Hej.
Håller på att köpa in en grunduppsättning verktyg till mitt kommande husbygge som dras igång i augusti.

Har inhandlat alla de verktyg jag tror mig behöva frånset en gersåg som jag inte kan bestämma mig för vilken.
Hur ska man tänka?
Jag har köpt nästan alla övriga verktyg från Dewalt, men funderar på om man ska överväga en biltema gersåg istället för att hålla nere verktygskostnaden, är det tex motiverat att köpa en billig dewalt jämfört med en biltema såg?
Kommer vara för att kapa ytterpanelen på huset då övriga bräder kommer färdigkapade, när det är klart så kommer jag högst troligt inte ha någon större glädje av sågen.
 
Mikael_L
Billigast jag kan rekommendera är en Metabo KGS216 från Bauhaus för 1700:-
http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html
Nu har Metabo nyligen hottat upp utseendet, jag hoppas dom inte har sabbat den för priset utmärkta kvalitén samtidigt.

Den är min rekommendation upp till dryga 3000:- prisklass.
Efter det övergår min tips till Bosch GCM8S Eller GCM 8SJ (blåa). Den med J är lite bättre, och har bl.a. mjukstart av motorn.
Dessa brukar med viss regelbundenhet dyka upp som kampanjer här och där. Jag undrar ifall inte Beijer har drive på GCM8S + stativ just nu.

Båda dessa skulle jag gärna bygga ett helt hus med, men jag själv undviker Biltema, ÖoB, och Meec från Jula m.fl. för en för husbygget så viktig maskin.
 
Redigerat:
Jag tror K-Rauta har DeWalt DW777 för 2995:-
 
Precis som Mikael_L skriver så har Beijer kampanjerbjudande på Boschsågen med tillhörande stativ:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_SimplePage.aspx?id=110695
för 3995:- vilket jag tycker verkar vara mycket prisvärt. Ett bra stativ känns nästan som halva sågen när man ska gera smidigt.

Själv kör jag med Metabos 216 Plus-modell som tidigare såldes på http://www.toolstop.co.uk för knappt 4K inkl. stativ, den är jag mycket nöjd med så Metabos kan jag också rekommendera.
Toolstop hade tidigare ett riktigt bra erbjudande på DeWalt 717XPS inkl. stativ, fast då blir det en god bit utanför din budget. "I'm just saying"... :D
 
Stefan N skrev:
Jag tror K-Rauta har DeWalt DW777 för 2995:-
Den finns på Toolab för 2590kr, så det är den eller biltema sågen jag står och väljer mellan.
Känns dock poänglöst att köpa en gersåg för 4-5000kr när nästan hela huset kommer färdigsågat i rätt mått, kan nästan köpa en vanlig fogsvans och göra resterande bitar.

Byggde ju hela sommarstugan med en från jem&fix för 700kr men den är helt slut nu så den kan jag inte bruka mer.
 
LilleNo skrev:
Precis som Mikael_L skriver så har Beijer kampanjerbjudande på Boschsågen med tillhörande stativ:
[länk]
för 3995:- vilket jag tycker verkar vara mycket prisvärt. Ett bra stativ känns nästan som halva sågen när man ska gera smidigt.

Själv kör jag med Metabos 216 Plus-modell som tidigare såldes på [länk] för knappt 4K inkl. stativ, den är jag mycket nöjd med så Metabos kan jag också rekommendera.
Toolstop hade tidigare ett riktigt bra erbjudande på DeWalt 717XPS inkl. stativ, fast då blir det en god bit utanför din budget. "I'm just saying"... :D
Kan någon just förklara hur en såg för 4000kr sågar bättre än en för 1000kr?
För 4000kr kan jag åka taxi 40 gånger ner till materialleverantören och be dem såga av brädan åt mig så lite motivering vore roligt.
 
Pumba skrev:
Kan någon just förklara hur en såg för 4000kr sågar bättre än en för 1000kr?
För 4000kr kan jag åka taxi 40 gånger ner till materialleverantören och be dem såga av brädan åt mig så lite motivering vore roligt.
Pumba skrev:
Byggde ju hela sommarstugan med en från jem&fix för 700kr men den är helt slut nu så den kan jag inte bruka mer.
Jag tycker att du besvarar den frågan ganska bra själv, fast du kanske gillar att åka taxi ist för att göra jobbet...;)
Nåväl, de förslag jag gav var inkl. stativ och detta motiverade jag i mitt tycke tydligt.

