Nimajneb skrev:
Varför behöver man en kvarn? Jag har en brun påse under diskbänken dit matavfallet går, kan det bli enklare än så?
Ja, det kan det. Jag har levt både med avfallskvarn och "brun påse" och föredrar avfallskvarnen alla dar i veckan. Tveklöst.

Ang. "kolla under diskbänk": har det hänt någonsin att någon avläsare från vattenbolaget snokat runt inne i huset?
 
andersmc skrev:
Ja, det kan det. Jag har levt både med avfallskvarn och "brun påse" och föredrar avfallskvarnen alla dar i veckan. Tveklöst.

Ang. "kolla under diskbänk": har det hänt någonsin att någon avläsare från vattenbolaget snokat runt inne i huset?
Hade avfallskvarn när jag bodde i US, tyckte det var mest bök och alltid enklare att slänga i soppåsen istället. Men det är möjligt att dagens kvarnar är smidigare på något sätt.
Vattengubbarna har aldrig snokat på mätare eller efter kvarn hos mig, men sedan vet jag inte heller om det är tillåtet med kvarn där vi bor.
 
M
Nimajneb skrev:
Varför behöver man en kvarn? Jag har en brun påse under diskbänken dit matavfallet går, kan det bli enklare än så?
Ja det kan det.

Att bara skölja av tallrikarna direkt ner i slasken, att skala potatisar och rotfrukter rätt ner i slasken , att kunna bli kvitt räkskal under sommaren utan att de ska ligga och lukta i tunnan, att slippa lukten från den bruna tunnan och eventuell flugor, en tunna mindre att ställa ut för tömning, en tunna mindre att ha på tomten mm mm.

Skulle fler ha avfallskvarn så skulle man dessutom slippa att ha en extra sopbil som åker runt och spyr ut avgaser, bullrar, och utgör fara för barn etc. Vi har ju redan byggt ett avloppsnät så varför inte nyttja det?

Finns massvis med fördelar, och kan inte hitta en enda nackdel (mer än installationskostnaden).
 
Nimajned: jag tror de flesta fattat är du är negativ. släpp tråden... Frågan var om vilken avfallskvarn man ska ha, inte om man ska ha avfallskvarn eller ej.

miksil: Jag har haft en lång diskussion med MP i Göteborgs kommun (Kretsloppsnämnden). De utreder och utreder. Tydligen är de oroliga för kväveutsläpp som ökar jämfört med att samla in bruna påsar med lastbil. Därför förhalar de in i det längsta och begär fler och fler utredningar av tjänstemännen. Riktigt irriterande. Det som de missar helt är att folk skarpt ogillar ytterligare soptunnor samt de bruna påsarna (1 av 10 verkar välja det ungefär) utan istället väljer att skicka blandsopor i den vanliga tunnan. Inte mycket miljövinst där helt enkelt...
 
miksil skrev:
Ja det kan det.

Att bara skölja av tallrikarna direkt ner i slasken, att skala potatisar och rotfrukter rätt ner i slasken , att kunna bli kvitt räkskal under sommaren utan att de ska ligga och lukta i tunnan, att slippa lukten från den bruna tunnan och eventuell flugor, en tunna mindre att ställa ut för tömning, en tunna mindre att ha på tomten mm mm.

Skulle fler ha avfallskvarn så skulle man dessutom slippa att ha en extra sopbil som åker runt och spyr ut avgaser, bullrar, och utgör fara för barn etc. Vi har ju redan byggt ett avloppsnät så varför inte nyttja det?

Finns massvis med fördelar, och kan inte hitta en enda nackdel (mer än installationskostnaden).
Ingen direkt kioskvältare ;)
Detta med extra tunna förstår jag inte, här har via iaf ett separat fack för org avfall i den ena tunnan, Mao inget merarbete. Räkskalen kan man spola ner och dom flesta avloppsnät o reningsverk verkar ju inte vara dimensionerade för belastningen. Att sedan slösa på varmt o kallt vatten känns ju inte heller optimalt.

Men det är klart, orkar eller kan man inte böja på ryggen för att slänga avfallet så ser jag en fördel med kvarnen. Vidare så kanske det är värt lite resursslöseri under rötmånaden.
 
