Thomas59
Suhagg skrev:
FS 56 RC-E lutar det åt. Går att bära utan sele. Rak bom och hela 1.72 lång. Det borde väl vara en fördel med rak bom om jag är lång? Kände på 130an och den känns lite väl stor för min grästrimmning. Kommer inte orka dra på sig en stor sele om jag ska putsa lite i 15min
Har sele till min 45:a och kör alltid med det. Tar 5 sek att tapå sig.

1.72 hmmm, jag skulle nog försökt hitta någon ännu längre om du är mer än 1,90 lång. Kan kännas ok om man bara torrkör (det gör min också som är 1.45 nånting) men sen då man kör igång känns den ändå kort. Be att få testa kanske.
 
Blev nog en missuppfattning i början av inläggen. FS55 har rak rigg och röjstyre, den är alltså lång, samma rör som FS56, fast med cykelstyre alltså.
FS45 är en kortare putstrimmer med böjd rigg.
 
Thomas59 skrev:
Har sele till min 45:a och kör alltid med det. Tar 5 sek att tapå sig.

1.72 hmmm, jag skulle nog försökt hitta någon ännu längre om du är mer än 1,90 lång. Kan kännas ok om man bara torrkör (det gör min också som är 1.45 nånting) men sen då man kör igång känns den ändå kort. Be att få testa kanske.
Jag kommer bygga om handtaget så jag kan ha det ca 15-20cm högre. Tyckte det kändes bra i butiken när jag prövade. Det är ju rak bom på denna också det måste väl vara en fördel emot din för oss som är långa? Stihl har ju även någon pröva på vecka då är man inte nöjd får man lämna tillbaka maskinen.
 
Nonkan skrev:
Blev nog en missuppfattning i början av inläggen. FS55 har rak rigg och röjstyre, den är alltså lång, samma rör som FS56, fast med cykelstyre alltså.
FS45 är en kortare putstrimmer med böjd rigg.
Nackdelen med cykelstyret är ju att man måste köra med sele. Denna 56a är ju lätt och går att köra utan om jag bara ska putsa i 15min. Vilken tror du blir bäst när man är lång?
 
Suhagg skrev:
Nackdelen med cykelstyret är ju att man måste köra med sele.
Jag skulle aldrig köra ens en kvadratmeter utan sele.
 
  • Gilla
Belaruz
  • Laddar…
Thomas59
Norrhyttan skrev:
Jag skulle aldrig köra ens en kvadratmeter utan sele.
Instämmer!
 
Full sele eller bara en rem över axeln?

Måste nog kolla lite mer vilken typ av maskin som passar bäst när man är lång. Rak bom eller vinklad?
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Full sele eller bara en rem över axeln?

Måste nog kolla lite mer vilken typ av maskin som passar bäst när man är lång. Rak bom eller vinklad?
Fullsele - funkar fint. Kanske rem också, har inte testat.
 
Suhagg skrev:
Full sele eller bara en rem över axeln?

Måste nog kolla lite mer vilken typ av maskin som passar bäst när man är lång. Rak bom eller vinklad?
Jag har kört båda, och skall du vara ute i mer än 20 minuter så är full sele oslagbart.
 
oobum skrev:
Jag har kört båda, och skall du vara ute i mer än 20 minuter så är full sele oslagbart.
Kan bara instämma! Varför bära runt sågen/trimmern i armarna när den kan hänga "på ryggen"? Selen tar ju bara några sekunder att "krypa i".
 
Alfredo skrev:
Kan bara instämma! Varför bära runt sågen/trimmern i armarna när den kan hänga "på ryggen"? Selen tar ju bara några sekunder att "krypa i".
Rätt för röjning men handlar det om trimning så blir det för oprecist med en sele.
 
Nimajneb skrev:
Rätt för röjning men handlar det om trimning så blir det för oprecist med en sele.
He, he... Jag antar att du och jag har olika precisionskrav vad gäller trimning... Sen förstår jag iofs inte varför precisionen blir sämre av en sele.
 
  • Gilla
S-foot
  • Laddar…
Med trimning menar jag när man klipper bort grässtrån runt träd, växter, fasader, staket etc och då vill jag iaf kunna sikta rätt med Max 0,5-1cm marginal, det upplever jag inte som helt lätt när man går o vaggar med en selburen röjsåg.:)
 
Nimajneb skrev:
Med trimning menar jag när man klipper bort grässtrån runt träd, växter, fasader, staket etc och då vill jag iaf kunna sikta rätt med Max 0,5-1cm marginal, det upplever jag inte som helt lätt när man går o vaggar med en selburen röjsåg.:)
Nej jag håller med om att man lätt trimmar lite oönskade saker med röjsågen men inte skulle då min precision öka om jag gav mig på att använda röjaren utan sele... ;)

Är det känsliga saker i närheten är nog inte röjsågen det optimala verktyget heller utan jag brukar köra med en liten handhållen laddbar Bosh av "frisörtrimmertyp", om ni fattar vad jag menar. Nackdelen är att man måste krypa runt på knä med denna.

Sen kan man väl alltid hävda att det rör sig om nödvändig gallring av sjuka exemplar när Husqvarnan råkat "äta" något olämpligt... :cool:

Men som alltid är väl rätt verktyg till rätt jobb det bästa så man får väl skaffa sig någon liten bra laddbar trimmer för "mellanuppgifterna". Ett verktyg/redskap till kan ju aldrig vara fel...:D
 
Alfredo skrev:
Nej jag håller med om att man lätt trimmar lite oönskade saker med röjsågen men inte skulle då min precision öka om jag gav mig på att använda röjaren utan sele... ;)

Är det känsliga saker i närheten är nog inte röjsågen det optimala verktyget heller utan jag brukar köra med en liten handhållen laddbar Bosh av "frisörtrimmertyp", om ni fattar vad jag menar. Nackdelen är att man måste krypa runt på knä med denna.

Sen kan man väl alltid hävda att det rör sig om nödvändig gallring av sjuka exemplar när Husqvarnan råkat "äta" något olämpligt... :cool:

Men som alltid är väl rätt verktyg till rätt jobb det bästa så man får väl skaffa sig någon liten bra laddbar trimmer för "mellanuppgifterna". Ett verktyg/redskap till kan ju aldrig vara fel...:D
Vem har sagt att det räcker med två, räknar man med din frisörtrimmer har vi 4, röjsåg, eltrimmer, batteritrimmer och frisörstrimmer.... Finns säkert något annat åxå i arsenalen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.