Nån som vet var man kan köpa (om det finns) nätverkskablar ca 20-30 cm?
De kortaste jag har hittat är 50cm, 15:- på Webhallen.
 
www.direktronik.se har 20 cm. 10:-/st för Cat 5e och 13:40/st för Cat 6 (moms och frakt tillkommer).
 
Deltaco. Kostar från runt 2 - 3:- styck plus moms för 0.3meters. Nackdelen är att man måste skaffa konto där, vilket kanske inte är toklätt ifall man är privatperson. :(
 
Tackar! Tror det får bli ett besök hos Kjell.
 
Eller så köper du en tång och lösa kontakter. Kosta ca 300:- på claes så nog samma hos kjell så gör du egna i exakt längd! Väldigt smidigt och ekonomiskt om man ska göra några:)
 
Ja, det är ju ett alternativ. Räknade lite snabbt på det och till de 10-15 st jag behöver lönar det sig knappt. Det skulle vara om jag lånade en tång nånstans. Tål att fundera på.
Särskillt billigt blir det om jag kapar de sladdar jag redan har, då behöver jag bara köpa kontakter till ena sidan .:D
 
peternicklas
En tång kostar 199:- på Jula. Kontakter köper man från Kina på Ebay, några öre st. Även kabel kstar väldigt lite från Kina genom Ebay och frakten brukar ingå. Har köpt mycket saker och aldrig strulat, tar dock lite tid med frakten. Köp även en kabeltestare så du kan kolla din kabel.
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
Kan finnas minimum mått på kablar också, kolla det först. Har för mig att data kan krocka om den är för kort. Men är inte helt säker.

Sent from my MB860 using Byggahus
 
pozz2 skrev:
Kan finnas minimum mått på kablar också, kolla det först. Har för mig att data kan krocka om den är för kort. Men är inte helt säker.

Sent from my MB860 using Byggahus
Ett TCP/IP paket är c:a 50 cm så kortare kablar än så bör man inte ha, det blir för många omsändningar då :D

Skämt åsido, det finns två fall där det är lämpligt att ha en minsta längd för att inte tappa prestanda och det är om du kör halv duplex eller i korskopplingspaneler med mycket kablage. I första fallet för att undvika "signalstuds" och i andra fallet för minska överhörning. 3 fot, dvs. knappt 1 meter påstås räcka för råda bot på de problemen. I ett hemmanätverk är detta sannolikt överkurs...
 
Det jag ska göra är följande:
Jag har ett skåp med patchpaneler, switchar etc. De en meterskablar som jag har nu funkade bra förut, men sedan jag bytte switchar är uttagen på framsidan och då blev kablarna med ensfförlänga och skåpet går inte att stänga pga oredan.
Därför behöver jag kortare kablar.
Men kan nätverket fungera sämre med kortare kablar, eller måste man vara expert för att märka det?
 
Som sagt, om du kör full duplex, vilket är det normala idag, så fungerar det med kortare kablar. Det är den totala längden som inte bör understiga 3 fot, dvs. när du kopplar från switch till patchpanel så tillkommer ju kabellängden i fastigheten.

Kör på, det kommer gå bra :)
 
Ett problem med att bygga egna kablar är att det är svårt att nå upp till den signalkvaliten som faktiskt krävs enligt cat 5e.

Ifall man bara har ett 100Mbit-nätverk så spelar det verkligen ingen roll alls; då kan man göra egna kablar. Men ifall man kör Gigabitnätverk så kan man få problem med hemmagjorda kalbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.