F ö om du överväger att kapa all ytterpanel med en fogsvans för att spara några tusenlappar så förstår jag inte hur du värderar din tid, med en gersåg + bra stativ så gör du jobbet på en bråkdel av tiden. Jag undrar just hur många timmar det kan diffa mellan de två alternativen och hur mycket pengar man faktiskt kan _spara_ på att använda ordentliga verktyg, förutsatt att man drar in arbetsinkomst på tidsvinsten (går till jobbet). Jaja, each to his own...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har en från ÖoB, med något roligt namn, black-line var det kanske.
Sen har jag en Makita.

Den från ÖoB fixar alltså inte vinklarna rätt, jag har kört en del, men det blir alltid lite fel. Inte mer fel än om jag använder fogsvans. Men när jag kör på Makitan blir det alltid helt perfekt. Det är en otrolig känsla.
Men jag är däremot förvånad över snittytans kvalitet på den från ÖoB, och jag har ändå inte bytt klingan till någon bättre.

OK, är det bara till nåt altanbygge och kanske staket runt tomten och lite annat småfix så är det kanske svårt att motivera en dyr finsåg.
Men ett helt husbygge. OK, nu påstår du att du inte kommer behöva kapa så mycket. Jag tror du kommer kapa betydligt mer än du tror, men du har ändå en poäng.

Och håller man på med att bygga hus så vill det till att vissa saker är pålitliga.
Det duger inte att viktiga verktyg går sönder en lördag kl 14 precis när man har raggat ihop några kompisar till hjälp under hela helgen.
Jag själv hade först en billig skräpig handcirkelsåg, och när jag i panik kvällen innan betongen till garageplattan skulle anlända och jag behövde klyva upp några reglar i smala remsor och insåg att den sågen inte orkar hålla fast klingan när det börjar gå tungt - det var inte roligt.
Och min billiga spikpistol la plötsligt av en dag.
Tänk vad tur att det inte hände 4 dagar tidigare då jag ordnat med hjälp så jag skulle få råspont på hela taket till huset. Tänk om vi hade blivit stående där, utan vanlig spik, bara bandad, och en trasig spikpistol.
Jag hade sprängt något.

edit:
Men jag har lagt mina två förslag.
Skulle jag behöva köpa en idag skulle jag välja en av dessa. Att spara en 500-1000 för och välja en från Biltema istället för Metabon ... Nej det skulle jag inte göra. Att lägga dessa extra pengar irriterar bara en gång, istället för att bli återkommande irriterad i lång tid framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
LilleNo skrev:
Jag tycker att du besvarar den frågan ganska bra själv, fast du kanske gillar att åka taxi ist för att göra jobbet...;)
Nåväl, de förslag jag gav var inkl. stativ och detta motiverade jag i mitt tycke tydligt.
Jo men motivering till varför sågen är bra, inte att det ingår ett stativ och att den är prisvärd, varför är den det?
Vill ju veta vad det är som gör att jag just ska välja den sågen.
Vad är det som gör att sågen är så mycket bättre till ändamålet?
 
Mikael_L skrev:
Jag har en från ÖoB, med något roligt namn, black-line var det kanske.
Sen har jag en Makita.

Den från ÖoB fixar alltså inte vinklarna rätt, jag har kört en del, men det blir alltid lite fel. Inte mer fel än om jag använder fogsvans. Men när jag kör på Makitan blir det alltid helt perfekt. Det är en otrolig känsla.
Men jag är däremot förvånad över snittytans kvalitet på den från ÖoB, och jag har ändå inte bytt klingan till någon bättre.

OK, är det bara till nåt altanbygge och kanske staket runt tomten och lite annat småfix så är det kanske svårt att motivera en dyr finsåg.
Men ett helt husbygge. OK, nu påstår du att du inte kommer behöva kapa så mycket. Jag tror du kommer kapa betydligt mer än du tror, men du har ändå en poäng.

Och håller man på med att bygga hus så vill det till att vissa saker är pålitliga.
Det duger inte att viktiga verktyg går sönder en lördag kl 14 precis när man har raggat ihop några kompisar till hjälp under hela helgen.
Jag själv hade först en billig skräpig handcirkelsåg, och när jag i panik kvällen innan betongen till garageplattan skulle anlända och jag behövde klyva upp några reglar i smala remsor och insåg att den sågen inte orkar hålla fast klingan när det börjar gå tungt - det var inte roligt.
Och min billiga spikpistol la plötsligt av en dag.
Tänk vad tur att det inte hände 4 dagar tidigare då jag ordnat med hjälp så jag skulle få råspont på hela taket till huset. Tänk om vi hade blivit stående där, utan vanlig spik, bara bandad, och en trasig spikpistol.
Jag hade sprängt något.
Precis så här menade jag med motivering, jag vill ju alltså veta varför det är lönt att lägga de extra pengarna på just en specifik såg, har köpt som sagt Dewalt på alla andra maskiner och nu hade toolab erbjudande på en Dewalt maskin för 2595kr.

