Jag och min fru bor i en villa från 43 och har under några år renoverat utsidan med tak, dränering och annat tråkigt man inte ser. Nu är det dags att flytta in oredan och renovera köket som första rum. Har ingen erfarenhet av detta, men det är ju en lam ursäkt, dessutom löser nöden alla bekymmer. Plan i stort:

-Nuvarande kök och matsal blir till ett rum. En bärande vägg skall ner.
-Vedspis in modell smalspis Viking 30.
-Nya vitvaror (besställda förra veckan)
-Nytt kök (Ikea Ädel vit)
-Bygga barbord med arbetsyta
-Dra om all el i kåken (tjärldningar nu)
-Isolera ytterväggar
-Flytta avlopp och vatten
-Bila hål i murstocken för fläkt
-Egensvetsad fläktkåpa av en boj draggad från Östersjöns botten. Motor på taket.

Budget: 150 000:-
Vad kan gå fel?
/Calle
 
Anna designar på Ikeas irriterande men bra designprogram.
IMG_0642a.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpen tömda.
IMG_0645a.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpen borta från väggen som skall ner.
IMG_0656a.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0645a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser långbänken ut. Från högra väggen: Skafferi typ apoteksskåp, Kyl/frys (Smeg FQ60x), Förvaring 80, Diskbänk 80, Diskmaskin, lådor. Ovanför är högskåp 92 höga.
kök.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom byggare hem och tar ner den bärande väggen och flyttar avlopp och vatten. Under tiden tar vi en tur till Stockholm och köper detaljer typ kran, ho, knoppar och annat skrot.
 
Murstocken ligger bakom och bara tigger om att knackas fram, då jag har en svag sida för råa material. Frågan är om man kan glasa den, eller vad finns att göra där?

Dagens inköpslista: Diskho, kran, kakel, belysning till bänk, knoppar.
 
Riva barfota utan handskar, det vill till att vara modig ;)

Lycka till. Ska följa detta med stor nyfikenhet.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Barfota är för att inte trampa ner spik i golvet. Under det nästan obeskrivligt fula korkimitationslaminatet finns ett kanonfint trägolv, som nu skall fram, slipas och lackas, för att bli som matsalen. Den är sedan öppen med skjutdörrar till vardagsrum. Finns potential helt klart, bara jag inte fipplar till det. måste bl a öppna min nygipsade vägg och dra vidare elen till nästa vägg Zzzzz. Men vaffan jag har ju en skruvdragare. /Calle
 
Fipplar till det lite gör man alltid, men är det inga värre fadäser så brukar det gå att ordna, du har ju en skruvdragare :)

Att ta bort spikarna är inget alternativ då? Alternativt täcka golvet med lämpligt material under byggtiden? Jag hade inte offrat mina fötter för ett kök iaf, men det är ju jag det...
 
Ok, dags för en plan här nu.

Köket är ju ganska klart vad som är vad på ritningen ovan. Kommer fälla in halogenspotar i en täckskiva under väggskåpen och de kommervara dimbara från ingången, liksom taklama över barbord och matsalsbord, så lite eldragning blir det. Här är mått och ritning från allra första början. Väggen som tagits ner igår gick där i mitten.
 
  • ritning skiss.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Barbordet:

Vi har haft matbordet i gamla köket, dvs högra rummet på ritningen. Fönster mot gatan ganska trevligt och vi har träd utanför att glo på när vi tröttnat på varandra ;-). Så, här blir det högre barbord i oljad ek att äta frukost och annars en hög arbetsyta (för min laptop kanske?). Trappa ner till ett 60 Ikeaskåp för grytor och sånt. Ovanpå är en skärbräda jag tänkt tillverka av spill från bänkskivan, fäst med magnet så den lätt kan lyftas upp. Har också idéer om att fälla in knivställ och/eller kompostnedkast, men detta byggs typ sist av allt. Andra idéer är att fräsa och fälla in kakel i skivan och eluttag under.
 
  • skiss barbord.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisen:

Vedspis var ett tidigt önskemål och den får typ plats brevid spisen idag, men då ser man ju inte elden. Snedspis med varsin liten spis på var sidan fick det bli. Vedspisen är en Viking 30, dvs 30 sm bred, sk smalspis med glasfönster. Borde värma ryggen på folk sittandes vid barbordet och de på andra sidan borde kunna se brasan. 7 kW värme inte heller fel, och borde betala tillbaka sig på några år.
30 breda induktionshällar på vardera sida. Under dessa vet jag inte vad jag skall bygga, men vedställ kanske. Förslag och idéer mottages gärna.

Samma snubbe som monterar vedspisen på torsdag (Eldabutiken) knackar också upp nytt hål i murstocken för min hemmagjorda fläkt, som är så ambisiös att jag inte riktigt köpt idén själv: En boj draggad från Östersjöns botten, övergiven i åratal på en strand köpte jag hem. Tänkte kapa upp den och fälla in belysning och filter, sedan motor på taket. Hmmm. Ett senare problem.
 
  • IMG_0675.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss spis.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugnstriangel:
Den andra triangeln är för ugn och micro. Byggs med en Ikea 60 Ugnsskåp som jag sett finns och fylls i övrigt ut med två triangelformade skåp. Kanske får bygga dessa (och massa annat) av MDF och måla i samma färg, men detta är förutom eldragningen ett senare problem det med.
 
  • skiss ugn.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahapp. Nu har det hänt lite grejor. I Söndags rev vi av allt från väggen som skall ner och på måndagen kom byggarna Jimmy och Kricka och rev väggen och ersatte med en limträbalk. Rummet känns större helt klart. Under tiden åkte vi till Ikea och andra ställen och köpte kök och byggmaterial. Så ursäkterna för att inte jobba börjar ta slut.
 
  • IMG_0661.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0667.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns massa nackdelar med gamla hus, men en del fördelar också. Ett är att virket då inte verkar ha kostat något och allt är rejält tilltaget. Golvplankorna mäter 27mm, hade jag inte haft råd med på nybygge direkt. Hursomhelst, efter många svordomar och en uppeldad skruvdragare (inte min ;-) ) är vatten och avlopp flyttat till nya väggen.
 
  • IMG_0676.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande kök är partytältet tillika brädgård. Ganska mysigt att hämta kaffevattnet barfota i gräset, även om en funkande diskho skulle vara aningen bättre. Tur att det är sommar
 
  • IMG_0679.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår kom Elda hit och väckte oss, bar in en smalspis och bilade hål i mustocken. Tog ett par timmar att lirka in den rätt och passa in med spishällarna, men till slut står den där och ser kanon ut. "Fan, vad special" var kommentaren, men sedan sålde de in den ena bra idén efter den andra. Fortsättning följer v33. Hemläxan för oss var att tänka ut design och köpa prylar till den. Har mer eller mindra skippat idén med att knacka fram murstocken vid spisen men massa nya frågor har dykt upp ni kanske har idéer på:
-Knacka fram murstocken, och i så fall vilken kakelfärg passar till tegel?
-Material på spisens "bänk". Oljade ek knappast praktisk, men rostfritt kanske?
-Vedställ under? Luckor?
-Trappa upp triangelformad bakom vedspisen?
 
  • IMG_0684.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0694.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.