A-hus vet jag dock är tillmötesgående med om man vill göra saker själv. För det pratade vi om när vi tänkte bygga för några år sedan. Det räknades även med i offerten och jag har för mig det var en hel del som man sparade in på det, dock gällde det ett annat hus än det vi tänkt bygga idag.
 
  • Gilla
MarAng88
  • Laddar…
andersmc skrev:
Obs. att "nyckelfärdigt" inte är en entreprenadform. Det är bara ett marknadsföringsord, ungefär som "solmogna".

  • Men om det nu är så här:
  • Ni vill ha ett hus
  • Ni är beredda att jobba själva för att hålla ner kostnaderna
  • Din man är snickare
  • Din man har alla tänkbara verktyg
  • Din man kan skaffa kök, badrum och vitvaror billigare än i någon butik

Då är väl den naturliga lösningen att ni bygger själva. Ska ni leja bort nånting så lej bort gipsning, spackling och målning. Det är tråkigt och skitigt och det är också där man märker väldigt stor skillnad mellan erfarna och oerfarna utövare.


Allt.
Har du byggt själv? Tänkte om du visste med hur lång tid man kan räkna med att det tar. köper man då bara själva byggsatsen från hustillverkaren? Vi vill ju egentligen bara göra saker invändigt (förutom målning av huset) Både invändigt och utvändigt känner jag att vi inte riktigt har tid med.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Håller själv på och fixar med nybygge, börjar troligen någon gång i slutet på augusti början på september.

Vi köper dock lösvirkeshus, vi har fått ner kostnaden på huset med strax över 300 000kr med hjälp av eget arbete.

Det vi tar hjälp av via husleverantören är mark/grundarbete, stomresning, el, vss och 50% utvändigt arbete.
Arbetskostnaden för huset skulle landa på runt 600 000kr om vi inte gjorde något själva.
MEN det gäller ju att ha tid, jag har ca 3 månader semester, en bror som är snickare och en händig far som byggt hus ganska nyligen.

Sen har vi sparat in småsummor, Ikeakök, vitvaror letar vi extrapriser, men det är mest småsummor, kanske påverkar slutpriset med 40-50 000kr, vilket i sammanhanget inte är nått.

Men att börja välja dörrar från byggmax osv skulle iaf jag välja bort på listan av grejer att spara in på, vissa saker tycker jag är värt att köpa kvalitet av, dörrar blir så väldigt dyrt om man ska byta ut alla vid ett senare skede, enklare att byta ut en billig diskmaskin eller dyl.

Vi ser iaf att mest pengar finns att spara på arbete, tumma på materialet gör bara i sammanhanget småsummor.
 
Jucismacker skrev:
Jo det är vi medvetna om. Vi har renoverat en hel del här hemma och totalrenovering av ett badrum tog oss 2 månader och då jobbade vi samtidigt.

Det där med Ikea kök, jag har hört att då måste man köpa vitvarorna från Ikea med? Att måtten endast är anpassade för ex. deras ugnar?
Nej... Vi har Ikeakök med andra vitvaror, liten justering vid inbyggnadsmicro allt som krävdes
 
  • Gilla
Jucismacker
  • Laddar…
Jucismacker skrev:
Har du byggt själv? Tänkte om du visste med hur lång tid man kan räkna med att det tar.
Exakt hur lång tid det tog har jag inte koll på, och tur är väl det. Men en användbar tumregel är 10 timmar per kvadratmeter. Eller att ett hus tar ett mannaår att bygga.

Jucismacker skrev:
köper man då bara själva byggsatsen från hustillverkaren?
Kan man göra. Jag köpte reglar och brädor på brädgården, sågade av dem så de blev lagom långa och spikade ihop dem till ett hus.

Jucismacker skrev:
Vi vill ju egentligen bara göra saker invändigt (förutom målning av huset) Både invändigt och utvändigt känner jag att vi inte riktigt har tid med.
Att bygga ett hus samtidigt som man jobbar heltid är nog för slitigt. Jag tog ledigt ett halvår. Man får dessutom försaka de flesta andra fritidsaktiviteter. Eller försaka är kanske fel ord, det är ju roligt att bygga hus.

Det låter kanske dyrt att ta ledigt från jobbet, men man får tänka på att man får jobba i fyra-fem timmar för att betala en hantverkare för EN timme.
 
  • Gilla
Jucismacker
  • Laddar…
Pumba skrev:
Håller själv på och fixar med nybygge, börjar troligen någon gång i slutet på augusti början på september.

