Hej,

Vi var hos Älvsbyhus och tittade på hus. Samtidigt gjorde de en kalkyl över ett ev. köp av hus hos dom. De gjorde sin kalkyl och där kunde man även se vad man skulle ha över varje månad med min och min sambos inkomst. det jag är mest fundersam över är hur de har beräknat skatten på vår gemensamma inkomst. Den uppgår "bara" till 18% stämmer detta?

Så här ser siffrorna ut som står i kalkylen
Inkomst: 47700kr
Inkomstskatt: -8586kr
Bolån: -6190kr (ink. skatteavdrag)
Kvar att leva på: 32924 kr

Kan detta stämma? Vi bor i malmö där skatten är inkl. kyrkoavgiften 32,21. Ska man inte räkna med det istället? Förstår inte riktigt varför de räknade med så låg skatt. Har sett att vissa banker som kan beräkna "kvar att leva" på har liknande siffror till beräkning av skatten.

Hälsningar
Andreas
 
Detdär ser ut som en väldigt optimistisk kalkyl... Har ni redan tomt att bygga på?
 
Jobbskatteavdraget kanske? och ränteavdraget (gissar bara)
 
M
När man köper hus, nybyggt eller ej, måste man alltid göra en egen kalkyl. Banker, mäklare och hussäljare vill såklart sälja och skapar ofta glädjekalkyler. Gör ni en egen uträkning, med 32% skatt och utan att räkna med jobbskatteavdrag eller skattereduktion. Det upplever jag ger en mer realistisk bild av verkligheten. Som vi alla vet förändras förutsättningarna efter vilken regering som styr och att i en långsiktig kalkyl ha med exempelvis jobbskatteavdraget kan ge en falsk trygghet.
 
Andi04 skrev:
Vi bor i malmö där skatten är inkl. kyrkoavgiften 32,21. Ska man inte räkna med det istället? Förstår inte riktigt varför de räknade med så låg skatt.
Surfa in på nedanstående site, så kan du beräkna ut lön efter skatt för inkomståret 2012. Det finns även kryssruta för medlemskap eller ej i Svenska Kyrkan:

http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
 
tackar för svaren. Har gjort en mer pessimistisk kalkyl själv och den skiljer sig dramatiskt från vad Älvsbyhus har presenterat.

Det blir att fundera vidare.
 
Det kan också vara värt att ta med i beräkningarna att jobbskatteavdrag och ränteavdrag ingalunda är permanenta. Om vi har lite otur kan det alltså bli dyrare att leva framöver.
 
jonmo skrev:
Det kan också vara värt att ta med i beräkningarna att jobbskatteavdrag och ränteavdrag ingalunda är permanenta. Om vi har lite otur kan det alltså bli dyrare att leva framöver.
Har inte räknat med några avdrag i min pessimistiska kalkyl. Min låtrr mer rimlig i förhållande till älvsbyhus kalkyl.
 
Du borde inte räkna med Älvsbyhus över huvud taget . Googla på Älvsbyhus så finner du hur många skäl som helst till det.
 
cecar33 skrev:
Du borde inte räkna med Älvsbyhus över huvud taget . Googla på Älvsbyhus så finner du hur många skäl som helst till det.

Och all kunder som är nöjda då? de har trots allt sålt många tusen hus..

Nej jag har inte själv ett älvsbyhus men man kan inte bara lyssna på de som klagar,


Var den summa ifrån banken inklusive driftkostnad?
 
Det finns goda anledningar att räkna med en del luft i siffrorna, inte bara för att politiker kan ändra sig över en natt, utan för att det i de flesta kalkyler saknas en del väsentligheter. Bygger man nytt så har man ofta en tomt som ser utom som ett ogräsbevuxet månlandskap att ta itu med. Brukar kosta från 50kkr och upp emot 150-200kkr att få ordning på det med plana ytor, gräsmatta, buskar, träd, staket, stenlagd gång, utebelysning, parkering och planteringar. Har man inte bott i hus förut så behöver man också trädgårdsredskap, utemöbler, gräsklippare, vattenslang, snöslunga, stege etc.

Räntan kan stiga, och det bör man också ta höjd för.

Alla hus behöver värmas upp, man bör försäkra dem, har man eldstad behöver sotaren komma, man vill ha vatten och så kan det tillkomma lite kostnader för vägsamfällighet eller andra gemensamma ytor.

Sedan behöver man också fondera lite pengar för framtida behov i ett hus. Vitvaror håller inte mer än 10-12 år, kåken behöver målas om med ungefär samma intervall, och strax därefter vill man göra något åt ytskikten invändigt. När vitvarorna skall bytas ut andra gången brukar det kännas aktuellt att göra något åt köket och våtutrymmena, och är den inte redan bytt så brukar värmepumpen pocka på uppmärksamhet, Tredje vändan man målar huset är det dags att ta taket också, tillsammans med rännor och rör. Ett par tusenlappar i månaden som går in på renoveringskontot är definitivt inte fel.

Sedan bör man fundera på vad som händer om man får barn, går skilda vägar, blir sjuk, blir arbetslös eller om ens partner går bort. Jag tycker det är rätt så oansvarigt av Älvsbyhus att lämna en kalkyl där det står "Kvar att leva på" där så lite tagit med.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Mja, det känns som en ganska typisk sälj-kalkyl, oavsett om det gäller hus, bostadsrätt eller annat. När vi var runt till olika hustillverkares visningshus fick vi flertalet kalkyler som är formulerade på det sätt som beskrivits ovan. Jag minns speciellt säljaren på Hjältevadshus som gång på gång försökte få oss att gå till banken och höja vårt lånelöfte för att vi skulle kunna få in allting...

Säljare kommer alltid vilja sälja, oavsett om det är hus, bilar, banklån eller pensionsförsäkringar. Så du gör helt rätt i att göra en egen kalkyl.
 
Swedbank har, eller i alla fall hade en riktig bra kalkylhjälp på sin hemsida, där specas ganska bra allting, och man kan även gå ett steg vidare och lägga in sina övriga kostnader för hushåll, sparande semester osv, baserat på schablon från socialstyrelsen tror jag det var så man slipper räkna fram allt själv från början.

Leta på deras hemsida!

Fördjupad kalkyl - bolån, heter den på hemsidan, men just nu verkar den inte funka, jag ser bara en blank sida.
 
Redigerat:
Det låter lite väl lite med 18% kanske men inte helt omöjligt. Om du räknar på det viset har jag betalt ungefär 17-18% skatt de senaste åren. Men då har jag gjort mycket avdrag i form av avdrag för resor till arbetet, ränteavdrag och lite rot-avdrag.

Såg nu att jag betalt 14,8% skatt förra året efter jag granskat deklarationen....
 
Redigerat:
1. Klarar ni 8% ränta?
2. Med amortering på 40-50 år?
3. Och en av er arbetslös?

Då är det bara att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.