och gå tillbaka samma väg den kom, dvs mot huset, men vid huset nästan vid planerade flytten för ams laddstation vänder den igen mot B.
Vad kan vara fel?
Ska den inte känna av vilket håll som är närmast till laddstationen och ta det hållet?
Vi har som ni ser på bilden laddstationen vid ladan. dock funderar vi på att flytta denna mellan två buskar vid huset för att inte stå mitt i solen och få lite skydd.
Vi har inte installerat någon guide slinga men funderar på att lägga en ev slinga enligt bild, är detta optimalt eller bör man lägga den på annat sätt?
Kan man lägga slinga även till höger om infarten dvs ca 30m*1,5m tror dock att det blir svårt för am att hitta där.
 
  • acx230.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Med denna typ av tomt är guiderna mycket användbara. Det beteende du beskriver låter normat om inte guiden används. Installera laddstationen vid huset enligt skissen med två guider. Ställ följa slinga in, fördröjning begränsningkabel till 99 och guide 1 och 2 till 1 minut. Remsan vid infarten kan du göra en rabatt av.
Möjligtvis kan du behöva justera korridorbredd. Använd också funktionen följa slinga ut.

MVH Stickan
 
  • Gilla
VIPPEN
  • Laddar…
S
Stickan56 skrev:
Med denna typ av tomt är guiderna mycket användbara. Det beteende du beskriver låter normat om inte guiden används. Installera laddstationen vid huset enligt skissen med två guider. Ställ följa slinga in, fördröjning begränsningkabel till 99 och guide 1 och 2 till 1 minut. Remsan vid infarten kan du göra en rabatt av.
Möjligtvis kan du behöva justera korridorbredd. Använd också funktionen följa slinga ut.

MVH Stickan
Spelar det någon roll vilken av dessa slingor som är guide 1 och guide 2?
sett något om att slingan alltid går åt vänter, men tycker inte det verkar fungera så just nu iaf.
En till sak när am hittar guide slingan och skall tillbaka går den efter guiden tillbaka till laddstationen eller går den via guiden till begränsningskabel och sen tillbaka?
 
Stickan56
Simba83 skrev:
Spelar det någon roll vilken av dessa slingor som är guide 1 och guide 2?
sett något om att slingan alltid går åt vänter, men tycker inte det verkar fungera så just nu iaf.
En till sak när am hittar guide slingan och skall tillbaka går den efter guiden tillbaka till laddstationen eller går den via guiden till begränsningskabel och sen tillbaka?
Jag vet ej om det är skillnad på guiderna, kolla manualen.
Använder man flera sökmetoder så byts inte vald metod. Alltså har den börjat följa guiden så byter den inte till att följa slinga. Genom att ställa fördröjningen för begränsningskabeln till 99 så kommer den aldrig att användas när AM skall till laddningsstationen vilket inte är en lämplig sökmetod med din tomt.

MVH Stickan
 
Redigerat:
S
acx230.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat lägga ner en guideslinga till framsidan som känns mest noga att den är fin. Dock ser vi att guidekabeln inte kommer att räcka till detta då vi fick lov att skarva begränsningsslingan.
Till alt1 och 2 kommer den att räcka men inte till baksidan av tomten.
Vilket alternativ är bäst?
Eller skall man vänta tills man köpt mer kabel för att optimera det hela?

Har inte fått fram någon information men antar att guide kabel inte får gå över begränsningskabeln vid ex brunnen som vi lagt begkabel runt. utan att man helt enkelt får gå runt den.
 
Har för mig att knivar till 220 har 1 st hål och till 230 2 st (vändbara). Men är det verkligen någon skillnad på 220/230 i detta avseende? Alltså, kan man inte köra de vändbara på 220 också?
 
Stickan56
=Simba83;1551003Har börjat lägga ner en guideslinga till framsidan som känns mest noga att den är fin. Dock ser vi att guidekabeln inte kommer att räcka till detta då vi fick lov att skarva begränsningsslingan.
Till alt1 och 2 kommer den att räcka men inte till baksidan av tomten.
Vilket alternativ är bäst?
Eller skall man vänta tills man köpt mer kabel för att optimera det hela?
Har inte fått fram någon information men antar att guide kabel inte får gå över begränsningskabeln vid ex brunnen som vi lagt begkabel runt. utan att man helt enkelt får gå runt den.
Avståndet mellan begränsningsslingan och guidekabeln måste vara minst 30 cm.
Köp mer kabel så får du en bättre lösning. Medan du väntar på mer kabel kan du tillfälligt använda en annan typ av kabel t.ex FK 1.5.

MVH Stickan
 
Redigerat:
Min AM försöker gå runt hindret i allt större halvcirklar när den stöter på hinder som den inte kan komma mellan.

Nej den har inte en susning om var på begränsningskabel den börjar, den är både blind och döv.

Protte
 
S
prototypen skrev:
Min AM försöker gå runt hindret i allt större halvcirklar när den stöter på hinder som den inte kan komma mellan.

