vedmannen skrev:
Du har ju en i laddomaten.
sant skyller på en tankevurpa :/

håller just i detta nu o tömmer tankarna, ska ut o koppla bort dom om en stund..
 
förresten för att undvika själv cirkulation så skulle man väl kunna montera en backventil på expansionsledningen mellan stigarröret och avluftningen eller?
 
Va ska det bli självcirkulation för....!!?
 
knekten skrev:
Va ska det bli självcirkulation för....!!?
ja jag vet inte. de va nån som skrev att de kunde bli de, själv har jag ingen anning..
 
När pannan är kall och tanken varm så stiger det varmt vatten från tanken till expansionsledningen, svalnar av, sjunker neråt i exp.ledn.

Voilá självcirkulation!

Men det är ju klart att det fungerar som du har ritat, dock räcker det med 22mm rör till exp.ledn. och om röret från tanktoppen bara är för luftens skull så borde det väl räcka fint med bromsrörsdimension?

Säkerhetsventil behöver du bara ha om exp.ledningen är utsatt för frysrisk.
 
blackadder skrev:
När pannan är kall och tanken varm så stiger det varmt vatten från tanken till expansionsledningen, svalnar av, sjunker neråt i exp.ledn.

Voilá självcirkulation!
Jaja sluta trolla...du får väl istället isolera exkärlet noga om du är rädd för värmeförlust.
 
Redigerat:
knekten skrev:
Jaja sluta trolla...du får väl isolera exkärlet noga om du är rädd för värmeförlust.
kommer isolera kärlet med 200mm isolering dvs samma som tanken..
 
knekten skrev:
Jaja sluta trolla...du får väl istället isolera exkärlet noga om du är rädd för värmeförlust.
???
 
blackadder skrev:
???
Anslut exp kallt då...slipper du skicka upp hetvatten till kärlet överhuvtaget.
 
Jag ska inte koppla något överhuvudtaget.

Jag undrade bara om det inte hade varit bättre att koppla exp.ledningen rakt på tanken för att slippa dra ett rör extra.

Men jag ska lyda ditt råd och sluta trolla. Ursäkta om jag har kapat tråden.
 
blackadder skrev:
Jag ska inte koppla något överhuvudtaget.

Jag undrade bara om det inte hade varit bättre att koppla exp.ledningen rakt på tanken för att slippa dra ett rör extra.

Men jag ska lyda ditt råd och sluta trolla. Ursäkta om jag har kapat tråden.
du behöver inte ursäkta nå. de finns så många sätt att koppla på o de en tycker är de bästa tycker säkert nån annan är skräp
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
kan man byta namn på tråden tro? förövrigt så möttes jag av ett översvämmat pannrum/föråd/garage i morse när jag skulle ut o fortsätta med pannrummet. de är nya överaskningar nästan jämt ;-)
 
20120627_194452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
expansionskärlet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vattenläcka 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vattenläcka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o så lite bilder. har kastat in fläktar o avfuktare i hela garaget/pannrummet idag, har även lyckats fått ut gamla viadrusen o acktankarna ligger nerpackade o väntar på sin nya ägare. så imorgon ska jag bygga ett regelverk till nya tanken o försöka få in den o isolera de som bör isoleras innan inkoppling, sen blir de att gjuta en sula till pannan på tisdag om allt går som de ska..
 
vad va det som läckte då?
 
en gardena koppling på vattenkranen till den provisoriska inkopplingen av vvb. den har suttit sen i tisdags så jag trodde de va lugnt, men icke.. de va ca 20mm vatten i hela garaget o pannrum o förådet. en yta på ca 60kvm.. hädan efter stänger jag kranen :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.