Använd alkylatbensin för att slippa problem. Etanolen är ett otyg för packningar bl.a. som inte ursprungligen var gjorda för etanol. Jag har precis börjat använda några maskiner som har stått i 3år med alkylatbensin 2T i. Inga problem.
Jag skulle inte ens ha försökt starta dem utan att ha gjort rent förgasare och bränsletank om det varit vanlig soppa med iblandad 2T olja i.
De flesta nyare 4T småmaskiner verkar vara specade för max E10, på de nyare maskinerna jag har(honda och kawa motorer) så står det en liten not om det på påfyllningslocket.
2 taktare så blir det alkylat för småmaskinerna oavsett om tillverkaren har specat den till E10 + 2t olja, pga lukten om inte annat.
 
Där ser man! Jag som trott att alkylatet är aggresivare.

Nu kör jag ju alla mina maskiner på alkylatbränsle för att slippa dö av illamående.
 
Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
R
jag tror jag kör vidare med oljeblandad bensin och 95 oktan.Känns säkrast.
 
Rolle85 skrev:
jag tror jag kör vidare med oljeblandad bensin och 95 oktan.Känns säkrast.
Haha,

Veckans mest logiska slutsats efter alla inlägg i tråden.

:)
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
R
Ja, jag har ju alltid kört med 95oktan vanlig bensin och nån skrev att motorn kan bli konstig om man går över till alkylat efter många år. Dessutom kunde packningar osv bli påverkade om man som jag i alla andra år kört med 95 oktan och alkylaten löser visst upp beläggningar som idag håller motorn tät.
 
Rolle85 skrev:
Ja, jag har ju alltid kört med 95oktan vanlig bensin och nån skrev att motorn kan bli konstig om man går över till alkylat efter många år. Dessutom kunde packningar osv bli påverkade om man som jag i alla andra år kört med 95 oktan och alkylaten löser visst upp beläggningar som idag håller motorn tät.
Kan du inte länka till det påståendet?
 
Problemet är att vanlig 95 , INTE är vanlig längre...

Som flera andra skrivit innan mig, så gör etanol-inblandningen det olämpligt som bränsle för många motorer.
 
Nimajneb skrev:
Kan du inte länka till det påståendet?
Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren

Hämtat från ett inlägg tidigare i denna tråd...

Fast om det lossnar beläggningar tror jag snarare att det täpper igen förgasaren än att det börjar läcka...
 
Redigerat:
R
iSnobben skrev:
Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren

Hämtat från ett inlägg tidigare i denna tråd...

Fast om det lossnar beläggningar tror jag snarare att det täpper igen förgasaren än att det börjar läcka...
ja de var detta jag tänkte på. Jag har iof aldrig haft problem på vårkanten när jag ska dra igång röjsågen eller gräsklipparna så den enda anledningen är väl avgaserna då men de känner jag inte heller av så mycket...nu e man splittrad för jag kanske nu får problem om jag byter bränsle tänker jag...
 
Redigerat av moderator:
Jag tror nog att du kan köra på alkylat om du vill... Känns som att det värsta som kan hända är att du får blåsa ur förgasaren.
 
Jag tror för min del att risken för problem alltid finns om man har en motor. Den blir inte nämnvärt större av att man byter till en annan sorts bensin, men alkylatbensinen är mindre skadlig för miljön och hälsan. Blir det avlagringar i förgasaren beror det antingen på skräp i bensinen eller att bensinen dunstat så att bara 2-taktsoljan är kvar.

Erik
 
R
va gör briggs and strattons bränsletillsats?
 
Rolle85 skrev:
ja de var detta jag tänkte på. Jag har iof aldrig haft problem på vårkanten när jag ska dra igång röjsågen eller gräsklipparna så den enda anledningen är väl avgaserna då men de känner jag inte heller av så mycket...nu e man splittrad för jag kanske nu får problem om jag byter bränsle tänker jag...
Lite mänsklig psykologi...
Ponera att du byter till alkylat[eller tvärtom] och har bekymmer nästa vår. Vad kommer kommentarerna från förståsigpåarna att bli?
Antagligen samma som mineralolja mot syntetolja tex...
Min tre år gamla dunk jag skrev om tidigare hade nog varit helt ok, men nog låg det lite sågspån i botten, från sista gången jag använde den - som nog kunde ha orsakat förgasarproblem, oavsett bränsletyp..
Byt du till alkylatbensin och känn dig trygg med det valet. Tyvärr så har jag ingen forskningsrapport att backa upp det med, men googla runt lite mer om du vill - det fungerar.
 
Jag kör en klippo och ett gäng olika Husqvarna maskiner av olika typ och ålder på alkylatbensin. Inga problem relaterat till bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.