Hejsan på er,

Jag har skummat runt här men kommer fram till att jag måste fråga själv...

Jag ska dra in el till uterummet och behöver kolla hur det står till med elen.

Jag tänkte dra c:a 15m 3G2,5mm EKLK i slang i marken fram till en undercentral:
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Komplett-normcentral-44401/
Den som heter 44882

I uterummet blir det EKK 3G1,5 till 2x2st eluttag
Utanför uterummet blir det återigen EKLK 3G2,5 till 2s eluttag samt 3st lampor

I centralen som jag tänkte utgå ifrån finns det redan uppsäkrat med 16A där jag tänkte koppla in mig.

Ser ni som kan detta några svagheter direkt/nåt jag bör ändra på eller tänka på?

//Tommy
 
Mer logiskt att dra fram en 5G2.5 istället för 3G2.5 eftersom centralen ser ut att vara 3-fas.
Om du inte ska ha 16A på uttagen utanför räcker det med xG1.5.
 
Frågan är ju vad du tänkt använda el till i uterummet.

Om du ex. tänker dig infravärmare så vore det kanske bättre att dra ut ordentlig trefas. Skall du bara använda uttagen till belysning och kanske grilltändaren ibland, så är det nästan overkill med en central.

Jag ställer mig lite tvekande till att använda de centralerna utomhus (temperatur). Men jag har ingen grund för att säga att de inte duger. Jag skulle nog vilja använda en central som explicit är specad att tåla minusgrader.

Sedan en fundering om jordfelsbrytare. OM vi antar att säkringen du tänker koppla in dig på redan är skyddad av en jordfelsbrytare i huset, då är det ingen större vits att dessutom ha en jfb i uterummet, troligen kommer båda två att lösa ut när du glömmer en skarvkabel ute på gräsmattan i regnet.

Om du väljer att skippa centralen, så se till att matningen är skyddad av jordfelsbrytare.

Centralen du länkar till är avsedd för trefas (tror jag), så om du matar den med enfas så får du försöka bygla matningen på huvudbrytaren i den, inte säkert att det går enkelt. kanske bara får plats en tråd i anslutningen.
 
EKK i uterummet? Hmm.
 
Tanken är att det bara blir nån lampa och kanske en mobiltelefon eller så som kommer dra ström därute. Vidare så kommer det gå ut en kabel till utebelysning och ett yttre eluttag för kanske en julgransslinga eller liknande. Uterummet är vinterisolerat och kommer nyttjas året runt med en braskamin som uppvärmning.
Orsak till hummande gällande EKK i uterummet?
 
EKK är ganska sladdrig och är därmed svår att montera rakt o snyggt. En skicklig yrkesman skulle dock klara det. :)
 
Aaaah, tack för tipset/varningen :) Förslag på kabelval?
 
Bo.Siltberg skrev:
En skicklig yrkesman skulle dock klara det. :)
:D Sann humor!
 
Jag har nyligen smällt upp nära 25 meter EKK totalt, trots att jag är en vanlig hempulare så blev det rakt och fint :D
 
El-Datornörd skrev:
Jag har nyligen smällt upp nära 25 meter EKK totalt, trots att jag är en vanlig hempulare så blev det rakt och fint :D
Ett tag ja. TS ska ju ha den i sitt uterum och vid första bästa vindpust så...;) Överdriver möjligen lite, men bara lite. :rolleyes:
 
Jag tar tillbaka mitt hummande, trodde att det var mer lusthus än vinterbonat. :)
 
EKLK är också overkill, EKK duger fint att lägga i slang i mark. Håller med föregående, 3-fas om du ska sätta en central. Är du seriös sätter du en ny Jordfelsbrytare i den nya centralen, vilket där ser ut att vara i den på bilden. Man kan tänka sig att du kanske ansluter häcksax eller liknande i uttagen utomhus, ju närme du är en JFB desto bättre.

Lägg 5G1,5 och avsäkra 10 alternativt 13 i uppströms central.
 
-MH- skrev:
Jag tar tillbaka mitt hummande, trodde att det var mer lusthus än vinterbonat. :)
Men EKK kan väl (normalt) användas även om det inte är vinterbonat? Exempelvis på fasaden till utomhusbelysning och liknande. Finns (fanns?) väl en del som hade problem med UV-ljuset, men jag trodde de flesta varianterna tål det numera.
 
Tillägg, köp kabel på BILTEMA, men INTE klammer. Köp dyrare, förslagsvis av märket TILLEX, på BAUHAUS och liknande. De billigare tål solljus i ungefär 1 månad sen spricker dem.
 
Akta dig för polisen bara.
Det du gör är olagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.