Att jämföra en gammal järnvägsslipers som är impregnerad med Kreosot kontra en trallbräda som är tryckimpregnerad med miljövänliga medel är ju lite till att ta i... ;)
 
Norrlandatrall är bara ett produktnamn, mycket möjligt är det producerat i Norrland. Bästa trallvirket fås från senvuxen fur med täta årsringar. De är lättast att hitta i Norrland, men kanske även finnas i Småland, från någon tätvuxen skog på mager jord som aldrig har gallrats.
 
Tall från norra Sverige är generellt sett mjukare än den som kommer från södra Sverige. Beror främst på att sommarveden i stammen är tunnare vilket leder till ett virke med lägre densitet och därmed mjukare.
Om detta har en praktisk betydelse för ett trallbygge är dock tveksamt.

För den som vill förkovra sig på nätet så funkar tex träguiden.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1080&contextPage=4962
 
Fick vår laddning "Norrlandstrall" från Korgsberga byggprodukter idag och efter att ha inspekterat är det i min mening inte det, utan helt vanlig trall. Oerhört besviken när man förväntat sig (och betalat) för Norrlandstrall. Var inte och tittade innan eftersom det är ett par mil bort men den lokala bygghandeln Fellersons här i Växjö har norrlandstrall så tänkte det var samma.

Kan säga att skillnaden är enorm utseendemässigt, årsringarna på norrlandstrallen är utåt kanterna så tunna att de inte kan urskiljas vilket gör att brädorna är mer enhetliga medan den vi fått har kanske 1-3 mm breda ringar. Kvisten på norrlandtrallen är också den mycket mindre, små runda kvistar lite här och där, medan den vi har fått har kvist-"blaffor" som täcker hela brädorna och gropar där vissa kvistar suttit.

Till sist är ytan på norrlandstrallen mycket slätare, den vi fått känns ringarna och det mjuka trät har på vissa ställen "fläkts" upp vid hyvlingen. Så nog f-n är det skillnad. Att vi inte köpte på Felleson som då har riktig norrlandstrall beror på priset då Fellerson ligger 20% högre, vilket jag nu förstår...och nu har man alltså istället fått Byggmax-trall fast dyrare.

Sen om det egentligen har någon betydelse då det ju bara är ett trädäck, tja det är en sak, men det är synd att "varumärket" norrlandstrall bevisligen missbrukas.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Att jämföra en gammal järnvägsslipers som är impregnerad med Kreosot kontra en trallbräda som är tryckimpregnerad med miljövänliga medel är ju lite till att ta i... ;)
Absolut en anings överdrift, bara menat som exempel...
"Miljövänliga medel" är ju för övrigt lite till att ta i det med;-)
 
twallsten skrev:
Fick vår laddning "Norrlandstrall" från Korgsberga byggprodukter idag och efter att ha inspekterat är det i min mening inte det, utan helt vanlig trall. Oerhört besviken när man förväntat sig (och betalat) för Norrlandstrall. Var inte och tittade innan eftersom det är ett par mil bort men den lokala bygghandeln Fellersons här i Växjö har norrlandstrall så tänkte det var samma.

Kan säga att skillnaden är enorm utseendemässigt, årsringarna på norrlandstrallen är utåt kanterna så tunna att de inte kan urskiljas vilket gör att brädorna är mer enhetliga medan den vi fått har kanske 1-3 mm breda ringar. Kvisten på norrlandtrallen är också den mycket mindre, små runda kvistar lite här och där, medan den vi har fått har kvist-"blaffor" som täcker hela brädorna och gropar där vissa kvistar suttit.

Till sist är ytan på norrlandstrallen mycket slätare, den vi fått känns ringarna och det mjuka trät har på vissa ställen "fläkts" upp vid hyvlingen. Så nog f-n är det skillnad. Att vi inte köpte på Felleson som då har riktig norrlandstrall beror på priset då Fellerson ligger 20% högre, vilket jag nu förstår...och nu har man alltså istället fått Byggmax-trall fast dyrare.

Sen om det egentligen har någon betydelse då det ju bara är ett trädäck, tja det är en sak, men det är synd att "varumärket" norrlandstrall bevisligen missbrukas.
Lämna tillbaka skiten?
 
Om jag orkar, fick de 600m jag köpt levererat med bil, får se vad de säger imorgon
 
twallsten skrev:
Om jag orkar, fick de 600m jag köpt levererat med bil, får se vad de säger imorgon
Be dom hämta :) dom har levererat något du ej beställt :D (tycker jag)
 
Korvgubbe
Fast vad har han egentligen beställt? "Norrlandstrall" är ett väldigt vagt begrepp och jag tror inte det finns definierat vad det riktigt är. Borde inte all trall från Norrland vara "norrlandstrall", oavsett kvalitet?
 
Skulle kontaktat dem utifrån att du fått något som du är missnöjd med och be dem om en förklaring vad som skiljer din levererade "norrlandstrall" från deras vanliga trall, om de har någon. Gärna att de på plats redogör för skillnaden eller att du på plats hos dem kan få se det och utifrån det bedöma vad som levererats till dig.
Som jag skrev tidigare har jag aldrig sett norrlandstrall och det verkar inte vara en specificerad produkt, eller finns det något som säger hur den ska se ut? Bara för att den kommer från Norrland betyder ju inte att den har en annan kvalitetsnivå, utan borde då specas utifrån tätheten på årsringarna om det är vad som eftersträvas.
 
