Hej,
Jag vill utfärda en varning för en brist i Trygga Hems villalarm. Jag upptäckte att deras larm blir helt värdelöst om tex telefonledningen går av el liknande (tex sabotage av inbrottstjuv). Trygga Hem märker inte detta, det finns inget i deras system som detekterar att telefonförbindelsen är bruten. När jag påtalar detta för Trygga Hem så uppmanar dom mig att skaffa en GSM-modul för att eleminera bristen. Otroligt att de känner till bristen men har medvetet valt att inte informera sina kunder om detta. Jag känner mig grundlurad efter att ha haft deras larm i över 6 år!!
Väldigt oseriöst aggerande Trygga Hem!!
 
Finns det ngn larmleverantör som märker om telefonledning blir kapad till en abbonent?
 
Kanske läge att ta ett samtal med dem och se om det går att uppgradera ert larm så det passar er bättre - Till en lägre kostnad då förstås.
 
Det finns en detektering som varnar dig att du har telelinjefel. Men det kan inte detekteras just när linjen klipps och ge larm. Det kan jag inte tänka mig att något larm kan reagera på.

Det finns i mer proffsiga sammanhang, men då är det en extra funktion som installeras på din telelinje och kostar skjortan, och drivs då av telia, eller den som äger telefonnätet. Mest för att skydda ex. banklarm och liknande.

En vanlig telefonlinje som är i vila kan man inte detektera att den klipps eller liknande. Larmet i huset kan detektera att linjen försvann, men då är det ju inte så lätt att meddela det.
 
Hur hade du tänkt dig att ditt larm skulle kunna larma någon om den enda kommunikationsvägen ut ur huset stryps?!
 
  • Gilla
worker
  • Laddar…
Istället för ett vanligt abonnemang kan man använda något som heter 'multicom'. Detta är en övervakad linje som märker ifall linjen bryts. Abonnemanget kostar en bra slant och kräver en speciell burk i huset.
 
Man har ju larmet via GSM så slipper man det bekymret.
 
Stefan N skrev:
Man har ju larmet via GSM så slipper man det bekymret.
Då får man göra alla sina inbrott på nyårsafton när (y) inte gsmnätet funkat
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur hade du tänkt dig att ditt larm skulle kunna larma någon om den enda kommunikationsvägen ut ur huset stryps?!
Om larmfirman märker att den inte når din utrustning så kanske den reagerar?
Beror väl säkert på larmtyp och larmfirma.
 
M
Stefan N skrev:
Man har ju larmet via GSM så slipper man det bekymret.
Med en GSM-störare (hittas på nätet för några hundralappar) så har man inte sluppit något alls. Rent av lättare att störa ut ett GSM-larm än att klippa kablar som numera allt som oftast ligger nergrävda.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Patrik_N skrev:
Om larmfirman märker att den inte når din utrustning så kanske den reagerar?
Beror väl säkert på larmtyp och larmfirma.
För att inte tala om sista raden på fakturan.
 
miksil skrev:
Med en GSM-störare (hittas på nätet för några hundralappar) så har man inte sluppit något alls. Rent av lättare att störa ut ett GSM-larm än att klippa kablar som numera allt som oftast ligger nergrävda.
Ett gem mellan nolla och jord i uttaget på altan bryter dessutom JFB så routern blir strömlös. Då fungerar inte IP-larm och inte heller larm via IP-telefoni.

Nä, en ilsken hund är nog bästa larmet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M
Nyfniken skrev:
Ett gem mellan nolla och jord i uttaget på altan bryter dessutom JFB så routern blir strömlös. Då fungerar inte IP-larm och inte heller larm via IP-telefoni.

Nä, en ilsken hund är nog bästa larmet.
Jo hund är nog överlägset.

Gällande IP-telefoni så skulle ju en liten UPS (batterbackup) kunna lösa problemet när det blir strömlöst.
 
miksil skrev:
Med en GSM-störare (hittas på nätet för några hundralappar) så har man inte sluppit något alls. Rent av lättare att störa ut ett GSM-larm än att klippa kablar som numera allt som oftast ligger nergrävda.
Det larmet jag har hemma har anti gsm-larmstörning. Först kör man den i minst två veckor i ett speciellt läge där den lär sig trafiken runt omkring, efter det slås det på live. Dessutom sitter det två stora batterier i larmet så rör du själva lådan går larmet, bryter du strömmen går det till standby (16timmar) och orkar driva både anti-gsm, syrener och sådant. Sedan smsar eller ringer den om det blir strömavbrott.

Kostade drygt 3000 med ett par extra IR-däckare men ingen gsm modul.

För oss som bor i lgh är det enklare, jag skulle ändå aldrig lita på ett vaktbolag. 110decibels larm rakt över gården plus inbyggda som låter som fan (blir ev en blå saftblandare också senare) och sms till grannarna klår inget bolag :)
 
M
Kattvovven skrev:
Det larmet jag har hemma har anti gsm-larmstörning. Först kör man den i minst två veckor i ett speciellt läge där den lär sig trafiken runt omkring, efter det slås det på live. Dessutom sitter det två stora batterier i larmet så rör du själva lådan går larmet, bryter du strömmen går det till standby (16timmar) och orkar driva både anti-gsm, syrener och sådant. Sedan smsar eller ringer den om det blir strömavbrott.

Kostade drygt 3000 med ett par extra IR-däckare men ingen gsm modul.

För oss som bor i lgh är det enklare, jag skulle ändå aldrig lita på ett vaktbolag. 110decibels larm rakt över gården plus inbyggda som låter som fan (blir ev en blå saftblandare också senare) och sms till grannarna klår inget bolag :)
"anti gsm-larmstörning"? Hur menar du att en sådan skulle funka?
Att sirenen kan gå igång när den känner igen störningar må så vara, men likväl är ju kommunikationen bruten.

Den inbyggda sirenen bör du inte ha aktiverad, utan kör enbart på externa. Det är säkrast.

En lägenhet (som inte ligger på markplan) behöver väl inget larm? en vettig säkerhetsdörr räcker ju
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.