Vi köper dock lösvirkeshus, vi har fått ner kostnaden på huset med strax över 300 000kr med hjälp av eget arbete.

Det vi tar hjälp av via husleverantören är mark/grundarbete, stomresning, el, vss och 50% utvändigt arbete.
Arbetskostnaden för huset skulle landa på runt 600 000kr om vi inte gjorde något själva.
MEN det gäller ju att ha tid, jag har ca 3 månader semester, en bror som är snickare och en händig far som byggt hus ganska nyligen.

Sen har vi sparat in småsummor, Ikeakök, vitvaror letar vi extrapriser, men det är mest småsummor, kanske påverkar slutpriset med 40-50 000kr, vilket i sammanhanget inte är nått.

Men att börja välja dörrar från byggmax osv skulle iaf jag välja bort på listan av grejer att spara in på, vissa saker tycker jag är värt att köpa kvalitet av, dörrar blir så väldigt dyrt om man ska byta ut alla vid ett senare skede, enklare att byta ut en billig diskmaskin eller dyl.

Vi ser iaf att mest pengar finns att spara på arbete, tumma på materialet gör bara i sammanhanget småsummor.
Okej :)
vi gillar dock inte de släta dörrarna som ingår utan trespegel dörrar som vi har i vårat nuvarande hus, de är köpta på byggmax och är superfina.
Kanske finns finare innedörrar hos andra husleverantörer med a-hus verkar ha släta.
Vi får höra lite med säljaren på a-hus, jag tror de kan hjälpa oss med hur man kan få ner priset, hoppas jag i alla fall. Vi är som sagt inte pigga på att göra saker själv utanpå huset. Men det kanske ändras :)
Vart köpte lösvirket?
 
Man skall ha klart för sig så som någon redan påtalat, avdrag för ex.. kök motsvarar inte det pris som man får hos en köksaffär. Det beror på att hustillverkare har jätterabatter på produkter beroende på att man förbinder sig att på årsbasis köpa x-antal kök med några få luck alternativ, men vill man ha en annan lucka blir det genast mycket dyrare och väljer man bort hela köket så räknar de givetvis på det pris som de har från tillverkaren med sina rabatter.Detta gäller alla vitvaror badrum uppvärmning etc.etc.

Största besparingen gör man om man kan ta de stora bitarna själv såsom grundläggning stomresning det är ett större och tyngre men lättare att lösa på egen hand om man har nödvändig kännedom, det där pillandet med våtrum, spackling, invändig målning, el o vvs lämnar man bort. Men först och främst sätter man sig och räknar på att ta tjänstledigt under den tid man räknar med att arbetena tar och jämför med vad det kosta att köpa dessa moment. Sist men inte minst så skall man vara medveten om att( gäller inte om man skall bo där livet ut.) den egna arbetsinsatsen kommer att beskattas som vinst vid försäljning av huset.
 
Jucismacker skrev:
Okej :)
vi gillar dock inte de släta dörrarna som ingår utan trespegel dörrar som vi har i vårat nuvarande hus, de är köpta på byggmax och är superfina.
Kanske finns finare innedörrar hos andra husleverantörer med a-hus verkar ha släta.
Vi får höra lite med säljaren på a-hus, jag tror de kan hjälpa oss med hur man kan få ner priset, hoppas jag i alla fall. Vi är som sagt inte pigga på att göra saker själv utanpå huset. Men det kanske ändras :)
Vart köpte lösvirket?
Ja då blir det ju lite annorlunda om ni inte är nöjda med det som ingår och vill byta pga det.
Trodde ni hade ett hus som var som ni ville ha det men ville få ner priset.

Vi ska bygga med Byggtonvillan, vi får ju dock hjälp med det utvändiga arbetet då vi kände att det är bra om vi får upp själva skalet så fort som möjligt.
Vi upplever det enklare att välja till och bort saker för att få ner priserna, men det är en väldig massa arbete och det gör förvånansvärt lite med att byta ut en del grejer, så vi kommer väl mest att gå på att byta dem grejerna som inte är allt för tidsödande, alltså mest lösa grejer, kakel, kök, vitvaror.
 
Jucismacker>Dubbelkolla juridiken med, rörande besiktningar/garantier, så det inte blir något fel där, låt gärna någon annan än säljaren och ni vara med och diskutera. Säljare litar jag exakt noll på för de är just säljare.