Men ska jag köpa en dyrare maskin så vill jag veta vad det är som gör den så bra, inte att det är ett bra pris och att någon tycker den är bra, säger ju inte mig något då jag tycker 4000kr är i dyraste laget.

Bygger ju inte själv utan det är en byggfirma som är där med, så skulle det knipa så har ju dem troligen verktyg med sig.
 
Du kanske ska svara på frågan själv beträffande dina tidigare dewalt maskiner, det måste ju funnits en anledning till att du inte valde biltema eller rusta även då.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Du kanske ska svara på frågan själv beträffande dina tidigare dewalt maskiner, det måste ju funnits en anledning till att du inte valde biltema eller rusta även då.
Jag köpte dem förra veckan, anledningen var att jag fick ett bra pris på att köpa flera maskiner så det blev ju inte så dyrt, men gersågen får jag inte fatt i till rätt pris, och då har flera sagt att den på biltema är bra och gör det den ska.

Men samtidigt så byggde vi sommarstugan med en billig såg utan att ha några direkta problem med detta.
Därför var ju frågan ställd som den var.

Men sen får jag en massa tips om olika maskiner, men jag vill ju då veta vad det är som gör dem bättre för att betala så mycket mer, jag ska ju såga brädor och en liten motivering till varför en maskin har det där lilla extra för ändamålet tycker jag är bra, det gör ju det enklare att välja om jag vet varför den är bra.
 
Redigerat:
Eftersom du har så pass stor erfarenhet sedan tidigare byggen och själv valt att köpa kvalitetsmaskiner framför billigaste kinesmodellerna, samt har tidigare erfarenhet av skräpmaskiner. Så förutsatte jag att du kunde lägga ihop ett & annat själv (misstag?).
Som det står nu tycker jag närmast att du är otacksam för de råd jag gett, du ställer ju knappast specifika följdfrågor utan raljerar snarare över 4K kontra 1K på Biltema (du vet nog bättre än så). Trist attityd IMO.

Men här har du:

Metabosågen jag valde erbjöd en massa saker som jag värderade såsom: dubbelgering & dubbellutning, förbättrat spånutsåg, stabil konstruktion och sist men inte minst ett bra pris tillsammans med en bra sågbänk. Inget av detta kunde jag få med någon annan såg när jag letade & frågade runt här.

Boschsågen (GCM8) är vida omtalad i trådar här på forumet och flera rävar här har mycket god erfarenhet av den och brukar ranka den som en toppsåg för pengarna. Att den nu säljs tillsammans med ett stativ till ännu bättre pris gör inte saken sämre.

Så...
 
LilleNo skrev:
Eftersom du har så pass stor erfarenhet sedan tidigare byggen och själv valt att köpa kvalitetsmaskiner framför billigaste kinesmodellerna, samt har tidigare erfarenhet av skräpmaskiner. Så förutsatte jag att du kunde lägga ihop ett & annat själv (misstag?).
Som det står nu tycker jag närmast att du är otacksam för de råd jag gett, du ställer ju knappast specifika följdfrågor utan raljerar snarare över 4K kontra 1K på Biltema (du vet nog bättre än så). Trist attityd IMO.

Men här har du:

Metabosågen jag valde erbjöd en massa saker som jag värderade såsom: dubbelgering & dubbellutning, förbättrat spånutsåg, stabil konstruktion och sist men inte minst ett bra pris tillsammans med en bra sågbänk. Inget av detta kunde jag få med någon annan såg när jag letade & frågade runt här.

Boschsågen (GCM8) är vida omtalad i trådar här på forumet och flera rävar här har mycket god erfarenhet av den och brukar ranka den som en toppsåg för pengarna. Att den nu säljs tillsammans med ett stativ till ännu bättre pris gör inte saken sämre.

Så...
Det var inte på nått vis menat att låta sur eller otrevlig på nått vis.
men eftersom jag kollar på 2 olika sågar som jag varit ute och kollat på men får tips om ett helt annat märke så vill jag ju gärna veta varför den är bättre?
Jag tyckte Dewaltsågen för 2595kr verkade toppenbra, men om jag ska överväga någon annan såg vill jag ju veta vad det är som gör den så speciel, jag har personligen ingen erfarenhet av de märken du anger, den närmsta erfarenheten jag har av bosch är min krånglande diskmaskin.
 
peternicklas
Jag har själv byggt mycket och började med verktyg från Rusta. Efterhand som de gick sönder eller de inte fungerade som jag ville så är nu samtliga maskiner utbytta till DeWalt eller Festool. Att man inte satsade på DeWalt från början men man var dumsnål och trodde det skulle gå. En cirkelsåg från Rusta bytades 3 gånger innan en Festool sänksåg fick ersätta den. Bra maskiner gör mer än halva arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.