I Göteborg har man en grön tunna för blandat avfall och en brun tunna för komposterbart... Som töms på olika dagar, olika veckor...
 
M
Nimajneb skrev:
Ingen direkt kioskvältare ;)
Detta med extra tunna förstår jag inte, här har via iaf ett separat fack för org avfall i den ena tunnan, Mao inget merarbete. Räkskalen kan man spola ner och dom flesta avloppsnät o reningsverk verkar ju inte vara dimensionerade för belastningen. Att sedan slösa på varmt o kallt vatten känns ju inte heller optimalt.

Men det är klart, orkar eller kan man inte böja på ryggen för att slänga avfallet så ser jag en fördel med kvarnen. Vidare så kanske det är värt lite resursslöseri under rötmånaden.
Det är ett troll på din avatar va?
 
biggles12 skrev:
I Göteborg har man en grön tunna för blandat avfall och en brun tunna för komposterbart... Som töms på olika dagar, olika veckor...
...och här har vi en tunna för osorterat, komposterbart, plast och färgat glas som töms varannan vecka samt en annan tunna för förpackningar, tidningar, klargöras o metall som töms var fjärde vecka... Olika lösningar på olika ställen :)
 
Problemet för kommunerna är inte att avloppssystemen inte klarar av slammet från avfallskvarnarna (även om de låtsas det) utan det börjar bli ett värde i det komposterbara avfallet. De vill helt enkelt ha matavfallet. Dels så drar de ju in en slant på tömningen, men det kan också rötas till biogas.
 
miksil skrev:
Det är ett troll på din avatar va?
Lämnar svaret för öppen tolkning... ;)
 
andersmc skrev:
Problemet för kommunerna är inte att avloppssystemen inte klarar av slammet från avfallskvarnarna (även om de låtsas det) utan det börjar bli ett värde i det komposterbara avfallet. De vill helt enkelt ha matavfallet. Dels så drar de ju in en slant på tömningen, men det kan också rötas till biogas.
Det verkar råda delade meningar om detta, Naturvårdsverket verkar iaf ha en avvikande åsikt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4726222

Sedan finns det naturligtvis dom som inte håller med, speciellt dom som säljer kvarnarna. :)

Att sedan kommunerna skulle blåljuga om att ledningsnätet inte klarar av den extra belastningen i konspiratoriskt syfte tvivlar jag på. Dom vill nog helt enkelt inte riskera att få stopp systemet.
 
Vi har haft avfallskvarn i 4 år (Insinkerator Evolution) och den är helt fantastisk :)
Tidigare spolade vi ner allt i toaletten om det var möjligt.
Vi har tömning var 14:e dag och sommartid luktade halva kvarteret av det ruttnande avfallet.
Nuförtiden skall tunnan stå framme vid vägen i solskenet och både lukt och flugor är inte särskilt trevligt.
Avfallet hamnade i avloppet oavsett så vi tyckte det var bättre med en kvarn som finfördelade matavfallet.
Lukt från kvarnen är det inte (gummimuffen får tvättas av någon gång i veckan)
Avloppet från diskmaskinen passerar avfallskvarnen och håller på så sätt ren den invändigt.
 
Korvgubbe
Slänga räkskal?! Fryser inte alla in skalen och kokar buljong på dem? Föräldrarna har fått nya gröna påsar hemma hos sig. Där kastar man matrester och komposterbart, den gröna påsen kastas sen i samma tunna som allt annat. Bara en tunna att hålla reda på alltså, vilket jag tror är ett krav för att det ska bli lyckat. Det är väl inte så mycket en extra tunna att släpa fram och tillbaka på tömningsdagarna utan att tunnan ska placeras någonstans på tomten däremellan.
 
Korvgubbe skrev:
Slänga räkskal?! Fryser inte alla in skalen och kokar buljong på dem?
5 liter koncentrerad buljong räcker tycker frugan. Vi har så att säga mer än vi behöver.

Jag blev såld på avfallskvarn på räkskalsgrejen, frågan är om kräftskal fungerar?
 
M
Kattvovven skrev:
5 liter koncentrerad buljong räcker tycker frugan. Vi har så att säga mer än vi behöver.

Jag blev såld på avfallskvarn på räkskalsgrejen, frågan är om kräftskal fungerar?
Utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.