Efter ha läst otaliga intressanta projekt på forumet tänkte jag att det kanske är dags att bidra även jag med något av det jag gör. Kanske, förhoppningsvis, är det någon som finner det användbart.
Efter vår källardränering så försvann uteplatsen som fanns, den hann vi inte använda något alls, då vi första sommaren efter vi köpt huset gjorde om dräneringen.
Farstukvisten plockade vi bort förra sommaren då vi bytte panel och tilläggsisolerade huset.

Så i vinter har vi endast haft en bro med en halvrutten trappa som i våras rasade ihop när snön tinade bort. Det var tydligen bara snö som höll den på plats under vintern.

Bild 007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först gäller det att få bort den gamla ramen av lecablock som bron stod på.

Bild 025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ganska trött av att svinga slägga tills allt var i småbitar.

Bild 046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur man fick vila upp sig med att lasta allt på släpen sen :p

Bild 043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En provisorisk trappa på plats. kanske inte den bästa, men man får inte bli för bekväm med provisoriska lösningar då kan det ta lång tid att åtgärda dom.

Bild 041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12ton granulering har anlänt. Det ska användas till plintarna. Ni som inte vet vad det är så är det en restprodukt från Bolidens smältverk Rönnskärsverket. Typ hela stans alla hus och många vägar är byggda på detta material som kallas granulering, heter väl egentligen granulat eller järnsand. Fast alla säger granulering.
Det har en väldigt bra dränerande förmåga.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Kan man gjuta med det alltså?
 
Ja det alltså. Antar att det var det du menade. Det går utmärkt.
Sen kostar det mycket mindre än grus. Jag betalade 50:-/ton. för många år sedan var det gratis. Så det är egentligen frakten som kostar.
 
Ok, då fattar jag. Trodde du skulle "använda det till plintarna" som du skrivit.
 
Klantigt skrivit av mig. Jag köper färdiga plintar och ställer på en trädgårdsplatta. Under plattan ligger det granulering. Mer om det kommer senare.
 
Plintarna är nere i backen!
Bild 089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde ur ca. 1m under marknivå. Lade markduk. Sen återfyllde vi ca. 50cm granulering med flera vändor med paddan var 10-15cm.

Bild 035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lade vi ner trädgårdsplattor 500x500x50. Det utgör en ordentlig grund för plintarna att stå på. Sen ställde vi ut plintarna och såg till att de stod på rätt ställe

Bild 037 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fyllde på lite mer granulering så det blev en jämn yta runt plintarna. Sedan 50mm styrofoam/markskiva runt varje plint ca. 50cm omkrets runt plinten är det isolerat

Bild 098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer granulering, stampa för egen maskin i spöregn. Allt är inte en dans på rosor.

Återstående fylldes det med jordmassorna vi grävt upp. Så nu är vi uppe från marken. Skönt!
Vi passade på att rycka upp en stubbe och plocka bort 3st mystiska brunnar på gården som ingen vet vad dom skulle vara bra för, när vi liks hade grävmaskinen.

PS. Hur kul är det inte att köra grävmaskin!?! :wow:
 
Ni tog bort tre brunnar som ni inte vet vad de är till för?? Oj... :) modigt!
 
Jag har grävt om källardräneringen och dagvattnet, så den har jag koll på. Jag har även grävt om avloppet, så det har jag full koll på. Så något viktigt är det inte. De fylldes med vatten från marken på våren sen torkade de ur. Så jag tror faktiskt inte att de har fyllt någon funktion. Möjligtvis var det tanken att det skulle bli något, då en av de före detta ägarna hade många idéer med många projektstarter men långt ifrån lika många avslut.

Så jag känner mig rätt lugn faktiskt :)
 
Är det inte bättre att ha markskivorna under plinten?? annars åker ju kylan rätt ner i backen ?

Med reservation för feltänk:)
 
Ja det tyckte jag också, men enligt markkillen som hjälpte mig så var det så här dom brukar göra.
Kom inte riktigt ihåg förklaringen faktiskt. Men antar att det ha att göra med granuleringen som ska ha en isolerande effekt i sig.
 
Plintarna är alltså nere i backen och arbetet ovan jord har påbörjats.
Har några bilder som bevis :)

Bild 276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvar fast bärlinan i källarväggen

Bild 281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder mig av dessa spikplugg. Dom drar fast utav bara fan.

Bild 283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även börjat stolpa upp och sätta upp mittersta bärlinan.
Stolparna fäster jag med fyra franska träskruv i plinten.
Bärlinan fäster jag i stolpen med två stycken vagnsbult.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Ligger lite efter med uppdateringarna. Slänger upp några fler bilder


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått upp resten av bärlinorna och stolparna.
Där det är höga stolpar kommer det att bli ett tak.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäster balkskor mot bärlinan som sitter i husväggen.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har golvbjälkarna kommit på plats.
Här ser man att det är en nivåskillnad från ytterdörren ner till altan.
Detta gjorde jag för att få ner altan så det ser snyggare ut från gården.

Nu har jag bara kvar att göra kottlingar för frisen. Sen är det bara att börja skruva trall.
 
Tralläggning


Bild 104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett paket trall. Fick köra två svängar till brädgården.
Det är tyngre än man tror, tryckimpregnerat.

Det var riktigt fint trallvirke, rejält blött, direkt från de som trycker virket. Och tätt mellan årsringarna är det.


Bild 054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag provade en ny sorts skruv. Den går tydligen på TV-reklam säger de som har tid att glo på TV.
Ett rakt huvud gör att den skär av trät när den går ner, så att det inte flisar upp stickor runt skruven.
Det funkade bra utom på de allra blötaste brädorna.
Sen är det lägre stigning på de övre gängorna på skruven så att den ska dra ihop ordentligt, detta fick jag inte se hur bra det funkade då alla brädor i hela paketet utom 6-7st var så gott som raka.


Bild 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hela var avklarat på två dagar. Vi fäste bara brädorna i ändarna och ibland nån i mitten på de som var lite krokiga, och släppte ut ändarna. Så det gick undan.


Bild 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite småpiller kvar närmast huset, renkapas och göra frisen där det ska bli en trappa, det ska snörslås och skruvas. Två trappor ska byggas. Sen är det till att börja med taket.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.