Köpte som sagt ett hus 2009 och nu upptäcker vi att altangolvet (trallen) som den tidigare ägaren satt upp tidigt 2009. det har liksom börjat att resa sig och det pga för korta trallskruvar.Gär ej att få ner det nu med långa skruv iomed det har ändrat form
Skall också säga att det är ett Cumura trä och det är som sagt ej billigt att köpa så jag undrar om detta kan räknas som ett dolt fel?:eek:

Mvh Bullen:D
 
harry73
Kan man inte belasta den med marksten och testa om den sätter sig igen?
 
Om resningen beror på att trät torkar så pröva att fukta det igen och lägg på belastning som harry73 föreslår och byt skruv.

Nu har jag inte en aning om vad cumura kostar, men jag har svårt att tro att det är värt processen för ett dolt fel.
 
Ja det skulle kunna vara ett dolt fel lite beroende på omständigheterna runtomkring.

Finns det en säljaransvarsförsäkring (försäkring mot dolt fel) så är det bara att anmäla och argumentera för er rätt. Finns det ingen sådan hade jag åtminstone försökt rikta ett krav mot säljaren men är tveksam om jag verkligen processat för nåt sånt om säljaren står på sig
 
P
Men räknas inte trallen till ett "tillbehör" till huset och därmed faller utanför detta med dolda fel.
Sen är det väl inte så dolt.. Det hade gått att ta upp en skruv och kontrollera.....
 
Men snälla nån.. dolda fel hysteri 2012
 
Jag tycker (som lekman) att det låter som ett skapligt case för dolt fel.

Men en sak som skulle kunna spräcka det är om det finns andra synliga tecken på att uteplatsen är felbyggd. Det skulle kunna innebära att du borde gjort en fördjupad undersökning. Om sedan ens en fördjupad undersökning skulle kommit på tanken att kolla skruvlängden kan man säkert diskutera.

TheStills" skulle kunna ha en poäng med det där om tillbehör till huset. Också värt att kolla.
 
TheStills skrev:
Men räknas inte trallen till ett "tillbehör" till huset och därmed faller utanför detta med dolda fel.
Sen är det väl inte så dolt.. Det hade gått att ta upp en skruv och kontrollera.....
Finns ingen friskrivning i jordabalken för tillbehör däremot finns det ofta den friskrivningen i överlåtelsebesiktningen och de flesta försäkringar. Däremot är säljarens ansvar densamma.

En riktigt fin altan tex i cumaru kan lätt kosta ca 120-200 000 kr så det är inte alltid dolda fel är en hysteri. I detta fall kan det vara ett dyrare fel än ett felaktigt badrum.

Att som köpare vara nödgad att ta upp skruv för att undersöka altan skulle jag säga är tveksamt om inte nästan på klar hand ej nödvändigt. Förutsatt att inget antyder att det inte är korrekt utfört
 
Spelar det roll om det är snickare eller säljaren själv som byggt den?
 
S
vad säger att skruven är för korta? har du mätt drm?
 
jkarlberg skrev:
Spelar det roll om det är snickare eller säljaren själv som byggt den?
Enligt jordabalken gör det inte någon skillnad förutom att det kan påverka vissa omständigheter för vad köparen bör ha förväntat sig.

Däremot kan det vara så att det finns möjlighet att reklamera gentemot byggaren
 
kinglolle skrev:
Enligt jordabalken gör det inte någon skillnad förutom att det kan påverka vissa omständigheter för vad köparen bör ha förväntat sig.

Däremot kan det vara så att det finns möjlighet att reklamera gentemot byggaren
Då kan man alltså förvänta sig att allt inte är rätt utfört i ett hus om säljaren är lekman..

Är ju helt vansinnigt om man ska förvänta sig att alla ombyggnationer är perfekt gjorda..

Att hävda dolda fel på en altan tycker jag är att utnyttja lagen på fel sätt( om det nu finns reglerat i lagen) oavsett vad den kostar..

Hur långa skruv har du idag på trallen?
 
Allt är ju relativt, för oss vanliga med 40 kvm tryckt trall så kommer ju aldrig någon tjaffsa om att den är felbyggd, dolt fel.

Men om trallen kostar som ett bättre badrum varför skulle man då inte processa?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Nimajneb skrev:
Det finns ju lite råd om läggning och skötsel av trallen som kostar ung 500 per m2.
[länk]

Om man utgår från detta, vad avviker i montering o skötsel?
Ja, det var ju utförligt.

En bild på TS trall vore intressant, samt mått på använd skruv.

Får man ens skruva ut en skruv på visning/besiktning? Man måste ju säkert dra ut ett tiotal för att säkerställa att det är rätt/fel längd.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.