Noseone skrev:
Allt är ju relativt, för oss vanliga med 40 kvm tryckt trall så kommer ju aldrig någon tjaffsa om att den är felbyggd, dolt fel.

Men om trallen kostar som ett bättre badrum varför skulle man då inte processa?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
Står inget om hur stor TS trall är.. bara att det är dyrt att köpa in.. 560/m2.

alltså runt 200m2 för att motsvara ett bättre badrum..
 
jkarlberg skrev:
Då kan man alltså förvänta sig att allt inte är rätt utfört i ett hus om säljaren är lekman..

Är ju helt vansinnigt om man ska förvänta sig att alla ombyggnationer är perfekt gjorda..

Att hävda dolda fel på en altan tycker jag är att utnyttja lagen på fel sätt( om det nu finns reglerat i lagen) oavsett vad den kostar..

Hur långa skruv har du idag på trallen?
Beroende på pris och intryck så kan absolut köpare förvänta sig att installationer är korrekt utförda.

Har man köpt en fastighet som ser jättefin ut med en påkostad utsida och stor altan i finare material, troligen betalat extra för detta. Skall man då inte kunna reklamera en altan för 100-150 000 kr om felet inte hade kunnat upptäckas?
 
kinglolle skrev:
Beroende på pris och intryck så kan absolut köpare förvänta sig att installationer är korrekt utförda.

Har man köpt en fastighet som ser jättefin ut med en påkostad utsida och stor altan i finare material, troligen betalat extra för detta. Skall man då inte kunna reklamera en altan för 100-150 000 kr om felet inte hade kunnat upptäckas?
Självklart, men detta borde kunnat upptäckas kan man ju tycka..

Väntar på att TS ska säga vilken längd på skruv det är...
 
Det behövs verkligen bilder för att kunna bedöma detta. På hela trallen, på "resningen" och på skruvarna.

Om man läser mellan raderna på den där Beijer-instruktionen, så får jag intrycket att Cumura rör sig mycket mer än vanligt trallvirke. Men jag undrar på det där med "för korta skruvar". Är skruvarna så korta att gängorna dragits ur reglarna? Och varför går det inte att dra i skruvarna igen? Med en skruvtving så går det säkert att böja tillbaka brädorna.

Ett altandäck är inte en permanent konstruktion. Man få underhålla det hela tiden. Efterdra i skruvar, dra i extra skruvar där det rest sig. Det är helt normalt.
 
Det går säkert med en skruvtving, men hur kommer du åt att spänna den?

Min erfarenhet av trallskruv är att om du försöker skruva en krökt planka rak med skruven, så äter den sig bara in i plankan. Skulle kanske gå med något i stil med en montageskruv med stor platt skalle, och sedan köra i en trallskruv bredvid.
 
Sätter man inte plugg ovanför skallarna på såna där finbrädor? Så att skruven inte ska synas.
 
hempularen skrev:
Det går säkert med en skruvtving, men hur kommer du åt att spänna den?
Man lossar plankan intill.
 
Undrar vad det är för skruv, personligen är jag förtjust i Grabbers men de kostar en del så några får nästan hjärtslag når skruv till en altan hamnar på över 1000:- *ler lite*
Sen finns det lösningar med att skruva underifrån men det innebär ju att man får demontera hela däcket.

/Kent
 
Tackar för era svar.'
Återkommer med ev bild på trallen.

Bullen
 
Skruven vi pratar om var bara 50 lång har hört att det skall vara 75
på ett sådant golv med det träslaget.

Trallen är 9*5 meter 45m2

Bullen
 
Redigerat:
Prova att blöta upp, pressa ner och skruva om 1-2 brädor för att se om det löser problemet.
 
BullDoGs skrev:
Skruven vi pratar om var bara 50 lång har hört att det skall vara 75
på ett sådant golv med det träslaget.

Trallen är 9*5 meter 45m2

Bullen
Den är för kort golvet är väl minst 28 ?
 
Jag skruvade min 28mm-trall med 55 långa skruv. Om plankan absolut vill röra sig så äter sig skruvskallen ner i träet, den drar inte upp gängorna ur regeln. Men det är gran det, den här Cumuran är kanske starkare?

Sen undrar man ju hur många plankor det är som rest sig. Precis allihopa eller några enstaka?
 
Hmm, har jag köpt för korta (55 mm) skruv till min 28 mm trall?
 
Inte om det är vanlig tryckt trall.

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.