Hej,
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha kapat Pax garderober nertill på sockeln?
Jag har 235 cm i takhöjd och funderar på att kapa sockeln på 236 cm höga pax garderober. Är det något man inte bör göra eller funkar det bra? Vad bör man tänka på? Hur går man tillväga?
Jag undrar även om det spelar någon roll om man köper skjutdörrar eller gångjärnsdörrar map att man kapar socklarna? Vilket är bästa alternativet?

Funderar och funderar men det skulle bli lättare att höra från andra som har varit i samma situation.
Tacksam för svar!

/Anna
 
Tänk på att garderoben måste gå att resa upp i rummet. Med 235 i takhöjd tror jag inte att du kan ha högre garderob än 225.
 
  • Gilla
Jeaohl
  • Laddar…
Står i beskrivningen hur högt man måste ha för att resa dem.
 
Man kan bygga dom stående vilket jag gjort
 
Man behöver inte resa dom, vi byggde på plats.
 
Att kapa socklarna ett par cm går bra och är inte så avancerat. Använd fintandade sågblad och kantstöd. Eftersom du bara påverkar sockeln så kan du välja dörr eller skjutdörr efter behag. Montera garderoberna stående på plats och sätt en liten kantlist runt dem mot taket så ser det riktigt sobert ut.
 
Det går nog bra. Kolla att det är en massiv spånskiva först. En del av Ikeas stommar har bara spånskiva i kanten och papp a la bikupa invändigt. Inte så stadigt om man sågar bort spånet på en sida.
 
Jag kapade några pax-garderober för något år sedan, och det var inga problem alls.

Skall du ha dörrar på bör du försöka ha någon cm kvar till både tak och golv så att inte dörrarna tar i om de sitter lite snett. Sedan kanske det kan vara bra att undvika att ha dörrarna en "tåhöjd" över golvet. Att få tån klämd mellan golv och dörr är nog inte så skönt.

Om du har tänkt skjutdörrar bör du kontrollera hur de skall monteras, jag vill minnas att de moteras "ovanpå" garderoben.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Köpte några sådana för några vekcor sedan. Vi borrade ett par nya hål för upphängning av saker, det tog "hela vägen" så att säga. Dessutom väger PAX bly, så nog är det massiv spånskiva (av något slag) alltid.

Vi har 239 i takhöjd och det gick smärtfritt att montera 236-garderoberna mha den stående beskrivningen, så du klarar dig om du kapar av "diffen". Man måste dock vara två personer, är man inte väldigt långa (över 190 cm) bör man ha tillgång till pall.
 
kalubah: Det är bara de "tjockare" skivorna som är så (40-50mm) de tunnare ~20mm är spånskiva.

Jag har själv monterat ihog ~10 PAX-stommar nyligen, alla har jag monterat stående (jag började med tre stående inne i ett trångt utrymme, sen fortsatte jag med det).

Tänk på att om man kapar dem i nedankant så behöver du även kapa "fotlisten" och du tappar möjligheten att använda justerskruvarna.
 
Pepparkaka skrev:
Om du har tänkt skjutdörrar bör du kontrollera hur de skall monteras, jag vill minnas att de moteras "ovanpå" garderoben.
Ja, det gör dom om dom inte har gjort om monteringen de sista månaderna. Man ska dessutom montera dit en plastdetalj på ovansidan så man måste ha några cm tillgodo för att få in fingrarna mellan garderob och tak.
 
Jag monterade mina 236 garderober med 239 i takhöjd så du kan montera dem stående.... Men då skall ni hällt vara 2 gubbar.... Skulle jag ge ett tips ta av någon cm i taget på första garderoben eller ena sidan av garderoben för att ha den som mall för de andra garderoberna när du sågar till.... Så får du lite spill och bra passform
Lycka till

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
 
peternicklas
Jag kapade mina med en sänksåg. Kunde inte se att de var kapade efteråt. Materialet är spånskiva rätt igenom.
 
13th Marine:
"Stuva" serien är uppbyggda av papp och de är nog runt 20mm tjocka. Men det verkar ju i vilket fall inte som "Pax" skulle vara något problem.
 
Jag valde att kapa mina Pax i överkant istället. Använde sänksåg, skena och utnyttjade de bortkapade överdelarna som borrmall. Monteringen gjordes stående och det var omöjligt att se att de var kapade. Byggde sen in med tak- och golvlist,

Ytterligare ett tips - jag köpte 2-3000 vita "platstpluppar" på Theofils och täckte alla outnyttjade hål invändigt. Kanske överkurs, men det kändes mera som Kvänum än IKEA :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.