Varför inte välja stomrest med el samt VVS om det kan vara en möjlighet? Där går det troligen att definiera ansvar på ett annat sätt.

/Kent
 
  • Gilla
Jucismacker
  • Laddar…
F
Jucismacker skrev:
Har du byggt själv? Tänkte om du visste med hur lång tid man kan räkna med att det tar. köper man då bara själva byggsatsen från hustillverkaren? Vi vill ju egentligen bara göra saker invändigt (förutom målning av huset) Både invändigt och utvändigt känner jag att vi inte riktigt har tid med.
Håller med Mikael_L avgränsningen beroende på entreprenadform kan vara ett problem. Tänker ni bygga 1,5 planshus så skulle den naturliga avgränsningen vara hela övre planet. Annars så skulle jag föreslå att ni letar upp en bra leverantör av prefabväggar som tex står för stomresning och komplett utvändigt och köper in resterande delar invändigt efter behov. Mycket jobb bara att samordna och handla upp men frihetsgraderna är större och det borde finnas en slant att tjäna.
 
Mikael_L
Ja jag tycker det där rätt knepigt att ge råd om, sådär generellt.

Det beror väl dels på anledningen till att man vill göra saker själv, om det är för att ha kontroll på utförandet, för att lära sig något, ren hobbyverksamhet eller för att spara pengar.

Är det pga kontrollbehovet ska man väl isolera och plasta själv, samt tätskikta och kakla badrummen, som exempel.

Är det för att spara pengar är ju att forma och gjuta grunden en av de bästa sakerna, där kan man "tjäna" över 100' på 10 dagars jobb.
Detta är helt omöjligt genom att spackla och tapetsera och måla själv.

Typiskt det man sparar minst på är nog de sista sakerna i slutet, såsom målning och lägga golv, kakla, och montera kök.

Så det är nog verkligen problematiskt att ordna en bra besparing ihopblandat med en stor generalentreprenad.
Vill man verkligen tälja guld så ska man nog se till att man helt enkelt bygger själv, och sen anlitar lite hantverkare här och där. Där man brister i kunskap eller bara för att korta byggtiden.
T.ex. göra grunden själv.
Anlita en snickare eller två som man bygger tillsamman med i några månader.
Sen beroende på kunskap och behörigheter så lejer man eller gör själv de tekniska systemen såsom el, vvs m.m.
Slutligen lejer man givetvis bort allt som en målare kan göra, och gör i ordning trädgården under tiden.


Jag själv kaklar 4ggr långsammare än en erfaren plattsättare och med sämre slutresultat.
Jag är 3ggr långsammare än en målare, och får sämre finish.
mao så sparar jag knappt något alls på att jag gör/gjort dessa arbeten själv.
Och jag har provat nu, så jag vet.
 
  • Gilla
Jucismacker
  • Laddar…
Utan att ha byggt hus så undrar jag om man inte har bäst timpenning på att hålla koll på arbetet och alla fakturor och se till att allt blir rätt.
 
Det finns ju även möjligheten att spara pengar genom att leta tex hantverkare från andra länder.
men blir ju en del arbete med att leta efter seriösa firmor då tex blocket är överöst med dessa firmor med säkerligen en hel del tveksamheter.
Husfirman har säkerligen även dem vissa firmor de kan rekommendera för att hålla ner kostnaderna, i nuläget är de i mitt tycke extra hjälpsamma, byggandet har ju minskat så kan man hjälpa kunder med att få ner kostnaderna så ökar ju chanserna att få sälja.
 
Är man snickare med tid så kanske det är bäst att skippa husleverantörerna helt och hållet och bygga ett lösvirkes eller stenhus, och sedan begränsa byggprojektet till att lämna de rum man inte behöver för tillfället oinredda. Dessa kan man fixa i mån av tid, lust, behov och ekonomi.
 
pelpet skrev:
Är man snickare med tid så kanske det är bäst att skippa husleverantörerna helt och hållet och bygga ett lösvirkes eller stenhus, och sedan begränsa byggprojektet till att lämna de rum man inte behöver för tillfället oinredda. Dessa kan man fixa i mån av tid, lust, behov och ekonomi.
Får man göra så då?
Här i stan finns ju tex regler om besiktningar osv innan man flyttar in, är väl inte så lätt att besiktiga ett hus om allt inte är klart.
Påverkar ju troligen även lån när det ska skrivas över från byggkreditivet till bolån, hur värderas ett hus som inte är helt färdigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.