Nej den har inte en susning om var på begränsningskabel den börjar, den är både blind och döv.

Protte
Hade tyvärr förväntat mig mer av en robotklippare 2012 men det ser ut som gräset blir kortare iaf, även om det på vissa ställen fortfarande sticker upp något tuss på gården ca 2500m2 men den skall få fortsätta tugga på för se om det blir bättre när man får på en guideslinga.
 
Jag har köpt en Automover 305 som installerades i veckan och som har gjort sina första 3-4 dagar på tomten.

Det har hittills fungerat relativt bra. Dock så skaver den ganska rejält i anslutning till slänterna som är på tomten.
Se bifogad bild på hur det ser ut vid en slänt.
Observera att slingkabeln har lagts ca 50 cm ifrån fasadkanten som man ser på bilden, detta pga att det är en för brant slänt för klipparen.
Istället så får vi alltså köra sista biten med trimmer.

Det retliga är ju att det blir märken efter honom.
Tror ni att det blir bättre med tiden?
Tips på hur man kan göra det bättre?
 
  • automover.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Simba83 skrev:
Hade tyvärr förväntat mig mer av en robotklippare 2012 men det ser ut som gräset blir kortare iaf, även om det på vissa ställen fortfarande sticker upp något tuss på gården ca 2500m2 men den skall få fortsätta tugga på för se om det blir bättre när man får på en guideslinga.
Du ska nog inte räkna med att få en jämn gräsmatta på 3 dagar. Sedan beror det ju på storlek på tomt och hur komplex den är. Med hjälp av guiderna så kan du få AM att starta klippningen på olika positioner på tomten.

MVH Stickan
 
Jag har fått otroligt mycket mer klöver i gräsmattan nu men jag vet inte om jag kan skylla det på Sixten?
 
S
Stickan56 skrev:
Du ska nog inte räkna med att få en jämn gräsmatta på 3 dagar. Sedan beror det ju på storlek på tomt och hur komplex den är. Med hjälp av guiderna så kan du få AM att starta klippningen på olika positioner på tomten.

MVH Stickan
Det är inte det att jag inte tror att det kommer att bli ett bra resultat på gräsmattan utan mer att den inte är intelligentare än den är, ex borde det gå att ställa in när det regnar ska den ställa sig i laddstationen, att den borde känna av var på begränsningsslingan den är.
Att den skulle klippa mer "effektivt" via gps eller annan metod istället för att bara svänga vänter eller om det är höger vid varje stop, det gör att på vår tomt hamnar den efter 1-2 turer på framsidan på baksidan av tomten.
Att Husqvarna inte skickade med fler märlor, och mer kabel från start då priset är så högt.
I förlängningen tror och hoppas jag dock att jag kommer att bli nöjd...
 
Stickan56
Bezt skrev:
Jag har fått otroligt mycket mer klöver i gräsmattan nu men jag vet inte om jag kan skylla det på Sixten?
Det är fler som upplever det så. Klöver motverkas med Stroller kombi men det gäller att göra det på rätt sätt för att få effekt.

MVH Stickan
 
Simba83 skrev:
Det är inte det att jag inte tror att det kommer att bli ett bra resultat på gräsmattan utan mer att den inte är intelligentare än den är, ex borde det gå att ställa in när det regnar ska den ställa sig i laddstationen, att den borde känna av var på begränsningsslingan den är.
Att den skulle klippa mer "effektivt" via gps eller annan metod istället för att bara svänga vänter eller om det är höger vid varje stop, det gör att på vår tomt hamnar den efter 1-2 turer på framsidan på baksidan av tomten.
Att Husqvarna inte skickade med fler märlor, och mer kabel från start då priset är så högt.
I förlängningen tror och hoppas jag dock att jag kommer att bli nöjd...
Det finns ingen teknisk möjlighet att avgöra var på slingan den börjar om irrandet eller guidekabeln inte kan leda AM till laddstationen, nada. Det är en tråd och utefter hela tråden finns samma signal. Och hur skulle man då kunna bestämma var mitten är om man använder 100 meter eller 500 meter kabel.

Varför skulle den inte kunna klippa i regn, min gamle far sa att det gick lättare att slå med lie om det var lite blött, det är nog så att vattnet "smörjer" så det går lättare. AM är tät så den tål att gå i regn och det är ett elände när det är torrt för displayen blir så dammig.

Effektiviteten är inget att klaga på, vi har en evig golfgreen och efter ett tag så börjar den med "fyrkantklippning" och den rutan blir välklippt. Sedan gör den en ruta någon annanstans.

Längden på tråden är väl beroende på hur mattan ser ut, jag har den mindre rullen kvar, trots 3000 m2 men så låter jag den krocka med träd och buskar (blir så välklippt det bara går).

Efter 3v dagar så hade jag också en tofs kvar på mattan men med lite "stå i vägen" så tvingades den över den biten också.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.