Hej!

Jag har bevakat bastuforumet under en månads tid och funnit läckra bastubilder, smågalna planer på bastubyggen och annat roligt!

Nu är det dags för mig själv att bygga, men jag hade tänkt bygga en bastustuga utomhus istället för i källaren. Gäller samma "regler" för våt och fuktspärrar även där?
Någon sa till mig att jag i princip bara behövde bygga en isolerad friggebod fast med med bastufolie och panel på insidan, men är det verkligen så lätt?

Jag hade tänkt mig köpa färdiga betongplintar med "skor" och gräva ned dessa som grund. Alternativet var annars att gjuta en betongplatta, men det verkade dyrt och omständigt. Några tankar här? Kommer jag ångra mig?
När det gäller grävandet har jag fått för mig att djupet beror lite på var i landet? Jag bor i nordvästra skåne.


Bastun kommer att byggas med lösvirke, pilsner och kärlek, men jag är absolut inget proffs. Tidigare har jag snickrat vedbodar och liknande, men aldrig något "riktigt" med isolering och el i. Är det något speciellt som jag bör ta hjälp av proffs med, förutom el-installationen?

Jag har fastnat för en Helo Pikkutonttu, är det någon som har erfarenhet av dem?
http://www.exacta-sweden.com/product.asp?product=42
Det verkar lite för bra för att vara sant :) Störtläcker, massor med sten och kan integreras i bastulaven... det måste finnas något minus nånstans :)


Tack på förhand
Mvh Ronnie
 
Skall denna bastu enbart användas sommartid?

Låna annars hem den finska bastuboken, Finnish Sauna, Design Construction and Maintenance och läs den!
 
AndersG skrev:
Skall denna bastu enbart användas sommartid?

Låna annars hem den finska bastuboken, Finnish Sauna, Design Construction and Maintenance och läs den!
Nej, min tanke är att bastun ska kunna användas såväl sommar som vinter.

Jag köpte "Bastur - Utforming och inredning" samt "Bastu - Ideér och inspiration".
Dessa gav mig en bra uppfattning om vad jag inte har råd med, men byggtipsen var det lite snålt med ;)

Hur är det med din rekomendation? Är det mer åt byggnationen som sådan, eller åt inspirationshållet?

/ R
 
Hur är det med din rekomendation? Är det mer åt byggnationen som sådan, eller åt inspirationshållet?
Nej, den är mera omfattande, men direktiv för konstruktion etc. Den baserar sig på de finska RT-korten som är normgivande vid konstruktion och byggande i Finland. Du kan säkert låna boken som fjärrlån på ditt bibilotek.

Har själv ICA-förlagets bok och du har rätt i att den är rätt tunn, dessutom innehåller den i mitt tycke rena felaktigheter.
 
Då så, nu är boken beställd!
 
AndersG skrev:
Nej, den är mera omfattande, men direktiv för konstruktion etc. Den baserar sig på de finska RT-korten som är normgivande vid konstruktion och byggande i Finland. Du kan säkert låna boken som fjärrlån på ditt bibilotek.

Har själv ICA-förlagets bok och du har rätt i att den är rätt tunn, dessutom innehåller den i mitt tycke rena felaktigheter.

Hmm, det står "språk: Finska" på den... är det det? För då har jag inte så myckert nytta av den :)
 
Det är den engelska versionen du skall beställa. Alternativt den tyska om du behärskar det.
 
Näe, nu måste jag ställa en direkt fråga :)

Efter att ha lånat hem en hel hög böcker och "dammsugit" Internet om hur man konstruerar en grund till ett hus så undrar jag om det inte är lite overkill för mitt obetydliga lilla bygge.

Jag ska alltså bygga en fristående bastu på högst 10 m2, kanske så litet som 8 m2.
Ena väggen ska stå mot (spikas mot??) garaget. Eller är det kanske bättre/säkrare att byggnaderna är skiljda ifrån varandra?

Behöver jag verkligen hålla på att gräva ned till frostfritt, isolera i marken sånt?
Behöver jag alls någon "riktig" grund? Det är ju inte så att jag ska göra ett hus som ska stå till nästa århundrade.

Just nu ligger det plattor där jag ska bygga bastun. Plattorna har legat här de senaste 10 åren... kan man kanske strunta i att gräva och regla upp ett golv direkt ovanpå plattorna?

Jag har förstått att det här med tjäl & frostfritt har att göra med var man bor, detta gäller alltså nordvästra Skåne. Jag har sett att de säljer betongplintar på byggvaruhusen, kan jag kräva ned sådana och bygga bastun på dem?


/ R
 
Fråga i grund och markforumet.
 
Jag tror inte att det ska vara några problem att bygga på de befintliga plattorna.

