Hej, jag har läst några trådar om att gjuta betong på befintlig platta vilket verkar fullt möjligt om man "bara" slipar bort färgen, (från garagegolvet i mitt fall), och primar samt gjuter minst 50 mm.

Det jag funderar på är om det går att lägga frigolit på den befintliga plattan samt golvvärmeslang och armeringsmatta ovanpå det och gjuta ovanpå? Om det är möjligt, måste man fästa frigoliten i den befintliga plattan på något sätt? Om det fungerar skulle jag ju dessutom slippa momentet med att slipa och prima:)

Anledningen till att jag vill ha in isoleringen är att det är en gammal platta och jag tror att isoleringen under endast är 50-100 mm. Eller blir det bara massa jobb i onödan? Ska man acceptera värmeförlusten som ev. uppstår om man struntar i isoleringen?

Tack på förhand / Niklas
 
Hej igen,

jag har nu fått tipset att strunta i isoleringen och använda sig av EPS-cement isället. någon sam har erfarehet av gjuta sådan på en befintlig platta? Krävs samma förarbete, dvs slipa och prima? Samt hur mycket isolerar EPS-cementen? Måste jag då lägga värmeslingorna så ytligt som möjligt?

Vilka fackmän ska man prata med när det kommer till detta område, gjutning/isolering/golvvärme? förslag på entreprenörer i Bodenområdet mottages tacksamt.

mvh Niklas
många frågor och hoppas på några svar
 
eps blandas hela säckar per gång, då bruket hamnar i sista blandningen annars, vet inte hur det funkar med slingor i själva eps bruket, varför inte flyt-spackla in slingorna?, om du har frigolit i den befintliga grunden bör du nog undvika att lägga ett lager till då detta kan funktionen av två täta lager dvs fukten mellan lagrena kommer inte att ha någon stans att ta vägen, tänk även på att du måste spackla eller gjuta iaf då eps bryts ned relativt snabbt när det är oskyddat, jag skulle inte låta det stå mer än 3-4 dagar, 50mm eps ger nog inte så stor skillnad i isolervärde iaf,
 
Tack för svar! Aha, eps i sig kan alltså inte vara ytskikt...då är det nästan att utesluta för min del. Delen jag ska gjuta ovanpå har ett stort fall från o vid väggen till den andra på ca 10 cm. Jag tänkte låta den tunnaste gjutningen bli precis 5 cm och således 15 där det blir som djupast. Jag vill nämligen att det ska bygga så lågt som möjligt vid väggen och hade tänkt nöja mig med att bara måla den gjutna ytan, (rummet ska fungera som tvättstuga och hall/klädförvaring).

Bra att tänka på det du skriver om att undvika att skapa ett fuktproblem. - Tacksam för fler infallsvinklar-

Mvh Niklas
 
Hej
Hur gammal är kåken ?
Det normala när man gjuter med EPS är att man lägger en slipsats ovanpå och i den gjuter man in värmeslingorna.
Jag läste någonstans att 10 cm EPS har samma isolervärde som 5cm cellplast.
Fredrik
 
Hej,

Vi primade, lade ut värmeslingor och fyllde på med "flytspackel" i vårt hus för några år sedan. huset är från 64 och det har fungerat mycket bra! Dock använde vi oss inte av vattenburna slingor utan av el. Kan klart rekommendera det, men tror att det är bra att låta fackman komma och titta på det först för att bedömma. Kan tydligen skilja sig oerhört mycket beroende på kvalitet på bottenplatta, tjocklek samt marken under plattan.

Mvh Martin
 
Det finns väldigt många anledningar till att inte ha golvvärme på en gammal oisolerad plattta.
Googla lite på omvänd fuktvandring så ser du problemet.
 
Hej,

Fredrik - garaget, dvs plattan ifråga, är nog tillbyggd i slutet av 80 el. början av 90. jag har fått tag i den tidigare ägaren som kunde garantera att det var isolerat under plattan - tyvärr kom han ej i håg hur mycket...

Hur tjock måste denna slipsats vara, gäller 50 mm för denna också?

Ska goggla på omvänd fuktvandring - låter obehagligt!

