Nimajneb skrev:
Vem har sagt att det räcker med två, räknar man med din frisörtrimmer har vi 4, röjsåg, eltrimmer, batteritrimmer och frisörstrimmer.... Finns säkert något annat åxå i arsenalen. :)
Hinner inte svara på detta. Måste rusa till "verktygsbutiken"... :wow: Har Bosch den här typen av prylar bland sina blåa, eller vad rekommenderas i kategorin laddbara/handhållna/sellösa trimmrar?
 
Om jag vill ha en handhållen maskin för mig som är lång tror ni rak eller vinklad riggrör är bäst?
Tänkte höja upp handtaget så jag kan stå rak i ryggen.

170cm rakt

FS-56_R_CE_landscape.jpg

165cm vinklat
F-FS50C-D001_p.jpg
 
Thomas59
Att höja handtaget tror jag inte funkar. Då får du fel vinkel på trådsvepet och den kommer ändå att kännas "liten".
 
Husqvarna 128R

Av tre anledningar

1. För att den är svensk
2. För att den är bäst
3. För att den är svensk

;)
 
Thomas59 skrev:
Att höja handtaget tror jag inte funkar. Då får du fel vinkel på trådsvepet och den kommer ändå att kännas "liten".
Ska känna på en 50 imorgon. Tyckte 38an kändes okej att hålla i greppet med gasen och sedan låta den stå på golvet. Då såg det ut att det bara är att höja handtaget så blir det bra.
 
Den är amerikansk.

Främsta anledningen att inte välja den: prova att dra åt handtagsskruvarna en aning för hårt.

thomasx skrev:
Husqvarna 128R

Av tre anledningar

1. För att den är svensk
2. För att den är bäst
3. För att den är svensk

;)
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Ska känna på en 50 imorgon. Tyckte 38an kändes okej att hålla i greppet med gasen och sedan låta den stå på golvet. Då såg det ut att det bara är att höja handtaget så blir det bra.
Jo det kanske funkar för dig men testa noga. Skillnaden mellan att stå med trimmern i butik och att använda den i trädgården är dock ganska stor. För för mig kändes FS 45:an helt ok butiken men i verkligheten känns den som en liten leksak. Kunde utan problem ha varit 30-40 cm längre.
 
Det gnälls ju rätt ofta med all rätt på att maskiner mm konstrueras av män och anpassade för män och därmed ofta blir hopplösa för kvinnor att använda.
Jag får känslan av att grästrimmers generellt sätt är undantaget som bekräftar regeln.
 
Har en Honda UMS 425E (böjd rigg). Den är helt klart tillräckligt lång för mig som ä 1.90, längre än många andra trimmers jag använt. En stor fördel är 4-takts motorn. Kan köras på låga varv (och därmed låg ljudnivå) när man putsar. Tillräckligt stark på höga varv för röjning av grövre gräs. Kör du max halvtimme i gången behövs ingen sele anser jag. Kör 1-timmes pass utan problem. Är också mycket flexiblare utan sele när man jobbar i trädgård.
 
ab-cd skrev:
Har en Honda UMS 425E (böjd rigg). Den är helt klart tillräckligt lång för mig som ä 1.90, längre än många andra trimmers jag använt. En stor fördel är 4-takts motorn. Kan köras på låga varv (och därmed låg ljudnivå) när man putsar. Tillräckligt stark på höga varv för röjning av grövre gräs. Kör du max halvtimme i gången behövs ingen sele anser jag. Kör 1-timmes pass utan problem. Är också mycket flexiblare utan sele när man jobbar i trädgård.
Trevligt. Ska iväg och kolla i en butik.
Går det att byta och köra någon plastklinga för lite grövre tistel?

Tror du böjd eller rak rigg är bäst när man är lång? Kollade du på båda när du köpte din?
Tänker på UMK 425E1 LE mot din.

/edit
Fick svaret
Den med böjd går det inte att byta till någon annan klinga
http://www.hondapower.se/filearchive/5/5515/NY TRIMMERLISTA2010.pdf
 
Redigerat:
Gilbert skrev:
I den prisklassen vet jag inte, men jag gillar min stihl fs45 jättemycket, mest tack vare easystart-systemet.

EDIT: Ljög nog lite, det är nog en FS40 med easy2start jag har, men jag gillar den i allafall.
Ja, vatusan, jag slutar tydligen aldrig ljuga, idag har jag kört den, det är en FS50 med easy2start, inte för att det spelar nån roll, men rätt ska vara rätt :)
 
Thomas59
Easy2start funkar fint, i alla fall på min FS45CE. Startar alltid (kall) på andra rycket (första med choke, andra utan) även efter en vinter i garaget. Då startar jag den ändå hängande i selen med en arm utan att hålla mot. Ett kort, ganska långsamt ryck räcker. Skull jag lägga den ned och hålla mot skulle den troligen starta på första. Varm behöver den bara en kort snärt så är den igång.

MEN den är som sagt för kort:(för mig som är 1.90.
 
Suhagg skrev:
Om jag vill ha en handhållen maskin för mig som är lång tror ni rak eller vinklad riggrör är bäst?
Tänkte höja upp handtaget så jag kan stå rak i ryggen.

170cm rakt

[bild]

165cm vinklat
[bild]
kollat på båda nu och det är på tok för korta. Det blir Hondan. Ca 20-30cm längre funkar perfekt!
Tyvärr går det inte att byta till annat än tråd på den original men det går nog att modifiera lite.
 
Köpte Honda UMS 425E och är väldigt nöjd med längd och vad den orkar.

Nu till detta med tråd. Vad är det absolut bästa jag kan ha. Orginaltråden gav upp vid ca 1cm tistlar medan Jonsered gul tråd jag köpte med klarar grövre tistlar och går inte av lika ofta. Vad finns det för supertråd som fortfarande inte blir för tung att dra runt men håller bra?

2.7mm är original och jag tror även Jonsered tråden var det.
Säljaren sa att man inte skulle ha grövre tråd men 3mm borde väl gå bra utan att den går för tungt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.