56 702 läst · 60 svar
57k läst
60 svar
Alkylatbensin, bra eller problem?
Använd alkylatbensin för att slippa problem. Etanolen är ett otyg för packningar bl.a. som inte ursprungligen var gjorda för etanol. Jag har precis börjat använda några maskiner som har stått i 3år med alkylatbensin 2T i. Inga problem.
Jag skulle inte ens ha försökt starta dem utan att ha gjort rent förgasare och bränsletank om det varit vanlig soppa med iblandad 2T olja i.
De flesta nyare 4T småmaskiner verkar vara specade för max E10, på de nyare maskinerna jag har(honda och kawa motorer) så står det en liten not om det på påfyllningslocket.
2 taktare så blir det alkylat för småmaskinerna oavsett om tillverkaren har specat den till E10 + 2t olja, pga lukten om inte annat.
Jag skulle inte ens ha försökt starta dem utan att ha gjort rent förgasare och bränsletank om det varit vanlig soppa med iblandad 2T olja i.
De flesta nyare 4T småmaskiner verkar vara specade för max E10, på de nyare maskinerna jag har(honda och kawa motorer) så står det en liten not om det på påfyllningslocket.
2 taktare så blir det alkylat för småmaskinerna oavsett om tillverkaren har specat den till E10 + 2t olja, pga lukten om inte annat.
Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren
Ja, jag har ju alltid kört med 95oktan vanlig bensin och nån skrev att motorn kan bli konstig om man går över till alkylat efter många år. Dessutom kunde packningar osv bli påverkade om man som jag i alla andra år kört med 95 oktan och alkylaten löser visst upp beläggningar som idag håller motorn tät.
Kan du inte länka till det påståendet?Rolle85 skrev:Ja, jag har ju alltid kört med 95oktan vanlig bensin och nån skrev att motorn kan bli konstig om man går över till alkylat efter många år. Dessutom kunde packningar osv bli påverkade om man som jag i alla andra år kört med 95 oktan och alkylaten löser visst upp beläggningar som idag håller motorn tät.
Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.Nimajneb skrev:
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren
Hämtat från ett inlägg tidigare i denna tråd...
Fast om det lossnar beläggningar tror jag snarare att det täpper igen förgasaren än att det börjar läcka...
Redigerat:
ja de var detta jag tänkte på. Jag har iof aldrig haft problem på vårkanten när jag ska dra igång röjsågen eller gräsklipparna så den enda anledningen är väl avgaserna då men de känner jag inte heller av så mycket...nu e man splittrad för jag kanske nu får problem om jag byter bränsle tänker jag...iSnobben skrev:Jag kör alkylat i handburna maskiner, motorsåg, röjsåg o lövblås för att jag mår mindre dåligt av de avgaserna. Speciellt efter en dag i skogen med motorsåg märker man stor skillnad i välbefinnandet. Gräsklippare mm kör jag på vanligt bränsle för ekonomins skull.
Vad jag hört Skall man ej skifta mellan sorterna då den ena löser upp den andras avlagringar med risk för störningar i förgasaren
Hämtat från ett inlägg tidigare i denna tråd...
Fast om det lossnar beläggningar tror jag snarare att det täpper igen förgasaren än att det börjar läcka...
Redigerat av moderator:
Jag tror för min del att risken för problem alltid finns om man har en motor. Den blir inte nämnvärt större av att man byter till en annan sorts bensin, men alkylatbensinen är mindre skadlig för miljön och hälsan. Blir det avlagringar i förgasaren beror det antingen på skräp i bensinen eller att bensinen dunstat så att bara 2-taktsoljan är kvar.
Erik
Erik
Lite mänsklig psykologi...Rolle85 skrev:
Ponera att du byter till alkylat[eller tvärtom] och har bekymmer nästa vår. Vad kommer kommentarerna från förståsigpåarna att bli?
Antagligen samma som mineralolja mot syntetolja tex...
Min tre år gamla dunk jag skrev om tidigare hade nog varit helt ok, men nog låg det lite sågspån i botten, från sista gången jag använde den - som nog kunde ha orsakat förgasarproblem, oavsett bränsletyp..
Byt du till alkylatbensin och känn dig trygg med det valet. Tyvärr så har jag ingen forskningsrapport att backa upp det med, men googla runt lite mer om du vill - det fungerar.