Sundmalm - flytspackel hade nog varit fint, problemet är bara att det blir ca 1,5 kubikmeter vilket känns ogörligt.
 
D
Jag lade 10cm cellplast på plattan och gjöt sedan över med ca 7-8cm betong med 20mm golvvärmerör och armering. Cellplasten fästes inte på något sätt.

kallare1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kallare2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kallare3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lio
  • Laddar…
gör en gjutning för att få slätare golv med betong, lägg där efter slingor som du flytspacklar in, beroende på vad du tänkte använda utrymmet till så får du anpassa typen av flytspackel samt tjockleken, men fiber-flyt ca 30mm, är att rekomendera, om det skalla användas som tvättstuga och hall/klädförvaring.
 
Tack så mycket för alla svar!

DIY_freak - det var precis så som du gjort som jag tänkte göra från början. Men då jag har det lite knepigt med ett fall från "intet" till minus 10 cm och jag vill att det ska bygga så lite som möjligt på "intet-sidan" så blir det nästan omöjligt utan att bila eller fräsa bort betong från den gamla plattan.

Fredde O, vad blir fördelen med att använda flytspackel istället för att gjuta in rubbet i betongen direkt? (Problemet med din lösning för mig blir att betongen först bygger minimum 50 mm och sedan ytterligare 30 mm flytspackel).

Av informationen om eps-cementen man hittar i länken och filmer på youtube att döma så verkar den ju onekligen väldigt lätthanterlig och det är ju kanske inte allt för jobbigt att blanda 1,5 kubik själv i en tombola... Men då var det ju det där med att det tillkommer ytterligare skikt ovanpå... iofs bygger väl inte ett lager klinker så värst mycket men det blir ju lite merjobb jämfört med att bara måla betongen som jag hade tänkt ursprunligen.

Tack igen för alla svar / Niklas
 
Niklas75 skrev:
Men då var det ju det där med att det tillkommer ytterligare skikt ovanpå... iofs bygger väl inte ett lager klinker så värst mycket men det blir ju lite merjobb jämfört med att bara måla betongen som jag hade tänkt ursprunligen.

Tack igen för alla svar / Niklas
Är nästan helt säker på att du inte kan lägga klinker direkt på EPS, måste först flytspackla
 
Hej igen, nu har jag kommit så långt att jag fräst bort all färg, (vilket var ett j-a jobb), och hackat bort lite betong där gjutningen blir som tunnast.

Nya frågor:
1 ytan är ca 13 kvm , vilken typ av rör ska jag välja att lägga? Jag har 12, 16,17 och 20mm att välja på.
När jag testade med att lägga ut ett snöre och utgick från 20 mm rör med ca 20 cm mellanrum fick jag längden till ca 30 m. Förmodligen blir det lite längre om jag lägger 12 mm rör eftersom dessa måste? läggas tätare.

2 Ska jag försöka få armeringen i mitten av den pågjutna delen eller så nära ytan som möjligt, (utan att rören sticker upp såklart)?

3 När jag primat så måste jag jobba på golvet, (för att lägga ut armeringsmatta och rör), hur ska jag göra för att inte "förstöra" primern? Finns det någon primer i "sprayform" som kan kan applicera efter att jag armerat och lagt ut rören?

4 när betongen väl är på plats - hur håller jag den lagom fuktig på bästa sätt? vattna, plast, mattor eller vad?

Tacksam för svar / Niklas
 
HJÄLP!

kommer att lägga 17 mm rör, så den frågan är avklarad...
Armeringen försöker jag lägga i mitten, rätt eller fel vete tusan men så får det bli...

Men, det verkar inte finnas en människa i Boden som kan svara på vilken primer jag ska använda!?!?
På Beijers hävdar de att jag ska använda SikaCim betonglim, men när jag läser på flaskan och på sika:s hemsida så framgår det ju att detta är något som skall blandas i bruket om man gör egen betong?!?

Snälla, hjälp mig med vilken primer jag ska ha och hur den ska appliceras/användas. Ska den torka eller gjutas vått i vått etc. Jag får olika bud från alla jag pratar med...

I slutet av veckan kommer förmodligen betongbilen med SKB, (ska samköra med grannen som gjuter en hel garageplattta), och då måste det vara klart.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.