Hej, behöver lite tips på val av elradiator innan vi beger oss ut djungeln av val.
Flyttade i April in i ett hus från 78 med elradiatorer från byggnadsåret. Vissa fungerar andra inte.
I källaren renoverar vi nu det ena sovrummet och ska där byta ut de radiatorer som finns.
Det blir inte golvvärme.
Rummet har två ytterväggar och fyra långsmala fönster upptill, två på varje vägg. Tidigare satt det en radiator på varje yttervägg. Behövs det två eller finns det effektiva radiatorer så det räcker med ett?
Rummet är tolv kvadrat.
 
Se till att få elektronisk termostat. I övrigt kan du välja vilka element som helst. Alla kommer att dra lika mycket ström för samma värme.

Tillverkarna brukar rekommendera omkring 70 W / m² rumsyta. Det innebär att du bör ha minst 840 W i ditt källarrum. Ett eller två element är en smaksak, men deras sammanlagda effekt bör vara minst 840W.

Erik
 
Om du kör med 2 radiatorer så slipper du mer av kallraset, så två 500w.. En radiator funkar fast det kan upplevas lite kallare i rummet än om du har två. 800-1000w ska du sikta på, har du större effekt på radiatorn så sänker du snitttemperaturen på ytan och det kommer inte dra mer energi bara för att effekten är högre..

Elektronisk termostat är det enda kravet sedan är det väl fritt att välja vilken modell du vill
 
Avemo skrev:
Tillverkarna brukar rekommendera omkring 70 W / m² rumsyta.
Fast i källare kan man ofta gå ner mot 50% av effekten eftersom jorden isolerar mot den värsta kylan.
 
Okey, tack!
Det lutar antagligen åt ett element, det blir lättare att möblera rummet då. Var lite inne på om det fanns långsmala som går att sätta upptill under fönstrena för att underlätta just möbleringen.
Så här satt de gamla som nu har tagits bort.
IMG_9471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske kan IR-paneler vara något i källaren? De funkar som en infravärmare, dvs värmer upp ytan de träffar. En IR-panel i taket borde kunna ge ett varmare källargolv.

Jag har ingen erfarenhet av IR-paneler, har bara sett dem på arge snickarn. Kolla på Infraswed.se.
 
Adax Neo. Snygga elelement som finns i flera färger också.
 
Hur döljer man takvärme? Vi kan inte sätta innertak, vilket vi hade tänkt, det bygger ner för mycket och döljer både tilllufts ventil och fönster :( Taket är nu målat direkt på betongen istället.

Adax Neo verkar som ett bra alternativ, snygga färger och inte så stora.

Tack för det tipset!
 
Hejsan.
Jag har prövat takvärme, kan inte rekomendera detta. Blir väldigt kallt på golvet. Värmluft stiger. Om du har plats skulle jag rekomendera dig och köpa en luft/luft pump från jula. Blir billigare i längden, har en själv. Du kan göra allt själv och det bästa, det ger en behaglig värme. Dessutom är ac-en väldigt skönt att ha om det skulle bli tokvarmt.
/tack
 
Sätt elementen lågt så får du varma golv, sitter dom högt får du dålig cirkulation på luften och den tunga kalla luften kommer att ligga still på golvet. IR värme fungerar sådär, det är bättre med "vanliga" element. Och du kan inte ha för stor effekt på elementen ju större effekt dess bättre och ADAX är ett mycket bra fabrikat.
 
Jag ska inte på något sett vara dryg och komma med vad som är rätt och fel. men om man ska prata ekonomi och komfort så är en luft/luft pump bäst. Just ekonomi så slår det vilken el-radiator som helst. Julas ppump kostar 5000:-.Självklart ska man välja radiatoer efter hur mycket efekt/watt rummet kräver och antal fönster. Kan inte uträkningen för el men för vattenburen värme är det kvm gånger 50= den watt som rummet kräver. Borde vara något liknande för el-raddisar kan jag tänka
Nu ska ja sova.
God natt
/taCk
 
tack skrev:
Jag ska inte på något sett vara dryg och komma med vad som är rätt och fel. men om man ska prata ekonomi och komfort så är en luft/luft pump bäst. Just ekonomi så slår det vilken el-radiator som helst. Julas ppump kostar 5000:-.Självklart ska man välja radiatoer efter hur mycket efekt/watt rummet kräver och antal fönster. Kan inte uträkningen för el men för vattenburen värme är det kvm gånger 50= den watt som rummet kräver. Borde vara något liknande för el-raddisar kan jag tänka
Nu ska ja sova.
God natt
/taCk
Komfort?

Så du menar att JULAS L/L värmepump är ljudlös?

Inomhusbuller tror jag är en av de viktigaste "komfort"variablerna i hemmen här i det kylslagna Norden.
 
Malinpett skrev:
Hur döljer man takvärme? Vi kan inte sätta innertak, vilket vi hade tänkt, det bygger ner för mycket och döljer både tilllufts ventil och fönster :( Taket är nu målat direkt på betongen istället.
Aha, det såg jag inte på bilden. Då är det inget alternativ.

Luftvärmepump tror jag inte på och definitivt inte i ett sovrum på grund av ljudnivån. Kvaliteten på jula-pumpar har jag ingen erfarenhet av men jag skulle bli förvånad om dessa är tystare än mer erkända märken.Utöver det så är både inom- och utomhusdelarna allt annat än vackra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.