R
Hej,
Man läser ju mycket gott om alkylatbensin men sen så läste jag på en hemsida att vanlig bensin innehåller ämnen som gör att packningar och slangar expanderar och därmed hålls dessa täta. Går man däremot över till alkylat så sker inte expanderingen av packningar och slangar och risk för läckage som följd. Vad säger ni som kan.
 
Det enda vi märkt är att maskinerna drar mycket mera bränsle.
 
Jag har hört flera avråda från att köra gamla motorer på blyfri 95 därför att det skadar packningar och slangar. Möjligen har jag också råkat ut för det själv. Alkylat har jag däremot aldrig upplevt några problem med. Ibland får man justera förgasaren lite olika för alkylat och vanlig bensin. Jag tror att du tryggt kan köra på alkylat.

Erik
 
En av dom största anledningarna till att använda typ Aspen är att den inte fräter sönder packningar, gummi o plastdetaljer. Ska vara speciellt utmärkande vid vinterförvaring.
 
R
hmm så då går meningarna isär?
 
Njae, etanolen (upp till 10% inblandning i vanlig blyfri 95 oktan) lär påverka gummipackningar/slangar etc så att de sväller upp och jag antar att detta sker när det rör sig om gummi/plastmaterial som inte tål etanol. Med andra ord torde processen vara okontrollerad med risk för problem på sikt (sönderfrätt/uttorkat/sprickbildning etc). Så meningarna går nog ihop ändå ;)

Jag tänker fylla tanken med Alkylatbensin inför vinterförvaringen av gräsklipparen iaf, nu under sommarsäsongen kör jag med vanlig blyfri 95.
 
Uppenbarligen får det vara 10-15% etanol i 95-98 okt på okq8, enligt deras datablad.
Jag trodde det var 5-10% i 95 okt och inget i 98 okt, men det är ändrat nu...
Vet dock ej hur andra mackar har, smurfar på mobilen så det får räcka nu :)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Byggahus
 
Krilleman
Vad jag läst mig till så har dom flesta 5-15% etanol i 95 beroende på vinter eller sommar.

5% på vintern för annars blir vissa motorer väldans svår-startade...

Man kan ju undra vad mer dom blandar ut det med... Högre bensinpriser och mer tillsatser. Och snart är det industri-semester då går ALLTID priset på bensin upp! :thumbdown:
 
enligt lokala gräsklipparservicefirman ( söderströms motor i skövde) så är alkylatbensin att föredra! Och man ska absolut inte variera. Kör klipparna på ett och samma bränsle hela säsongen. speciellt de nya förgasarna tål alkylaten bättre än dagens bensin.
Kör du på alkylat gör du dig själv en tjänst också då vanliga bensinångor inte är så bra att andas in!
 
Att de blandar in etanol i bensinen är ett lagkrav då det minskar CO2 utsläppen. Det är av samma anledning som de blandar in RME i dieseln. Det gäller dock bara storstadsregionerna och Mälardalen men ex ACP dieseln har inblandning av biodiesel i hela Sverige.

Jag hade en dunk öppnad Aspen som jag kör bort nu, men normalt så gör jag som LilleNo, Vanlig 95 och Aspen eller helt torr under förvaring.
 
Hade varit kul o veta vilken hemsida som TS hade läst att det var tvärt om.....
 
Har kört en båtsnurra från -91 på alkylat i 3 säsonger nu. Inga problem. Kolla om ni har nån bensinstation som säljer alkylat på pump i närheten. OKQ8 har där jag bor. Kostar bara nån krona mer än bf95. Aspen landar väl på 30 kr+ per liter?
 
Det är som sagt spriten i 95 oktan som ställer till med problem.
Preem och Statoil har 98 utan sprit.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Etanol är uttorkande och smörjer därmed inte packningar såsom ren bensin gör... Därför måste man ju även tanka miljöbilar som går att köra på etanol med bensin regelbundet för att inte motorerna ska frätas sönder... Finns ju en anledning till att dessa bilar har andra ventiler t ex. Nu blev det kanske lite offtopic här :) Men enda nackdelen med alkylat är nog priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.