AndersS skrev:
Skulle kontaktat dem utifrån att du fått något som du är missnöjd med och be dem om en förklaring vad som skiljer din levererade "norrlandstrall" från deras vanliga trall, om de har någon. Gärna att de på plats redogör för skillnaden eller att du på plats hos dem kan få se det och utifrån det bedöma vad som levererats till dig.
Som jag skrev tidigare har jag aldrig sett norrlandstrall och det verkar inte vara en specificerad produkt, eller finns det något som säger hur den ska se ut? Bara för att den kommer från Norrland betyder ju inte att den har en annan kvalitetsnivå, utan borde då specas utifrån tätheten på årsringarna om det är vad som eftersträvas.
Hej anders.
Kolla.min tråd så ser du skillnaden.....
Mvh
estwing
 
estwing skrev:
Hej anders.
Kolla.min tråd så ser du skillnaden.....
Mvh
estwing
Jag har läst den. Men finns det någon mera tydlig definition på hur "norrlandstrall" ska vara beskaffad liknande klassificering av virke? Firman kan ju säga att den här trallen är tryckt av fur som kommer från Norrland.
Har släktingar med finsnickeriverksamheter och det pratar om norrlandsväxt fur med täta årsringar (ej tryckt virke), men enligt dem finns ingen speciell virkesklass. Även de ondgör sig över att detta virket idag är av sämre kvalite än det som de kunde köpa längre tillbaka.
 
AndersS skrev:
Jag har läst den. Men finns det någon mera tydlig definition på hur "norrlandstrall" ska vara beskaffad liknande klassificering av virke? Firman kan ju säga att den här trallen är tryckt av fur som kommer från Norrland.
Har släktingar med finsnickeriverksamheter och det pratar om norrlandsväxt fur med täta årsringar (ej tryckt virke), men enligt dem finns ingen speciell virkesklass. Även de ondgör sig över att detta virket idag är av sämre kvalite än det som de kunde köpa längre tillbaka.
Hej.
Mitt virke har klass 5 enligt dom på stureholms.
Det motsvarade klass 3-4 på beijer unfefär.
Detta jag fått veta.
Sen står.det.ej att det skulle va från norrland men kollar man på kvaliten så e jag rätt säker på att virket har.mycket hög klass...

Mvh
estwing
 
Då så kanske iallafall någon ville veta hur det blev och det blev väl ett bra slut. Känns som man blev lite väl insatt i trall-tillverkningen i Sverige men men.

Ringde Korsberga som fullt förståeligt var frågande men inget knorr utan erbjöd sig själva att komma och hämta då de inte ville leverera något jag inte blev nöjd med. Men det var ju klart intressant att de köper all sin trall från just Uddevalla som estving rekommenderat som just prima norrlandstrall.

Så då var man ju tvungen av ren nyfikenhet ringa och fråga dem eftersom de på sin hemsida säger att de just säljer högkvalitativ norrlandstrall varför den från Korsberga inte var det. Jo, det är så att den de själva säljer, det är trall från långsamt växande norrlandsfura, dvs riktig norrlandstrall. Däremot trycker de även mycket annat på beställning och det kan ju komma varifrån som helst. Så bara för att de har tryckt det innebär inte att det är norrlandstrall. Men antar att Korsberga byggprodukter och de i uddevalla har lite att reda ut....

Iallafall, köpte istället från Fellersson som levererade inom ett par timmar vad som ser ut att vara riktigt fin norrlandstrall. Ytan är sammetslen och utseendemässigt är det nästan som ett annat träslag. Att de har så hög kvalité beror på att de själva köper virket själva från de norrländska skogsbolagen och sedan sågar och hyvlar i deras egna lokaler. Sedan trycks det hos Bitus? som jag tror nämndes tidigare i tråden. Skillnaden på hyvlingen mot den jag först fick är jättestor, skulle jag kört på det första lasset skulle jag nog fått kassera 20% pga att ca hälften var avfrästa i ändarna eller ibland mitt på. Sen 10% till pga kvist och 10% till pga annat. av 136 brädor var 72 helt ok, och nej, jag var faktiskt inte petig utan gick bara på att en sida skulle vara bra hyvlad och inga kvisthål större än en centimeter.

Jag tror egentligen inte varifrån trallen kommer spelar så stor roll på hållbarheten, utan det handlar om det estetiska samt att den Fellesson levererar är mycket skönare att gå på barfota, men det beror ju mest på sågverkets kvalite.
 
twallsten skrev:
.

Jag tror egentligen inte varifrån trallen kommer spelar så stor roll på hållbarheten, utan det handlar om det estetiska samt att den Fellesson levererar är mycket skönare att gå på barfota, men det beror ju mest på sågverkets kvalite.
Vad skönt att det ordnade sig. Man vill ju få det man betalar för och visst är den fin att titta på. :)

Eftersom norrlandsfuran är mjukare, absorberar mer väta och är mindre stryktålig så är det viktigt att du vårdar trallen noga. Estwings vaxning verkar ju vara en metod som kanske kan funka på längre sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.