Bygg en timmrad bastustuga så behövs ingen isolering, fuktspärr eller bastufolie.

Funderar på att bygga en bastustuga själv istället för en bastu inne i huset just pga att det är 1000 gånger enklare när det gäller konstruktionen och fuktproblemen. Då blir det mest troligt en vedbastu, blir det att bygga inne blir det en elbastu för bekvämlighetens skull.

Om du inte bygger den i anslutning till garaget utan helt fristående är det ännu mindre att tänka på. :)
 
Funderar på att bygga en bastustuga själv istället för en bastu inne i huset just pga att det är 1000 gånger enklare när det gäller konstruktionen och fuktproblemen
Det har du rätt i!
 
Kemi skrev:
Jag tror inte att det ska vara några problem att bygga på de befintliga plattorna.

Bygg en timmrad bastustuga så behövs ingen isolering, fuktspärr eller bastufolie.

Funderar på att bygga en bastustuga själv istället för en bastu inne i huset just pga att det är 1000 gånger enklare när det gäller konstruktionen och fuktproblemen. Då blir det mest troligt en vedbastu, blir det att bygga inne blir det en elbastu för bekvämlighetens skull.

Om du inte bygger den i anslutning till garaget utan helt fristående är det ännu mindre att tänka på.  :)
Hej, tack för ditt svar!
Det blir elbastu av två orsaker:
1. Aggregatet jag tittat på går att integrera i inredningen!
2. Grannsämjan :)

Bastun ska slås upp i ena hörnan i en inmurad innergård i anslutning till poolen, så även om jag blir sugen på timmrad stuga när du nämner det, så måste den gå i still med resterande byggnader, vilket tyvärr blir svarta stående plankor :(
Blir väl runt 8-9 m2, inklusive ett litet "omklädningsrum"...

Angående byggande direkt på plattorna:
Hur skulle ett sådant förfarande gå till?
Bygga en ram direkt på plattorna med isoleringspapp undertill? :p


/ R
 
Bygga direkt på plattorna tror jag du kommer att ångra, ska den fungera både sommar och vinter. Då brukar det bli att man tvättar sig i bastun och då gäller att vatten kan rinna av och luft kan passera under bastun för att slippa mögel och dålig lukt, Plintgrund och bärlinor, gjuta plintar är inte svårt, gräv ett hål, häll i lite betong, stick i ett armeringsjärn, och sist ett gjutrör i lagom längd. Låt betongen torka lite innan du fyller röret helt. Impringnerat 45X195 som bärlina som du borrar in armeringsjärnet i vid varje plint, tjärpapp mellan plint och bärlina.
Gör grunden större än huset för du vill väl ha en liten veranda, som du sedan kan använda när det är dags att bygga ut, 10 kvadrat är för lite när grannarna eller släkten kommer över.
 
tussee skrev:
Bygga direkt på plattorna tror jag du kommer att ångra, ska den fungera både sommar och vinter. Då  brukar det bli att man tvättar sig i bastun och då gäller att vatten kan rinna av och luft kan passera under bastun för att slippa mögel och dålig lukt,  Plintgrund och bärlinor, gjuta plintar är inte svårt, gräv ett hål, häll i lite betong, stick i ett armeringsjärn, och sist ett gjutrör i lagom längd. Låt betongen torka lite innan du fyller röret helt.  Impringnerat  45X195 som bärlina som du borrar in armeringsjärnet i vid varje plint, tjärpapp mellan plint och bärlina.
Gör grunden större än huset för du vill väl ha en liten veranda, som du sedan kan använda när det är dags att  bygga ut, 10 kvadrat är för lite när grannarna eller släkten kommer över.
Bastun är tänkt att kunna användas året om, så om bygge direkt på plattor medger sämre isoleringsmöjligheter än ett plintbygge så går det alltså bort...Tack :)

Jag kommer förmodligen ångra det här, men "jag kommer inte att behöva bygga ut den sen"... Vi bor två personer i en villa på 244 m2, så platsen behöver vi knappast bekymra oss om...

Måste man gjuta plintar på plats? Kan man inte använda de som säljs på byggvaruhusen?

/ R
 
Gjut plintarna på plats, om du köper färdiga så har tillverkaren bestämt hur djupt du ska gräva sedan gäller det att få dom att stå stadigt. Gjuter du egna gräver du till fast mark (sand, grus, pinnmo eller berg) är det berg så borra armeringsjärnet direkt i berget. Själv så grävde jag 70 cm men jag har lera i övre lagret så det ville jag komma genom.
Se till att cementen inte torkar för fort, vattna och lägg plast över dom nygutna plintarna.

Mitt projekt: http://hem.bredband.net/berte/Bastu/bastu.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.