Nyfniken skrev:
Hmm, har jag köpt för korta (55 mm) skruv till min 28 mm trall?
Nä jag har oxå kört med 57 mm till 28 vanlig trall ,inga problem
 
P
Skulle jag vara säljare skulle jag ändå hävda att det hade gått att kontrollera enkelt.. Om nu trallen är så himla dyr så kontrollerar man väl det ordentligt. Eller? Precis som ett badrum. Där kontrollerar man ju så mycket det bara går. Lyfter på brunnar för att kontrollera att den är ditsatt rätt.

Här med trallen kunde man enkelt ha skruvat upp en skruv och kontrollerat. Och hur ser bärlinor/golvreglar ut? Har man dimensionerat detta rätt? Kanske finns fler fel....

Tycker att denna "dolda fel hysterin" har gjort att man har glömt bort att undersökningsplikten är hög. Det går inte alltid att skylla på säljaren hela tiden. Man måste gjort allt man kunnat för att undersöka.

BTW Hysterin har ju fått bostadsrättsköpare för sig att dolda fel "rätten" även finns där...
Nog dags att "bostadsdepartementet" att titta över detta....
 
  • Gilla
BigGitt och 1 till
  • Laddar…
O
Lite OT Jag mailade om det var bostadsministern om problemet med dolda fel, samt att det så lång tid som 10år man som säljare måste stå för risken. Svaret jag fick var att de inte alls såg att det fanns några problem... Å det är väl lugnt fram tills någon minister råkar ut för en trilskandes köpare...
 
TheStills skrev:
Skulle jag vara säljare skulle jag ändå hävda att det hade gått att kontrollera enkelt.. Om nu trallen är så himla dyr så kontrollerar man väl det ordentligt. Eller? Precis som ett badrum. Där kontrollerar man ju så mycket det bara går. Lyfter på brunnar för att kontrollera att den är ditsatt rätt
Och skruvar ner inredningen för att kolla att det är kortlat bakom? Nej just det, det kan man kanske förvänta sig...
 
Vem säger eller vad är det som säger att skruvarna i TS fall är för korta finns det någon spec. för denna typ av material eller hur kan det påstås att skruvarna är för korta i detta fallet. Skruvar skall vara så långa att de tränger in lika långt i bakomliggande regel som tjockleken på brädorna man skruvar fast.
 
cecar33 skrev:
Vem säger eller vad är det som säger att skruvarna i TS fall är för korta finns det någon spec. för denna typ av material eller hur kan det påstås att skruvarna är för korta i detta fallet. Skruvar skall vara så långa att de tränger in lika långt i bakomliggande regel som tjockleken på brädorna man skruvar fast.
Det finns en länk i tråden.
 
Nimajneb skrev:
Det finns en länk i tråden.
Den länken är ju dessutom till en återförsäljare inte till tillverkaren, det verkar dessutom som att man inte bör använda detta träslag utomhus. Med så många förbehåll som Beijer radar upp så borde man verkligen syna en sådan altan precis lika mycket som övriga huset för att kunna åberopa dolda fel. då säskilt som det avviker från normal skruvinfästning.
 
Nyfniken skrev:
Hmm, har jag köpt för korta (55 mm) skruv till min 28 mm trall?
Du kommer att åka dit! Vänta bara tills du säljer till en duktig köpare ;-)
 
-MH- skrev:
Och skruvar ner inredningen för att kolla att det är kortlat bakom? Nej just det, det kan man kanske förvänta sig...
Ja det är ju ett stort byggfel om man inte kortlar...
 
Ja, om den vägghängda toaletten ramlar ner i det nya badrummet, så...
 
cecar33 skrev:
DÅ har vi en länk till som förbehållslöst talar om hur man skruvar trall

[länk]
Ja och enligt den beskrivningen kan man ha 51 mm till 28 mm trall.........:)

Skulle personligen inte själv kunna få för mig att klaga på något sådant här efter 3-4 år från köp.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Ja och enligt den beskrivningen kan man ha 51 mm till 28 mm trall.........:)

Skulle personligen inte själv kunna få för mig att klaga på något sådant här efter 3-4 år från köp.
Klaga är kanske svårt men 51 mm skruv till 28 trall,går bar ner i träet 25 mm om den dras ner något för kort 58 borde det vara.pm den skall gå ner minst halva i regelen
 
Elkludde skrev:
Klaga är kanske svårt men 51 mm skruv till 28 trall,går bar ner i träet 25 mm om den dras ner något för kort 58 borde det vara.pm den skall gå ner minst halva i regelen
Ja det är riktigt att man bör ta en längre skruv, men eftersom man hänvisat till Grabbers dokument i tråden där dom bla har förslaget att använda 51 till 28 mm trall blev mitt svar på det tidigare svaret så här och också därav min glada gubbe för att visa att svaret var lika sarkastiskt som föregående talare som jag citerade. Problemet är att det nog inte finns någon skriven regel i hur montera trall som är gångbar för att hävda dolt fel..............vilket jag tycker är lite magstarkt att ens försöka göra.
 
-MH- skrev:
Ja, om den vägghängda toaletten ramlar ner i det nya badrummet, så...
Märks väl om man sätter sig och skiter på den öppna visningen, sen vet alla svaret om toaletten satt fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.