Hej jag har ett problem jag ej blir klok på.
Jag har idag ett soldäck på ca 10x4m och jag har tänkt beställa ett willab komplett uterum med limträstomme exaktkapad till som täcker ungefär halva däcket.

Nu undrar jag hur har ni fäst eller skulle ha fäst stolparna som håller upp taket?
Alltså jag bygger uterummet ovanpå trallen.

Ider mottaget tacksamt:)
 
Om du ändå tänker satsa på ett komplett uterum så är det nog värt att skruva bort trallen och regla upp där stolparna ska stå så du får något ordentlig att skruva i.
Tänk på att det är viktigt att underlaget är i våg. Även små lutningar kan göra att det blir problem när skjutdörrarna ska upp...
 
Hej!

Det är inga problem att fästa stolparna direkt på trallen. Det är relativt vanligt att man redan har ett altandäck färdigt innan man bygger ett uterum.
Men du måste absolut se till att det finns en plint eller en ordentlig regel under stolpen. Det är på stolparna du får all belastning på taket!
 
Tänk även på lyftkrafter vid stark blåst, regla upp och se till att det finns ordentligt med stöd under trallen. Jag brukar såga av stolparna 5mm på exaktkapade limträstommar, dessa 5mm ersätter jag med 5mm plastbricka. Detta gör jag för att inte stolpen skall suga vatten, syllpapp på ett sådant utsatt ställe ger jag inte mycket för. Och massor med grundolja på stolparna så håller ditt uterum i många år!
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Okej tack för svaren de innersta stolparna är ju inga problem då man fäster de i väggen,
Men de tre yttersta på vilket sätt fäster man de smartast om man nu ska ha de uppepå trallen?
 
Vi har fäst våra stolpar med några skråskruvar, och det borde borde väl funka här också förutsatt att det finns ordentligt med trä att skruva i.
 
Väcker liv i denna gamla tråd. Undrar också om det räcker att skråspika/skruva de främre stolparna till ett uterum. Har köpt ett uterum som det var gjort just så. Har tänkt ha främre bärlina ca 25 cm innanför de utstickande golvreglarna.
 
verktygsgurun skrev:
Tänk även på lyftkrafter vid stark blåst, regla upp och se till att det finns ordentligt med stöd under trallen. Jag brukar såga av stolparna 5mm på exaktkapade limträstommar, dessa 5mm ersätter jag med 5mm plastbricka. Detta gör jag för att inte stolpen skall suga vatten, syllpapp på ett sådant utsatt ställe ger jag inte mycket för. Och massor med grundolja på stolparna så håller ditt uterum i många år!
Om du ersätter 5mm i botten av stolpen, täcker du sen glipan som blir med något eller låter du den stå öppen? Plastbrickorna är ofta grön eller gula och mina stolpar är vita. Men brickorna kanske inte syns?
Jag tänkte också lägga en plåt över hela "ramen" som uterummet ska stå på och sen ställa stolpar och partier på plåten. Några tankar om detta?
 
Om du har en plåt "runtom" så hade jag bara lagt en syllpapp och sen en byggfog runt stolpen.
 
Är i valet och kvalet om jag ska lägga plåt runt hela syllen eller om det är bättre att få ett uppvik mot stolparna och låta dom stå direkt på syllen? Det lutar åt att göra uppvik mot stolparna. Någon som ser några fördelar/nackdelar?
 
Det är bra med ett uppvik, skadar absolut inte! De flesta uterum har bara en cellgummitätning mellan stolpe o skena som kan läcka.
 
Provar blåsa lite liv i den här tråden :)

Jag har samma funderingar men på ett helt fristående uterum med glasdörrar på tre sidor och vägg på "baksidan", 6x4m. Hur får jag en stabil stomme som står pall när det blåser på ordentligt? Behöver man gjuta fast stolparna i marken eller räcker det med att bara skruva fast dem i altangolvet? Det går ju inte att sätta några snedsträvor när man inte har väggar :)
 
R rsa skrev:
Provar blåsa lite liv i den här tråden :)

Jag har samma funderingar men på ett helt fristående uterum med glasdörrar på tre sidor och vägg på "baksidan", 6x4m. Hur får jag en stabil stomme som står pall när det blåser på ordentligt? Behöver man gjuta fast stolparna i marken eller räcker det med att bara skruva fast dem i altangolvet? Det går ju inte att sätta några snedsträvor när man inte har väggar :)
Om frågan fortfarande är aktuell så har Jag ett tips, som användes när Jag byggde vårt uterum
 
H H Joakim skrev:
Om frågan fortfarande är aktuell så har Jag ett tips, som användes när Jag byggde vårt uterum
Ja, absolut! Låt höra. 🙂
 
R rsa skrev:
Ja, absolut! Låt höra. 🙂
Byggde ett fristående uterum förra året. Vi valde Willab Garden " Fristående sadeltak 25 kvm, vår-höst med isolerade väggar samt 32 mm kanalplasttak ". Vi är mycket nöjda med vårt val.

Uterummet står på befintligt altandäck, som Jag förstärkte och isolerade innan byggnation.

Uterummet står på en plåtbeklädd 2 tum 5 tum syll, se bifogad bild. För att slippa fukt, pga värmeväxling, och kunna utnyttja rummet året om så valde Jag att installera en Daikin luft-luftvärmepump. Har pumpen på 10 grader och höjer inför de tillfällen Vi nyttjare det under den kalla säsongen, vilket är ganska ofta. På sommaren kan man ju nyttja pumpen som AC, då det kan bli som en bakugn därinne.

Kanske inte billigaste alternativet men ändå billigare ett vinterisolerat uterum, i inköpskostnad.

Valde auktoriserad hantverkare för uppförandet.

PS. Glöm inte bygganmälan.
 
  • Trädäck under konstruktion med metallskenor, stenplattor, isolerplattor, grus och tänger. Fokus på byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.